Yerli Marka Devleri Zorluyor

1dk okuma

Ziylan Grubu`nun 12 - 24 yaş grubuna yönelik yaptırdığı spor ayakkabısı pazar araştırmasında, yerli bir marka olan Kinetix ilk üç arasına girmeyi başardı. Slazenger ve Jump Kinetix`in gerisinde kaldı.


Ziylan Grubu`nun Taylor Nelson Sofres Piar`a 12 - 24 yaş grubuna yönelik yaptırdığı Tüketici Omnibus Araştırması sonuçlarına göre, Türkiye`de en çok tercih edilen spor ayakkabı markası Adidas. Adidas`ı Nike ve Kinetix markaları izlerken, Slazenger dördüncü, Jump da beşinci marka konumunda bulunuyor. Araştırma sonuçlarına göre, yüzde 25.8`lik kesim spor ayakkabı kullanmazken, yüzde 29.6`lık bir oran Adidas, yüzde 11.4 Nike, yüzde 9.3 Kinetix, yüzde 5.2 Slazenger, yüzde 4.8`lik bir kitle de Jump markalarını tercih ediyor. Ziylan Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Büyükekşi, spor ayakkabı sektörüne yönelik Taylor Nelson Sofres Piar`a yaptırdıkları pazar araştırma sonuçlarını dün düzenlenen basın toplantısıyla açıkladı.


İstanbul, Ankara, İzmir, Adana ve Bursa`da 12 - 24 yaş arası toplam 795 kişi üzerinde 16 - 27 Haziran 2000`de yapılan araştırma sonuçlarına göre, yerli bir marka olan Kinetix`in uluslararası dev markalar olan Adidas ve Nike`dan sonra üçüncü sırada yer aldığını açıkladı. Pazardaki diğer uluslararası markalarının birçoğunu geride bıraktıklarını vurgulayan Büyükekşi, bunun Ziylan için büyük bir başarı olduğunu savundu.Araştırma sonucuna göre Türkiye`nin en çok tercih edilen spor ayakkabı markasının Adidas olduğunu belirten Büyükekşi, Ziylan`ın markası Kinetix`in ise Nike`dan sonra üçüncü sırada yer aldığını söyledi. Bilinen spor ayakkabısı markaları incelendiğinde spontone olarak ilk sırada Adidas markasının hatırlandığını kaydeden Büyükekşi, Kinetix`in bu kategoride de, Nike`dan sonra üçünçü sırada yer aldığını anlattı.


Spor ayakkabı kullanan genç tüketicilerin kullandıkları markayı tercih etme nedenleri incelendiğinde markanın, tanınan - bilinen marka olması özelliğinin en etkili neden olduğunun görüldüğüne değinen Büyükekşi, bunu sırasıyla çeşitlerinin bol olması ve fiyatının uygun olması ifadelerinin izlediğini belirtti. Büyükekşi, spor ayakkabısı tercih kriterleri markalar bazında incelendiğinde Kinetix markasının sırasıyla, `tanınan-bilinen marka olması`, `ürünlerinin son teknoloji olması` ve `çeşitlerinin bol olması` nedeniyle tercih edildiğinin görüldüğünü kaydetti.


STRES ATAN AYAKKABIYA BARUTÇU TALEBİ;

Ziylan Grubu bünyesindeki Sporer Pazarlama`nın Kinetix ve Flogart markalarının üretimi ve pazarlamasını gerçekleştirdiğini söyleyen Büyükekşi, orta ve ortanın üstü bir gelir grubuna hitap eden Kinetix`in birçok uluslararası spor ayakkabı markasını geride bıraktığını vurguladı. Geçtiğimiz yıl günlük ve iş yaşamına yönelik Flogart markasını yarattıklarına değinen Büyükekşi, Flogart`ın tabanlarında üç önemli sistem bulunduğunu belirterek, `Birincisi Compfort System, bu ayaklara alınan darbeyi en aza indiriyor, bel ağrılarına son veriyor, bir diğeri Air Canal System bu da tabandaki sirkülasyon yastıkçığıyla hava dolaşımı sağlanıyor. Anti Static System ise vücutta oluşan ve strese neden olan statik elektriği, sahip olduğu özel düzenek sayesinde boşaltıyor` dedi. Büyükekşi, Türkiye`ye getirdikleri Foot - o graph sistemiyle tüketiciye özel tabanlar üretildiğini de söyledi.


Anti stres kanalına sahip Flogart markalı ayakkabılara makine, barut ve kimya fabrikalarının yöneticilerinden yoğun talep geldiğine değinen Büyükekşi, böyle bir potansiyelden de sözetti. Yılda 10-17 milyon dolar ihracat gerçekleştirdiklerini anlatan Büyükekşi, her yıl 10-15 uluslararası fuara katıldıklarını ve 42 ülkede tescil müracatında bulunduklarını belirtti. Rusya ve Yunanistan`a ihracat gerçekleştirdiklerini kaydeden Büyükekşi, yıllık 500 bin çift üretim kapasitesine sahip olduklarını açıkladı.


SPOR AYAKKABISI PAZARINDA DÜŞÜŞ VAR;

Türkiye`de spor ayakkabı pazarının 1995`den beri düşüş gösterdiğine dikkat çeken Büyükekşi, 2 - 2.5 milyon çiftlik markalı spor ayakkabısı pazarı olduğunu anlattı. Kinetix markasıyla yüzde 30`luk bir pazar payına ulaştıklarını kaydeden Mehmet Büyükekşi, geçtiğimiz yıl 7 trilyon gerçekleşen cirolarını bu yıl 10 trilyona, önümüzdeki yıl ise 14 trilyona çıkarmayı hedeflediklerini ifade etti. Cironun yüzde 5`ini ihracattan elde ettiklerini kaydeden Büyükekşi, bu oranı 2001`de yüzde 10`a getireceklerini söyledi. Büyükekşi, Türkiye genelinde 600 bayi ve 5 mağazası bulunan Ziylan`ın, Beymen ve Çarşı`da da 11 corner`ı yer aldığını belirtti.


TÜRKİYE HEDEFİNİ KÜÇÜK KOYMALI;

ITKIB Deri ve Deri Mamülleri İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı da olan Mehmet Büyükekşi, Türkiye ayakkabı sektörünün dünya pazarlarındaki yeri hakkında da şunları söyledi:


`Uzakdoğu mallarıyla hem iç pazarda hem de dış pazarlarda mücadele ediyoruz. Dış pazarda Avrupalı tüketici bizim markalarımızla onları bir tutuyor. İtalya`yı unutup daha küçük hedefler koymalıyız önümüze, Türkiye`nin hedefi, Portekiz ve İspanya olmalı. Bunların 1.5 milyar dolar ihracatları. İtalya`nın ise 4 milyar dolar ihracatı var. Türkiye`nin en büyük ihracatı 1997`de bavul ticareti sonucu 750 milyon dolar oldu. Geçen yıl ihracatta yüzde 41`lik bir düşüş oldu. İtalya`ya kalite olarak ulaşabiliriz ama rakam olarak ulaşamayız. Bundan birkaç yıl önce 1 milyar dolarlık ihracat hedefi koymuştuk ama bu hedef gerçekleşmedi daha sonra bunu 500 milyon dolara indirdik.` (FİNANSAL FORUM)


Haberle ilgili daha fazlası: