Otomotivde evlilikler doludizgin

25.01.2021 - 09:05
Otomotivde evlilikler doludizgin | Ekonomi Haberleri

Dünya çapında otomotiv sektörü dönüşümünü sürdürürken, şirketler bu dönüşümün maliyetlerine ve global büyümeye ayak uydurabilmek için ortak üretim ve şirket yapılanmalarına gidiyorlar.

Hürriyet gazetesinden Cem Özenen'in haberine göre; yakın zaman örneği olan PSA-FCA birleşmesi ile Stellantis adını alan grup dünyadaki en büyük 4. otomotiv ortaklığı haline geldi. Peki, sektörde hangi marka hangi grubun bünyesinde satılıyor. Ortaklıklar otomotiv sektöründeki rekabeti nasıl etkiliyor? Yakından bakalım.

Otomotiv dünyası yenilikleri ile dikkat çekmeye devam ederken bu yeniliklere ayak uydurmayı amaçlayan firmalar güçlerini birleştiriyor. Geçmişten beri ortaklıklar, satın almalar veya ortak geliştirme yapan firmalar, günümüzde bu ortaklıklar olmadan rakipleri ile rekabet edemeyeceğini görmüş durumda. Yükselen araç geliştirme maliyetleri, elektrikli mobiliteye olan dönüşüm, teknolojik değişimler yalnızca otomotiv şirketlerinin kendi aralarındaki ortaklıklara değil aynı zamanda teknoloji firmalarının da bu sektörün içerisinde büyük roller almasına olanak sağlamaya başladı. Apple, Panasonic, Microsoft gibi dünya devi teknoloji şirketler önde gelen otomotiv firmaları ile özellikle elektrikli ve otonom araç geliştirmelerinde birlikte çalışmalar gerçekleştirirken, geçtiğimiz günlerde FCA (Fiat Chrysler) ile PSA (Peugeot Citroen Opel) gruplarının resmi imzalar atılarak Stellantis olarak birleşmesi de dikkat çekici gelişmelerden bir tanesi oldu.

REKABET EVLİLİĞE ZORLUYOR

Otomotiv devleri yıllardır ortak platformlar ile üretimler yapıyorlar. Bunların içerisinde Tofaş’ın Bursa’daki fabrikasında daha önceki dönemde Citroen, Peugeot, Opel üretimi gibi ortak platform üretimleri varken Mercedes ve Renault gibi markaların belli modellerinde ortak motor kullanması gibi işbirlikleri de bulunuyor. Pandemi dönemi ile birlikte düşen üretim rakamları, dönüşüm ve araç geliştirmenin yükselen maliyetleri, markaları da hayatta kalabilmeleri için güç birliği yapmaya itmeye devam ediyor. Ortak satış ağı, satış sonraı yatırımı, ortak platform ve eleman tasarrufu bu evliliklerin büyümesinde önemli etkenler arasında yer alıyor.

ÜRETİM VE AR-GE

STELLANTIS ortaklığının resmiyet kazanmasının ardından gündem maddesi Tofaş’ın üretim Ar-Ge gücünün ortaklık için kullanılması. Daha önceden Peugeot, Opel, Citroen için Bursa’da üretim yapan Tofaş’ın, FCA-PSA evliliğinin ardından grubun üyeleri için Ar-Ge, üretim çalışmaları yapabileceği yüksek sesle konuşuluyor.

Gruplardan bazılarını inceledik:

Toyota Grubu - Japon markanın bünyesinde Toyota, Hino, Lexus, Daihatsu markaları var. Subaru, Isuzu, Mazda, Suzuki ve Yamaha’nın da hissesine sahip.

Volkswagen Grubu - Grubun bünyesinde VW, Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Seat, Skoda, Man, Scania, Ducati markalar yer alıyor.

Renault Grubu - Renault–Nissan–Mitsubishi markalarının birlikteliği ile oluşan grupta aynı zamanda Alpine markası yer alıyor. Türkiye’de Oyak-Renault birlikteliği grubun önemli parçalarından.

Stellantis - Fransız Groupe PSA ile İtalyan-Amerikan Fiat Chrysler Automobiles şirketlerinin birleşmesiyle kurulan grupta, Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram ve Vauxhall markaları var.

Hyundai - Koreli üreticiler Kia ve Hyundai ortaklığından oluşan grup Türkiye’de geçtiğimiz aylarda Kibar Holding’in ortaklıktan çıtkığı Hyundai Assan fabrikalarında üretim yapıyor.

GM - Genel merkezi Detroit’te bulunan General Motors, Chevrolet, Buick, GMC ve Cadillac markalarına sahip.

Ford - Amerika merkezli, bir dönem Jaguar Land Rover ve Volvo markalarına da sahip olan çok uluslu şirket Ford Motor Company,’nin Çin’de (Changan Ford), Tayvan’da (Ford Lio Ho), Tayland’da (AutoAlliance Tayland), Türkiye’de (Ford Otosan) ve Rusya’da (Ford Sollers) ortak girişimleri bulunuyor.

Tata - Bir dönem Daimler-Benz AG ile de ortaklık yürüten Hindistan merkezli grubun bünyesinde Jaguar, Land Rover ve Tata Daewoo markaları yer alıyor.


Etiketler

Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
  • BIST
  • DOLAR
  • EURO
  • ALTIN
1.488 Değişim: 0,35% Hacim : 32.459 Mio.TL Son veri saati : 17:59
Düşük 1.460 25.02.2021 Yüksek 1.515
Açılış: 1.510
7,3455 Değişim: -0,10%
Düşük 7,3118 26.02.2021 Yüksek 7,3616
Açılış: 7,3527
8,9350 Değişim: -0,24%
Düşük 8,9047 26.02.2021 Yüksek 8,9758
Açılış: 8,9564
417,63 Değişim: -0,22%
Düşük 415,96 26.02.2021 Yüksek 419,49
Açılış: 418,54
bigpara

Copyright © 2021 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.