Vergi oranı düşen araçlardaki talep otomotiv pazarını ağustosta rekora taşıyor… Yerli üreticide ‘ÖTV’ mesaisi

Güncelleme Tarihi:

Vergi oranı düşen araçlardaki talep otomotiv pazarını ağustosta rekora taşıyor… Yerli üreticide ‘ÖTV’ mesaisi
Oluşturulma Tarihi: Ağustos 25, 2025 04:00

Yeni düzenlemeyle elektrikli, PHEV ve üst sınıf modellerde ÖTV oranı artarken Türkiye’de üretilen araçlarda 5-10 puanlık indirimler olmuştu. Bunu bir fırsat olarak değerlendiren tüketici, matrah sistemi nedeniyle ÖTV’si her an artma riski taşıyan yerli modellere koştu. Uzmanlar, her sene ağustos başında üretime ara veren fabrikaların yeniden üretime dönmesiyle pazarın 100 bin adetlik satışa ulaşarak rekor kırabileceğini belirtiyor.

Haberin Devamı

TEMMUZ ayının sonunda yapılan düzenlemeyle otomotivde ÖTV sistemi sil baştan değişmiş, başta elektrikli ve PHEV’ler (şarj edilebilir hibrit) olmak üzere birçok modelde fiyatlar artmıştı. Hazine ve Maliye Bakanlığı’nın otomobil ithalatını dengeleyerek cari açığı azaltmak üzere yapıldığını açıkladığı bu hamle, ağustos ayında beklentileri karşılamış görünüyor. Düzenlemenin ardından ilk yorumlar otomotiv pazarında satışların azalması yönündeyken, tam aksine ÖTV’si düşen modellere olan yüksek ilgiyle ağustos ayında yeni bir rekora kesin gözüyle bakılıyor.

BU HAFTAKİ ÜRETİM PAZARI BELİRLEYECEK

Uzmanlara göre, tüketiciler ÖTV’si düşen ancak matrah sistemi nedeniyle döviz kurlarındaki artışa bağlı olarak her an yeniden ÖTV’si artabilecek modellere ilgi gösteriyor. Öyle ki, Tofaş ve Renault gibi üreticilerin ağustosta üretime rutin olarak ara vermesine rağmen satışların 90 bin adedi geçmesi; bu üreticilerin ağustos sonunda yapacağı üretimlerle 100 bin adedin aşılması bekleniyor.

Haberin Devamı

Konuyla ilgili görüşlerini aldığımız Gülan Otomotiv Yönetim Kurulu Başkanı Alp Gülan, “Ağustos ayları normalde yerli üreticilerin verdiği üretim araları ve yaz tatili döneminin etkisiyle satış açısından daha sakin geçerdi. ÖTV düzenlemesiyle ibre tersine döndü. Tüketici ÖTV’si düşen yerli modellere ilgiyi arttırdı. Çünkü, artık matrah sistemini çok iyi biliyorlar. Dolayısıyla döviz kurlarındaki bir artışın söz konusu modellerin ÖTV oranlarını artırabileceğinin farkındalar. Örneğin; ÖTV’si yüzde 70 olan ancak matrahın sınırında bulunan bir modelin ÖTV’si kolayca yüzde 75 çıkabilir. Bu yüzden, bu dönem bir fırsat olarak görülüyor. Ağustos ayında pazar 95 bin adedi geçiyor. Yerli üreticilerin üretim arasının sona ermesi ve son haftada göstereceği performans pazarı 100 bin adetlerin üzerine çıkarabilir” dedi.

ELEKTRİKLİ VE PHEV’DE DÜŞÜŞ

Ağustosta günlük araç kiralamaya olan ilginin artmasının ve markaların yaptığı kampanyaların da satışları artırdığını belirten Gülan, ÖTV’si artan elektrikli ve PHEV satışında ise azalma olduğunu kaydetti.

Haberin Devamı

‘DİNAMİKLER DEĞİŞTİ’

Otomotiv veri şirketi Cardata’nın Genel Müdürü Hüsammetin Yalçın ise, “Düzenleme sonrasında binek otomobillerde yüzde 7, SUV’larda yüzde 8, hafif ticari araçlarda yüzde 9 seviyesinde fiyat artışları yaşandı. Bu tablo, tüketicileri yerli üretim avantajı sağlayan modellere yönlendirerek pazardaki satış dinamiklerini değiştirdi” dedi.

SATIŞLARI ARTIRAN 5 TEMEL FAKTÖR

1- Birçok modelin ÖTV’si artarken Türkiye’de üretilen otomobiller ile giriş sınıftaki ithal otomobillerin ÖTV’lerinin yüzde 80’den 70-75’lere düşmesi.

2- Döviz kurlarındaki artışların ÖTV’si düşen modellerin matrahını (vergisiz fiyat) artırma riski ve bu modellerin ÖTV oranlarının yeniden yükselme potansiyeli.

Haberin Devamı

3-Turizmdeki mevsimsel talebe bağlı olarak günlük kiralama şirketlerinin otomobil ihtiyacı.

4- Markaların sıfır km araçlarda yaptığı kampanyalar.

5- Premium markaların filo satışlarında yaptığı büyük iskontolar


Vergi oranı düşen araçlardaki talep otomotiv pazarını ağustosta rekora taşıyor… Yerli üreticide ‘ÖTV’ mesaisi

Vergi oranı düşen araçlardaki talep otomotiv pazarını ağustosta rekora taşıyor… Yerli üreticide ‘ÖTV’ mesaisi

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!