Ucuzlayan ithalat nedeniyle 2000 yılında cirosu
dolar bazında gerileyen Klimasan, mali krizin ardından 2001 hedeflerini revize etmeyi planlıyor.
Klimasan Genel Müdürü Süleyman Şenocaklı, ucuzlayan ithalata bağlı olarak birim fiyatlarının düşmesi nedeniyle 2000 cirolarının dolar bazında gerilediğini söyledi. Mali krizin de etkisiyle 2001 hedeflerini revize edeceklerini ifade eden Şenocaklı, 1999 yılında 21 milyon dolar olan ciromuz bu yıl 17 milyon dolar olacak diye konuştu. 2000 yılında cironun gerilemesinde en önemli etken, değer yitiren
euro nedeniyle Avrupa mallarının Türkiye`ye ucuz fiyatlarla girmeleri oldu diyen Şenocaklı, 1998 ve 1999 yıllarında 72 bin adet ve 74 bin adet olan üretimden satışlarının, 2000 yılında 71 bin adet dolayında olmasına karşılık cironun daha yüksek oranda gerilediğine işaret etti.
Şenocaklı, Özellikle Avrupa ülkeleri pazarları dyuma ulaştığı için avrupalı üreticiler, değer yitiren euro`nun da etkisiyle üretim fazlalarını daha düşük fiyatla Türkiye`ye verme olanağı buldular dedi. Buna göre, 2000 yılında İtalya, Danimarka, Avusturya gibi Avrupa Birlği (AB) ülkelerinden Elektrolüx, Zanussi ve IAR gibi şirketlerin ticari soğutucuları ve derin dondurucuları Türkiye pazarında etkin oldular.
İç pazarda daralma:
2000 yılını Satışlarımızın yüzde 70`ini oluşturan kurumsal müşterilerin alımlarını azaltmaları, birim fiyatlarının
döviz bazında düşmesi ve vadelerin uzaması gibi etkenler nedeniyle ciromuzun; faizlerdeki gerileme nedeniyle de faaliyet dışı gelirlerimizin azaldığı bir yıl şeklinde niteleyen Şenocaklı, turizmdeki canlamanın etkisiyle kurumsal olmayan müşteri satışları ve ihracattaki canlanmaya rağmen 2000 cirosunun düştüğüne işaret etti. Şirketin kurumsal müşterilerini, Efes Bira Grubu, coca - Cola, Kerevitaş, Schollmer, Algida ve diğer birçok meşrubat ile donmuş gıda üreticileri oluşturuyor.
Şenocaklı, 2000 yılında faaliyet karlarındaki azalmanın yanında faaliyet dışı karların da gerilemesiyle karşı karşıya kaldık diyerek şöyle konuştu: Biz de 2000 yılında ihracata ağırlık verdik. Özellikle eski yabancı ortağımız Derby ile olan ortaklığımızın bitmesi üzerine aramızdaki `pazarlara girmeme` centilmenlik anlaşması sona erdiği için Avrupa pazarlarına girme şansımız doğdu. 2000 yılının başında `C` damgası alarak AB pazarlarına girdik. Doğu Avrupa, Fransa, İspanya`ya ihracatımız başladı ve bu arada İngilete pazarı üzerinde yoğunlaştık. 2001 yılında AB pazarında daha iyi sonuçlar almayı hedefliyoruz. 2000 yılında iki kat artarak 1.5 milyon dolara çıkan ihracatımızın gelecek yıl daha da hızlı artacağını öngörüyoruz. Bu arada, AB pazarlarına girmediğimiz dönemde etkin olduğumuz Orta Asya Cumhuriyetleri, Romanya, bulgaristan, Ukrayna, Rusya, Makedonya, Sırbistan pazarlarında da büyüme yolunda çalışmalarımıza ağırlık verdik. Amacımız, ihracat yaptığımız ülke sayısını iki katına çıkarırken ihracatımızın eksenini Batı Avrupa`ya oturtmak.
Hedeflerde revizyon:
Mali krizin satış sezonları dışındaki bir dönemde yaşanması nedeniyle Klimasan`ı çok fazla etkilemediğini vurgulayarak, Ancak mali kriz bizi 2001 yılına ilişkin tüm hesaplarımızı yeniden ele alıp gözden geçirmeye ve revize etmeye yönlendirdi dedi. Bu amaçla bugünlerde piyasalardaki tüm işaretleri izlediklerini, basında çıkan tahminleri titizlikle değerlendirdiklerini anlatan Şenocaklı, şöyle konuştu: Özellikle iş dünyasının önde gelen aktörlerinin, 2001 yılının ilk üç - dört ayında ciddi talep daralması yaşanacağına ilişkin tahminlerini ciddiye alıyoruz ve yeni hedeflerimiz için temel veri olarak kabul ediyoruz. Mali kriz öncesi üç - dört milyon dolar ihracat hedefimiz vardı. Şimdilik, yenisini saptayana kadar bu hedeflerimizi koruyoruz. Yaşadığımız krizin üç - dört ayda aşılabileceğini ve hükümetin 2001 yılına ilişkin kur programı ve enflasyon hedeflerinin gerçekleştirilebilir olduğuna inanıyoruz. (FİNANSAL FORUM)