Taylan Özgür Dil

Togg’un yeni modeli satışa çıktı

16 Eylül 2025

Dün markanın internet kanalları üzerinden siparişe açılan T10F’in; V1 Standart Menzil, V1 Uzun Menzil ve V2 Uzun Menzil olmak üzere üç versiyonu bulunuyor. En uygun fiyatlı V1 standart menzilde aracın fiyatı 1milyon 860 bin TL’den başlarken V1 uzun menzilde fiyat 2 milyon 170 bin TL’den, V2 uzun menzilde ise 2 milyon 345 bin TL’den başlıyor.

Tıpkı T10X’te olduğu gibi tamamı arkadan itişli (RWD), 160 kW / 218 HP ve 350 Nm Tork değerleriyle gelen T10F, standat menzilli versiyonlarında 5.24 kWh’lık batarya paketiyle 335 km gidiyor. Uzun menzilli versiyonda ise 88.5 kWh’lık batarya paketi donanım seçeneklerine göre 610 km ila 623 km arasında yol yapıyor. 10F’in tüm versiyonları yüzde 25’lik ÖTV dilimine girebiliyor.

KREDİ KAMPANYASI

TOGG, T10F’in V2 versiyonu için özel finansman seçeneklerini de devreye aldı. Bireysel kullanıcılar 200 bin TL krediye yüzde 0 faizli 12 ay vadeli 16 bin 667 TL aylık geri ödeme veya 1.5 milyon TL krediye yüzde 2.89 faizli 48 ay vadeli 67 bin 921 TL aylık geri ödeme ya da 1 milyon TL krediye yüzde 2.79 faizli 48 ay vadeli 44 bin 278 TL aylık ödeme yapabilecek. Kurumsalda ise 200 bin TL yüzde 0 faiz seçeneği ile 1 milyon 750 bin TL krediye yüzde 2.99 faizli 48 ay vadeli alternatif sunuluyor.

 

Yazının Devamını Oku

Almanya’daki fuarda yalnızca yeni modeller değil teknolojiler de ön plandaydı... Münih’te teknoloji yarışı

15 Eylül 2025

OTOMOTİV dünyasının kalbi geçtiğimiz hafta Almanya’nın Münih şehrinde düzenlenen IAA Mobility 2025’te attı. 37 ülkeden 748 katılımcının yer aldığı etkinlik 350’den fazla dünya lansmanı ve yeni inavosyona sahne oldu. Trump’in tarifeleri ve elektrifikasyona geçişin yüksek maliyetleriyle baş etmeye çalışan Avrupalı üreticiler, bir yandan 2035’te başlayacak emisyon yasaklarının ertelenmesi için lobi yaparken bir yandan Çinlilerle rekabet edecek uygun fiyatlı modelllerini sergiledi. Üstelik artık sadece Çinlilerle değil, iki modelini Almanya’ya getiren Türkiye’nin Togg’uyla da rekabet etmeleri gerekiyordu.

Çinli üreticiler ise Münih’e getirdiği teknolojiler ve yeni modellerle başta Alman üreticiler olmak üzereye Avrupa’ya “Acelemiz yok ancak yüksek teknolojilerle geliyoruz” mesajını verdi. Fuara 100’den fazla üretici ve tedarikçiyle katılan Çin cephesinde; BYD’nin Avrupa için hazırladığı süper hızlı şarj çözümü ve pil üreticisi CATL’in 1 milyon kilometre ömürlü yüksek menzilli batarya çözümü öne çıktı.

İşte Münih’teki şovdan öne çıkan teknolojiler:

1 MİLYON KM ÖMÜRLÜ BATARYA

ÇİNLİ batarya üreticisi CATL, fuarda Shenxing Pro adlı yeni nesil LFP bataryasını tanıttı. Dünyada ilk kez kullanılan “No Propagation 3.0” güvenlik teknolojisine sahip bu batarya, uzun ömür, hızlı şarj ve yüksek güvenlik standartlarıyla Avrupa pazarına yönelik geliştirildi. Batarya maliyetleri ve güvenlik endişelerini azaltmayı amaçlayan bu çözüm iki farklı versiyonla sunulacak. İlki, uzun menzil ve uzun ömür odaklı olacak batarya paketi, 12 yıl veya 1 milyon kilometre kullanım ömrü sunacak. 758 km WLTP menzile sahip olacak pilin kullanım ömrü ilk 200 bin km’de sadece yüzde 9 kapasite kaybı yaşayacak. İkinci versiyon ise; 10 dakikada 478 km WLTP menzil sunabilecek, -20 derecede bile 20 dakikada 410 kilometre menzil verecek ve 0-100 km/s hızları 2.5 saniyelere düşürecek.

DÜŞÜNCEYİ OKUYAN YAPAY ZEKÂ

TOGG, Microsoft Türkiye iş birliğiyle geliştirdiği yapay zekâ platformu Can.ai’yi Münih’ten dünya kamuoyuyla paylaştı. Ziyaretçiler, klasik sesli asistanların ötesinde bağlamsal farkındalığa sahip, arayüzsüz (ZeroTouchUI) çalışan, karar alabilen ve farklı dikeylerde aksiyonları tetikleyebilen bir agentic AI konumundaki Can.ai’yi gerçek senaryolarla deneyimleme fırsatı buldu. Togg CEO’su M. Gürcan Karakaş, “Kullanıcı hiçbir şeye dokunmadan, hiçbir menü gezmeden yalnızca düşünerek, söyleyerek ya da duruma göre otomatik şekilde destek alabiliyor. Microsoft ile yürüttüğümüz iş birliği sayesinde bu altyapıyı güvenli ve ölçeklenebilir bir teknoloji üzerine inşa ettik. Can.ai ile yalnızca mobiliteyi değil, tüm yaşamı sezgisel olarak yeniden kurguluyoruz” dedi.

Yazının Devamını Oku

Togg’un T10F’i Bursa’nın yeni Clio’su ve İzmit’in ilk elektrikli Hyundai’si Almanya’da görücüye çıkıyor... Münih’te gözler ‘Made in Türkiye’ otomobillerde

8 Eylül 2025

AVRUPA’nın en büyük otomotiv etkinliklerinden birisi olacak Münih Otomobil Fuarı (IAA Mobility 2025) Türkiye’yi yakından ilgilendiren gelişmelerle birlikte kapılarını açıyor. Bugün (8 Eylül Pazartesi) basın özel günüyle resmen başlayacak fuar, 9-14 Eylül tarihleri arasında hem kapalı hem de açık alanlarda tüm ziyaretçilere açık olacak.

Togg’un davetiyle yerinde takip edeceğimiz fuarda; Togg yeni T10F modelini sergileyecek ve Avrupa pazarına Almanya’dan açıldığını duyuracak. Renault, Bursa’da ürettiği Clio’nun 6. neslini gösterecek. Hyundai ise 2026’dan itibaren İzmit’te üretimine başlayacağı tamamen elektrikli modelinin konseptini ilk kez sergileyecek.

BMW fuarda Neue Klasse platformunun ilk seri üretim modeli olan 805 km menzilli BMW iX3’ü tanıtacak.

TÜRKİYE’NİN MARKASI AVRUPA’YA AÇILIYOR 

Togg: Fuarın Türkiye açısından en büyük gelişmesini Togg gerçekleştirecek. 2023 yılında SUV modeli T10X ile Türkiye’de teslimatlara başlayan marka, yaklaşık 2.5 yıl sonra Avrupa’ya bu fuar vesilesiyle açılacak. Gemlik’te üretim yapan Togg’un Avrupa’da satışa başlayacağı ilk ülke 1.5 milyon Türk vatandaşının yaşadığı Almanya olacak. Togg, ilk kez bir otomobil fuarına da katılmış olacak ve Münih’teki şovda T10X’in yanı sıra Fastback gövde tipindeki T10F’i ilk kez dünyaya gösterecek. Tıpkı T10X’teki gibi akıllı bağlantı ve uçtan uca ekran deneyimi sunacak T10F gövde yapısının katkısıyla (0.23 sürtünme katsayısı) 623 km menzil sunabilecek. Arkadan itişli ve 4 tekerden çekişli olmak üzere iki farklı güç seçeneğine sahip olacak T10F, 180 kW hızlı şarj desteğiyle bataryasını yüzde 20’den yüzde 80’e 28 dakikada doldurabilecek.

İZMİTLİ ELEKTRİKLİ İLK KEZ GÖZÜKECEK

Yazının Devamını Oku

İşte otomobilde ülkelerin ‘en’leri

1 Eylül 2025

2025 yılında küresel otomotiv pazarı 2024 yılıyla benzer bir seyir izlemeye devam ediyor. Pandemiyle başlayıp neredeyse 2024 yılının sonuna kadar uzanan üretim sıkıntılarını aşan üreticiler, bir yandan elektrikli araç dönüşümüne yönelik çalışmalarını sürdürürken diğer yandan da satışlarını korumaya çalışıyor. Temmuz sonu itibarıyla Avrupa genelinde (Birleşik Krallık ve EFTA ülkeleri dahil) otomobil satışları 7.9 milyon adetle geçen yılla neredeyse aynı seviyede gerçekleşti. AB’de yedi aylık satışlar geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 0.7 azalarak 6.4 milyon adet olarak gerçekleşti. Türkiye’de ise pazar ÖTV değişikliklerinin arasında 700 bin adetleri geride bıraktı. Ancak pazara giren onlarca yeni modele rağmen tüketici tercihlerinde bu sene de çok ciddi değişiklikler yaşanmadı.

TAHTINDAN OLDU

Otomotiv verileri ve sektörel trendleri takip eden Car Industry Analysis, Ocak-Haziran 2025 döneminde ülkelere göre en çok satılan otomobil modellerini sıraladı. Buna göre, söz konusu dönemde Avrupa genelinde en çok satan beş modelin beşi de küçük ve ekonomik sınıftaki otomobillerden oluştu. Dacia Sandero 128 bin 842 adetle Avrupa’da en çok satılan model olurken; Bursa’da üretilen Renault Clio 122 bin 489 adetle ikinci sırada, Peugeot 208 109 bin 146 adetle üçüncü sırada, Volkswagen (VW) T-Roc 106 bin 118 adetle dördüncü sırada ve başka bir VW modeli Golf 104 bin 162 adetle beşinci sırada yer aldı. Böylece, son 15 yılın lideri Golf’un Ocak-Haziran 2025 itibarıyla liderliği Renault Grubu’na devretmiş oldu.

20 YILDIR LİDER

Ocak-Haziran 2025’te Amerika pazarında Pick-Up’lar ve büyük Japon SUV’larının liderliğinin devam ettiği görüldü. Ford’un F-150’si 256 bin 571 adetle son 20 yıldır olduğu gibi bu dönemde de Amerika’nın en çok satılan modeli olurken, onu 239 bin 451 adetle Toyota RAV4, 212 bin 561 adetle Honda CR-V, 169 bin 678 adetle Chevrolet Silverado 1500 ve 155 bin 300 adetle Toyota Camry takip etti.

EGEA ZİRVEDE CLIO TAKİPTE

Yılın ilk yarısında Türkiye’de en çok satan otomobil modeli Fiat Egea (Sedan ve Cross) olurken, Renault markası Clio ve Megane ile bu modeli takip etti. Bu verileri en güncel Ocak-Temmuz 2025’i dikkate alarak sıraladığımzıda ise Egea Ailesi 40 bin 88 adetle liderliğini korumaya çalışırken, Renault Clio 27 bin 283 adetle ikinci sırada, Renault Megane Sedan 23 bin 743 adetle üçüncü sırada, BYD Seal U, 21 bin 181 adetle dördüncü sırada ve Togg T10X 19 bin 821 adetle beşinci sırada tercih edildi.

Yılın ilk yarısında Almanya’da en çok satan beş modelin dördünü VW markası oluşturdu. Golf 43 bin 762 adetle ilk sırada yer alırken T-Roc 38 bin 633 adetle ikinci, Tiguan 30 bin 869 adetle üçüncü, Passat 23 bin 874 adetle dördüncü sıraya yerleşti. Beşinci sırada da başka bir Alman marka Opel’in 23 bin 156 adet satan Corsa modeli vardı. İtalya’da liderliği 62 bin 323 adetle Fiat Panda sürdürürken; Birleşik Krallık’ta Ford Puma 26 bin 355 adetle, Fransa’da ise Bursalı Renault Clio 56 bin 291 adetle zirveyi bırakmadı.

Yazının Devamını Oku

Okullara deri ayakkabı kriteri... Tek tip kıyafetlerin ardından gelecek yıldan itibaren deri ayakkabı uygulaması da başlıyor

30 Ağustos 2025

Okullarda serbest kıyafet döneminin bu sene itibarıyla sona ermesinin ardından ayakkabılar için de yeni bir düzenleme hazırlığı yapıldığı öğrenildi. Ayakkabı ve deri sektörünün temsilcileri önceki gün Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin’i ziyaret etti. Yapılan görüşmede, okullardaki yeni kıyafet yönetmeliğini tamamlayacak olan “okul ayakkabısında yeni kriterler” ile ilgili yol haritası belirlendi. Hürriyet’in edindiği bilgilere göre gelecek yıldan itibaren Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı okullarda tek tip deri ayakkabı uygulamasına geçilecek. Bu kapsamda gençler, daha sağlıklı olduğu belirtilen deri ayakkabı kullanımına özendirilecek. Aynı zamanda ithal spor ayakkabılar ile bu ayakkabıların sahtelerinin kullanımının da önüne geçilecek.

ÖNCE FAYDALARI ANLATILACAK

Gelecek eğitim yılından itibaren (2026-2027) başlanması öngörülen tek tip deri ayakkabı düzenlemesinin öncesinde, bu ayakkabıların sağlık açısından faydaları, sürdürülebilirlik için olumlu yanlarıyla ilgili çeşitli etkinlikler de gerçekleştirilecek. Söz konusu etkinlikler Milli Eğitim Bakanlığı ve Sağlık Bakanlığı tarafından desteklenecek.

VELİLER DE İSTİYORDU

Düzenlemenin hem ekonomik hem de pedagojik açıdan faydaları olacağına inanılıyor. Ayrıca velilerden gelen, “Ailesinin maddi durumu müsait olan öğrenciler ithal, markalı spor ayakkabılar giyebilirken, gücü buna yetmeyen öğrenciler bu ayakkabıları giyemiyor. Bu durum öğrencileri ve dolayısıyla velilerini kötü etkiliyor” görüşlerinin de kararda etkili olduğu belirtiliyor. Aynı zamanda düzenleme, bu sene resmen başlayan standart kıyafet yönetmeliğinin önemli bir tamamlayıcısı olarak da görülüyor.

YERLİ ÜRETİCİYE DE KATKISI OLACAK

Yaklaşık 18 milyon öğrenciyi yakından ilgilendiren bu kararın ekonomik açıdan faydası ise ithal ayakkabı kullanımını azaltarak yerli üreticiyi desteklemek yönünde olacak. Hatırlanacak olursa, Türkiye’de toplam tüketim içerisinde ithal ayakkabı kullanımı son yıllarda artarak yüzde 25’e yaklaşmıştı. Başka bir ifadeyle satılan her 4 ayakkabıdan 1’i ithal geliyordu.

Yazının Devamını Oku

Vergi oranı düşen araçlardaki talep otomotiv pazarını ağustosta rekora taşıyor… Yerli üreticide ‘ÖTV’ mesaisi

25 Ağustos 2025

TEMMUZ ayının sonunda yapılan düzenlemeyle otomotivde ÖTV sistemi sil baştan değişmiş, başta elektrikli ve PHEV’ler (şarj edilebilir hibrit) olmak üzere birçok modelde fiyatlar artmıştı. Hazine ve Maliye Bakanlığı’nın otomobil ithalatını dengeleyerek cari açığı azaltmak üzere yapıldığını açıkladığı bu hamle, ağustos ayında beklentileri karşılamış görünüyor. Düzenlemenin ardından ilk yorumlar otomotiv pazarında satışların azalması yönündeyken, tam aksine ÖTV’si düşen modellere olan yüksek ilgiyle ağustos ayında yeni bir rekora kesin gözüyle bakılıyor.

BU HAFTAKİ ÜRETİM PAZARI BELİRLEYECEK

Uzmanlara göre, tüketiciler ÖTV’si düşen ancak matrah sistemi nedeniyle döviz kurlarındaki artışa bağlı olarak her an yeniden ÖTV’si artabilecek modellere ilgi gösteriyor. Öyle ki, Tofaş ve Renault gibi üreticilerin ağustosta üretime rutin olarak ara vermesine rağmen satışların 90 bin adedi geçmesi; bu üreticilerin ağustos sonunda yapacağı üretimlerle 100 bin adedin aşılması bekleniyor.

Konuyla ilgili görüşlerini aldığımız Gülan Otomotiv Yönetim Kurulu Başkanı Alp Gülan, “Ağustos ayları normalde yerli üreticilerin verdiği üretim araları ve yaz tatili döneminin etkisiyle satış açısından daha sakin geçerdi. ÖTV düzenlemesiyle ibre tersine döndü. Tüketici ÖTV’si düşen yerli modellere ilgiyi arttırdı. Çünkü, artık matrah sistemini çok iyi biliyorlar. Dolayısıyla döviz kurlarındaki bir artışın söz konusu modellerin ÖTV oranlarını artırabileceğinin farkındalar. Örneğin; ÖTV’si yüzde 70 olan ancak matrahın sınırında bulunan bir modelin ÖTV’si kolayca yüzde 75 çıkabilir. Bu yüzden, bu dönem bir fırsat olarak görülüyor. Ağustos ayında pazar 95 bin adedi geçiyor. Yerli üreticilerin üretim arasının sona ermesi ve son haftada göstereceği performans pazarı 100 bin adetlerin üzerine çıkarabilir” dedi.

ELEKTRİKLİ VE PHEV’DE DÜŞÜŞ

Ağustosta günlük araç kiralamaya olan ilginin artmasının ve markaların yaptığı kampanyaların da satışları artırdığını belirten Gülan, ÖTV’si artan elektrikli ve PHEV satışında ise azalma olduğunu kaydetti.

‘DİNAMİKLER DEĞİŞTİ’

Otomotiv veri şirketi Cardata’nın Genel Müdürü Hüsammetin Yalçın ise, “Düzenleme sonrasında binek otomobillerde yüzde 7, SUV’larda yüzde 8, hafif ticari araçlarda yüzde 9 seviyesinde fiyat artışları yaşandı. Bu tablo, tüketicileri yerli üretim avantajı sağlayan modellere yönlendirerek pazardaki satış dinamiklerini değiştirdi” dedi.

Yazının Devamını Oku

İkinci el otomobilde yılın zirvesi

20 Ağustos 2025

Temmuzda artan talepte; tatil dönemi nedeniyle mevsimsel artış, ÖTV düzenlemesinin ardından sıfır kilometre otomobillerde artan fiyatlar etkili oldu. Bu dönemde, ikinci el otomobil pazarı geçtiğimiz yılın aynı ayına göre yüzde 9.38 arttı.

YEDİ AYDA 4.1 MİLYON

Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) “Motorlu Kara Taşıtları, Temmuz 2025” raporunu dün yayımladı. Hürriyet’in rapordan derlediği verilere göre, Ocak-Temmuz 2025 dönemini kapsayan yedi ayın sonunda toplam ikinci el otomobil pazarı, geçen yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 8.08 artarak 4 milyon 157 bin 547 adede ulaştı.

TOPLAM PAZARDA SON DURUM

Temmuz ayında minibüs, otobüs, motosiklet, kamyon gibi tüm motorlu kara taşıtlarında devri yapılan araç sayısı ise 1 milyon adedi aştı. Geçen ay toplam ikinci el araç pazarı, Haziran 2025’e göre yüzde 20.94 artarak 1 milyon 15 bin 974 adet olarak gerçekleşti. Bir önceki yılın temmuz ayına göre pazar yüzde 6.06 arttı. Yedi ayın sonunda ise toplam ikinci el araç pazarı yüzde 5.45 artarak 6 milyon 170 bin 575 adet seviyesine ulaştı.

YENİ ÖTV DÜZENLEMESİ PAZARI NASIL ETKİLİYOR?

 Talepte artış: Sıfır araçlardaki fiyat artışı, tüketiciyi tekrar ikinci ele yönlendiriyor.

 Fiyatlarda yükselme:

Yazının Devamını Oku

5 yılda 7 milyon kişi hedefleyen GetirFinans CEO’su Çağlayan: Banka sahibi neden olmayalım

18 Ağustos 2025

Çağlayan, banka açma veya satın alma gibi hedeflerinin olup olmadığı sorularına ise, “Dünyadaki benzer örnekler zamanla kendi bankalarını kurmuşlar. Banka sahibi olan bir kurum neden olmayalım. İlerde böyle bir gelecek bizi bekliyor olabilir ama şu anki modelimiz iyi çalışan bir model. Bu modeli de korumak isteriz” şeklinde yanıt verdi.

TELEFONLA SİPARİŞ VERMEK GİBİ

Geçtiğimiz hafta İstanbul’da düzenlenen toplantıda gazetecilerle bir araya gelen Çağlayan, Türkiye’nin ilk servis modeli bankacılık uygulaması GetirFinans’ın hızlı, şeffaf ve avantajlı hizmet anlayışıyla kısa sürede Türkiye’nin dört bir yanından kullanıcıların tercihi olduğunu belirtti. Tüketicilerin Getir’e olan ilgisi ve güveninin çok iyi olduğunu belirten Çağlayan, “Dakikalar içinde kredi kartı ve banka kartı teslimi, ihtiyaç duyduğunuz anda krediye erişim, iyi faiz oranlarıyla mevduatta günlük otomatik getiri ve ücretsiz para transferi hizmetini, aynı Getir’den sipariş vermek kadar zahmetsiz bir şekilde sunuyoruz. Esnekliğimiz ve gerçek anlamda dijital oluşumuz iyi fiyatla birleşince çok iyi geri dönüşler aldık” bilgisini verdi.

GÜNLÜK FAİZE OTOMATİK GETİRİ

Geleneksel bankalardan farklı olarak GetirFinans’ın uzun vade ve yüksek minimum tutar gereksinimlerini ortadan kaldırdığının altını çizen Çağlayan, “Bütün kullanıcılarımıza sürekli olarak 2 bin 500 lira ve üzeri bakiyeler için otomatik günlük faiz uygulamamız, kullanıcılarımız tarafından çok olumlu karşılandı. Topladığımız mevduatın 10 milyar liraya yaklaşmasıyla hedeflerimizin üzerine çıkmamız da sunduğumuz bu hizmetin beklentilere çok uygun olduğunu bir kez daha teyit etti. Herhangi bir taahhüt istemeksizin şu anda brüt yüzde 46 seviyesinde iyi bir faiz oranı sunuyoruz” ifadelerini kullandı.

Fibabanka’nın bankacılık altyapısını Getir’in dijital deneyimiyle birleştirdiklerini hatırlatan Çağlayan; yeni müşterilere yüzde 2.49 oranlı kredi, serbest piyasa kuru üzerinden döviz, altın, gümüş satın alma gibi GetirFinans’ın sunduğu diğer avantajlardan da bahsetti.

60 GÜN FAİZSİZ ERTELEME SEÇENEĞİ

Yazının Devamını Oku