Güncelleme Tarihi:

EV ve Mutfak Eşyaları Sanayicileri ve İhracatçıları Derneği’nin (EVSİD) Başkanı Talha Özger ile Panama’nın ünlü otellerinden birinin geniş toplantı salonundayız. Kapıların arkasındaki bölümde sektörün bayrak taşıyıcısı 17 ihracatçı firma, Latin Amerika’nın devleriyle bire bir görüşme yapıyor. Özger, meslek alışkanlığı olarak masadaki tabağı ters çevirip altına baktı ve gülümsedi: “Bakın, bu da Türk markası Bonna” diye açıkladı sebebini. Arkasından da hemen ekledi: “10 yıldır sektör olarak Latin Amerika’ya heyet etkinlikleri düzenliyoruz. İhracatı yüzde 120 büyüttük. Başlarda buradaki alıcılar Türkiye’de bu alanda bir sanayi olduğunu bile bilmiyorlardı. Bıkmadan anlattık. Bugün burada 12 Latin Amerika ülkesinin önemli zincirlerinin satın alma yetkilileri bu etkinlikte yer almak için adını yazdırdı. 80 şirketten 50’sini davet ettik. Büyük ilgi var.”
LATİN AMERİKA’YA GİRİŞ KAPISI
Panama, konumu itibarıyla Latin Amerika’ya giriş kapısı niteliğinde bir ülke. Meşhur Panama Kanalı’nın sağladığı lojistik avantaj birçok büyük marka ve şirketin toptan satın alma merkezini bu şehirde açmasına neden olmuş. Ev ve mutfak eşyası pazarı açısından Colon Frezone adındaki bölge ise Türkiye’nin bu alandaki toptancılar çarşısı İSTOÇ’a benzetiliyor.
Talha Özger’den öğrendiğimiz bilgiye göre, heyetteki 17 şirketin birçoğunun merkezi de İstanbul Bağcılar’da bulunan İSTOÇ’ta yer alıyor. Yani içerideki salonda Bağcılar-Panama ihracat hattı kurulduğunu söylemek yanlış olmaz.
HEDEFLERİ 100 MİLYON DOLAR
İki gün boyunca devam eden görüşmelerin sonuçlarını sorduğumuzda ise Özger, “Şirketler çok mutlu. Doğru 50 firmayı seçtiğimiz satın almacıların, iki gündür eksilmeyen ilgisi var. Daha şimdiden sipariş anlaşması yapanlar, el sıkışanlar oldu. Bu heyet etkinliklerinde birçoğumuz orta vadede önemli katkılar getirecek bağlantılar kurma şansı yakalıyoruz” yanıtını verdi.
Ev ve mutfak eşyaları sektörünün 2025’in ilk altı ayını bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 3.5 düşüşle 3.3 milyar dolarlık ihracatla tamamladığını belirten Özger, küresel talepteki azalma ve içerde ise kur baskısı nedeniyle sektörde sıkıntılar yaşandığını söyledi. Bu sürecin yeni pazarlardaki kontaklarla aşılmaya çalışıldığını aktaran Özger, şu bilgileri verdi: “Sektörün küresel ithalat hacmi 2024 itibarıyla 130 milyar dolar. Bunun 7.8 milyar dolarını Latin Amerika ülkeleri yapıyor. Türkiye bu pazarda 66 milyon dolarlık satış yapıyor. Hedefimiz kısa sürede 100 milyon dolara ulaşmak. Büyük bir sektörüz, 1 milyona yakın insan bu alandan geçimini sağlıyor. Burada görüşmeler yapan 17 firmanın toplam çalışan sayısı 5 bini aşıyor. Sektörümüz kapasite küçülmelerine rağmen cari fazla veriyor. Bu sektörde dünyada net ihracatçı bakımından Çin’den sonra ikinci sırada yer alıyoruz. Bu etkinliklerle Latin Amerika’nın devlerine Türkiye’deki bu gücü anlatıyoruz.”
TERMOSTA RAKİP ÇİN
Türkiye’nin tek termos üreticisi Termosan da Panama’daydı. Bölgede gıdaları soğuk tutmak için termosa ilginin büyük olduğunu belirten Termosan Çelik İhracat Müdürü Hamza Yılmaz, bölgede Çinli markaların hakimiyeti olduğunu söyledi. Yılmaz, yakında Çinli ortaklarıyla Şanlıurfa’da fabrika açacaklarını hatırlatarak, “Yeni tesiste günlük 40 bin parça üretilecek. 2-3 aya tamamlanacak bu fabrika ile Latin pazarında avantaj elde edeceğiz” diye konuştu.
‘TÜRK DİZİLERİNİN ETKİSİ VAR’
Softchef İhracat Müdürü Mehmet Yörük, Güney Amerika’ya bir süredir ihracat yaptıklarını belirterek, “Panama çevre ülkelere ulaşım açısından önemli. Burada Türk ürünlerini artık tanıyorlar. Bunda Türk dizilerinin de etkisi çok büyük” dedi.
DOMİNİK’TE FABRİKA KURDU
HEYETTE yer alan 17 firmadan Hassan Group’un Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Şişman, Latin Amerika pazarına yatırım yapanlardan. Temizlik bezleri üreten Şişman, geçtiğimiz aylarda Dominik Cumhuriyeti’nde fabrika kurdu. Yakında açılışı yapılacak fabrikadan bölgeye ihracata hazırlanıyor. Şişman, Hürriyet’e yaptığı açıklamada, iki gün boyunca Panama’da büyük alıcılarla görüşmeler yaptıklarını söyledi. Şişman ayrıca, bu görüşmelerde oldukça verimli sonuçlar aldıklarını dile getirdi.