Dijital yayın yarışı

1dk okuma

Doğan Yayın Holding`in ortağı olduğu Milenyum Televizyon Yayıncılık`ın dijital yayıncılık pazarına girmesi, dijital uydu yayıncılığında yeni bir yarışı tetikledi. Önümüzdeki 5 yıl içinde 8 milyon hanenin TV yayınlarını uydudan izleyecek olması, sektördeki rekabeti körüklüyor.

TÜRK televizyon kanallarının sessiz sedasız gerçekleştirdiği dijital yayıncılık atağı yeni bir yayın yarışını tetikledi.

2004 ocak ayı sonu itibariyle Türkiye`de dijital yayına geçmeyen kanal kalmadı. Uzaydaki Türk uydularından 47 Türkçe kanal şifresiz/ücretsiz dijital yayın yapıyor. Bu kanalların izlenmesi için ya dijital uydu alıcısı kullanımı veya dijital platform üyeliği gerekiyor.

ANTENLE SADECE 15 KANAL

Türkiye`de toplam 16 milyon hanede 22 milyon TV alıcısı bulunduğu tahmin ediliyor. Çatı antenleri ile büyük kentlerde bile ancak 15 kadar kanal izlenebiliyor. Kablolu TV abonesi sayısı 900 bini, dijital platform üyeliği sayısı 800 bini aşmıyor. Dolayısıyla en az 47 kanalı bedava izleme imkanı yaratan dijital uydu alıcısı pazarı çok sayıda üreticiye cazip geliyor. Ülkemizde Beko, Vestel gibi markalı üretimin yanı sıra daha küçük üreticilerin merdivenaltı tabir edilen kayıt dışı imalatına ve kaçak ithal mallara da rastlanıyor.

ŞİFREYE HAZIR

Doğan Yayın Holding`e bağlı Milenyum şirketinin geçen hafta ortaya attığı ‘‘FreeTV’’ konsepti rekabeti farklı alana taşıyacağa benziyor. Sansui FreeTV bugünkü haliyle tıpkı diğer dijital alıcılar gibi uydudaki şifresiz kanalların izlenmesine yarıyor. Bu sayede örneğin aynı yayınları dijital platformda ücretli olarak izleyen müşterilerden ciddi kayma olabileceği tahmin ediliyor. Ama Sansui FreeTV yakın gelecekte şifreli kanalları da ürün yelpazesine eklemeyi planlıyor. Bu yayınlara ücretli üyelik halinde mevcut alıcılarında herhangi bir ek harcamaya gerek duyulmayacak.

Maç yayını ihalesi dijital yarışın en kritik cephesi

DİJİTAL yayın savaşında en kritik tarih Haziran 2004 olarak gösteriliyor. Bu tarihte lig maçlarının yayın hakları yeniden ihaleye çıkılacak. FreeTV`nin bağlı bulunduğu Doğan Yayın Holding Başkan Yardımcısı Yalçın Balcı ‘‘maç yayını ihalesiyle ilgili olduklarını’’ saklamıyor. Ama hemen ardından ‘‘FreeTV projesi sadece maç yayınına bağlı değil, olmazsa başka sürprizlerle yola devam ederiz’’ diyor.

Yalçın Balcı, Sansui FreeTV`nin şifreli yayınlarına aboneliğin son derece kolay ve tüketiciyi yormadan gerçekleşeceği iddiasında: ‘‘Bizim kartları gazete bayilerinde, marketlerde bulabileceksiniz. Cihaza kart sokmaya gerek yok, üyelik bir telefonla çalışır hale gelecek. İnternet üzerinden abonelik de mümkün olacak, telefonla da.’’

Yalçın Balcı ‘‘FreeTV’’ konseptinin dünyada yaygın olduğunu belirterek, ‘‘Örneğin İngiltere`de 30 kanallı bir paketi sunan FreeView var’’ dedi.

Maliye kaçak alıcı peşinde

MARKALI dijital alıcı üreticilerinin en büyük şikayeti haksız ithalat rekabeti. İthal alıcıların yurda sokulmasında yüzde 14 gümrük vergisi, yüzde 6.8 ÖTV, yüzde 10 bandrol ve yüzde 18 KDV tahsil ediliyor. Çoğu ithalatçı mal bedelini düşük göstererek vergi yükünden kaçmayı deniyor. Ancak Maliye`nin kaçak ithal dijital uydu alıcılarının peşinde olduğu belirtiliyor.
Haberle ilgili daha fazlası: