Otomobillerin üzerindeki ortalama yüzde 50`yi geçen vergi yükü, yıl başındaki taşıt alım vergisi zammıyla birleşerek fiyatları yükseltti.
Türkiye`de sıfır araçlar, vergi, fon ve diğer masrafların eklenmesiyle tüketicinin cebini yakan fiyatlara ulaşıyor. Aracın fiyatına, Katma Değer Vergisi (KDV), Taşıt Alım Vergisi, Ek Taşıt Alım vergisi, çevre fonu, eğitime katkı payı, plaka, ruhsat, sigorta gibi masraflar ekleniyor. Fiyatı artıran önemli vergilerden KDV, 1600 cc motor hacmine kadar olan modellerde yüzde 25, 1600 cc`yi geçenlerde yüzde 40 olarak uygulanıyor. Ayrıca, yıl başından itibaren yüzde 60 artırılan taşıt alım vergileri oto fiyatlarını yükseltiyor. Taşıt Alım Vergisi otomobillerin ağırlıklarına göre 533 milyon 808 bin liradan, 2 milyar 139 milyon 440 bin liraya kadar çıkıyor.
Sektörün önü tıkanıyor
Üst gelir kesiminin gözdesi 4 çekerli arazi araçları, gerek büyük motor hacimleri, gerekse yüksek ağırlıklarıyla artıştan en fazla etkilenen grup. Ör-neğin, Hyundai Galloper`in 11 milyar 17 milyon 600 bin liralık fiyatı, tüm vergiler, fonlar ve masraflar eklendikten sonra yüzde 148.12 artarak, 27 milyar 337 milyon liraya yükseliyor. Sadece KDV`si 4 milyar 407 milyon 40 bin lira, Taşıt Alım Vergisi de 6 milyar 418 milyon 320 bin lira tutan bu aracın üzerindeki mali yük, aracın çıplak fiyatını geçip 16 milyar 319 milyon 400 bin liraya ulaşıyor. Türkiye Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği Başkanı İsmet Tepret, yüksek vergilerin sektörün önünü tıkadığını söyleyerek, Otomotivde vergi yükü az olduğunda daha fazla araç satılır ve devletin alacağı vergi artar dedi.