Kadın girişimcilere ses olan yarışma

Güncelleme Tarihi:

Kadın girişimcilere ses olan yarışma
Oluşturulma Tarihi: Mart 21, 2025 04:00

Garanti BBVA’nın 2007’de başlattığı Türkiye’nin Kadın Girişimcisi Yarışması, büyük kentlerde ya da kırsalda yaşayan, yalnızca kendisini değil çevresini de kalkındıran cesur kadınları destekliyor. Garanti BBVA Genel Müdür Yardımcısı Sibel Kaya yarışma ile kadın girişimcileri destekleyen bir ekosistem kurduklarını belirterek, “103 başvuruyla yola çıktık 48 bin başvuruya ulaştık. Çünkü bu ekosisteme giren kadınlar için fark yaratan bir proje ortaya koyduk” dedi.

Haberin Devamı

Garanti BBVA, Türkiye’nin Kadın Girişimcisi Yarışması’nı bu yıl 18’inci kez gerçekleştirdi. Ekonomist dergisi ve Türkiye Kadın Girişimciler Derneği (KAGİDER) işbirliğiyle düzenlenen yarışmanın ödül töreninde beş kategoride birinci seçilen kadınlar sahneye çıktı. Yarışma, kadın girişimciliği ekosisteminde sürdürülebilir destek projelerine gösterilebilecek en iyi örneklerden biri. Uzun soluklu olmanın arkasındaki başarı ve motivasyonu merak ettik, sorularımızı Garanti BBVA Genel Müdür Yardımcısı Sibel Kaya’ya yönelttik.

‘CESARET VERMEK İÇİN BAŞLADIK’

Kaya, projenin nasıl başladığını şöyle anlattı: “2007 yılında kadın girişimcileri cesaretlendirmek, iş dünyasında daha fazla yer almalarını sağlamak ve Türkiye’deki kadın girişimci sayısını artırmak amacıyla Türkiye’nin Kadın Girişimcisi Yarışmasını hayata geçirdik. Kadınların başarılarını görünür kılmak, yeni nesillere ilham verecek rol modeller yaratmak ve kadın girişimciliğini destekleyen bir ekosistem oluşturmak en büyük önceliklerimizden biri oldu. KAGİDER ve Ekonomist Dergisi işbirliğiyle düzenlediğimiz bu yarışma, yıllar içinde büyük bir gelişim göstererek kadın girişimciler için önemli bir platform haline geldi.”

Haberin Devamı

Projenin çıktıları da önemli. İlk olarak hedef kitlede bulduğu karşılığa bakmak lazım. Kaya, “Başlangıçta sadece 103 başvuruyla yola çıkan yarışmamıza, zamanla ilgi büyüyerek bugüne kadar 48 bin başvuruya ulaşıldı. Yarışma, yalnızca kazananları ödüllendiren bir organizasyon olmanın ötesine geçerek, girişimcilerin büyümelerine destek olan ve seslerini duyurmalarına yardımcı olan bir yapı sundu” sözleriyle merakımı gidermiş oldu.

Kadın girişimcilere ses olan yarışma

Bir banka için kadın girişimciliğini büyütmenin önemi ne peki? Aslında yarışma finans dünyasının dönüşen bakış açısını da iyi anlatıyor. Kaya bankanın felsefesini şu sözlerle özetledi: “Kadın girişimciliği, sadece bireysel başarıdan ibaret değil; ekonomik büyüme, istihdam yaratma ve toplumsal kalkınmaya doğrudan katkı sağlayan kritik bir faktör. Yarışmamız sayesinde desteklenen girişimciler, sadece kendi işletmelerini büyütmekle kalmıyor, aynı zamanda çevrelerindeki kadınları da yüreklendiriyor, istihdam yaratıyor ve sürdürülebilir iş modelleriyle topluma katma değer sağlıyorlar. Bugüne kadar kazanan girişimciler arasında yer alan birçok isim, işlerini ulusal ve uluslararası ölçekte büyüterek sektörlerinde öncü haline geldi.”

Haberin Devamı

ZAMANI YAKALAYAN KATEGORİLER

Türkiye’nin Kadın Girişimcisi Yarışması’na kimler başvurabiliyor? Kaya’nın verdiği bilgilere göre; resmi anlamda KOBİ tanımına giren, hakim ortağı veya sahibi kadın olan ve Türkiye’de faaliyet gösteren tüm işletme sahibi kadın girişimciler başvurabiliyorlar. Ayrıca, önceki yıllarda yarışmaya katılmış girişimcilerin de tekrar başvurması mümkün. Genel olarak, risk alma ve cesaret, müşteri ilişkileri yönetimi, pazarlama faaliyetlerindeki farklılaşma, finansal sürdürülebilirlik, yerel ekonomiye katkı, çevreye duyarlılık ve sosyal sorunlara yenilikçi, sürdürülebilir çözümler geliştirme gibi ölçütler dikkate alınarak değerlendirme yapılıyor. Finale kalan girişimciler Garanti BBVA’nın öncülüğünde KAGİDER Başkanı, Ekonomist Dergisi Yayın Yönetmeni, bir önceki yılın kazananı, girişimcilik ekosisteminden uzmanlar ve akademisyenlerden oluşan bir jüri tarafından titizlikle değerlendiriliyor. Sürecin sonunda her yıl farklı kategorilerdeki en başarılı kadın girişimciler belirleniyor.

Haberin Devamı

Kaya, “Girişimci kadınlara desteğimiz yarışma sonrası da devam ediyor. Onların her daim yanında olmayı sürdürüyoruz. Başarılarını, projelerini ve çalışmalarını yıl boyunca sosyal medya hesaplarımızda paylaşarak daha geniş kitlelere ulaşmalarını sağlıyor, aynı zamanda etkinliklerimize davet ederek hikayelerini anlatmalarına olanak tanıyoruz” diyerek işin ödül sahnesinde son bulmadığının altını çizdi.

Yarışmanın bu kadar uzun sürede dinamizmini nasıl koruduğunu sorduğumda ise şu yanıtı verdi: “Yarışmamızda ilk yıllar sadece Türkiye’nin Kadın Girişimcisi kategorisinde ilk üçü seçiyorduk. Yıllar içinde birçok farklı alanda kadın girişimci olduğunu gördük. Anadolu’daki kadın girişimcilerden gelen başvurularla Yöresinde Sürdürülebilir Fark Yaratan kategorisi doğdu. Ardından tüketici ihtiyaçları ve teknoloji geliştikçe inovatif ve yüksek etkili girişimlerin başvuruları ile Teknoloji’de Gelecek Vadeden Kadın Girişimci kategorisini ekledik. Sosyal fayda yaratmanın öneminin giderek artması da Sosyal Etki Girişimi kategorimizi oluşturdu. Son olarak kadınların kurduğu ve işlettiği, birlikte üreterek güçlendikleri kooperatifleri dahil ederek yarışmamızın kapsayıcılığını kuvvetlendirdik. Önümüzdeki dönemde de girişimcilik ekosistemindeki ihtiyaç ve beklentilere göre geliştirmelere devam edeceğiz.”

Haberin Devamı

DENİZCİLERİN İŞİNİ KOLAYLAŞTIRIYOR

Ayşe Aslı Başak / Shipsider Denizcilik (Teknolojide Gelecek Vadeden Kadın Girişimcisi)

“Gemi operatörleri ve armatörler için dijital çözümler geliştirerek sektörde önemli bir dönüşüm sağlıyoruz. Yapay zekâ destekli navlun hesaplama, gemi ve liman operasyonları optimizasyonu ve gemi karbon emisyon vergi hesabı gibi çözümlerimizle küresel çapta denizcilik sektörüne hizmet vermeyi ve daha sürdürülebilir, verimli ticari operasyonlara katkıda bulunmayı hedefliyoruz.”

GÜNLÜK 1 TON GIDA ÜRETİYOR’

Aynur Çeşmeliler / Trakyam Üreten Kadın Kooperatifi (Kadın Kooperatifi)

“63 ortak ve 320’den fazla kadın tedarikçiyle üretim yapıyor, yerel tarımı destekleyen katma değerli ürünler geliştiriyoruz. Günlük 1 tonluk üretim kapasitesine sahip tesisimizle büyürken; nohut unu, mercimek unu ve fasulye unu gibi yeni ürünlerle pazara açılmayı hedefliyoruz. İlik suyu üretiminden çıkan kemik ununu tarhana ve kuskusla harmanlamak, çocuklar için kolajenli kekler üretmek gibi projeler üzerinde çalışıyoruz. Köy eğitim ve üretim atölyelerini yaygınlaştıracağız.”

Haberin Devamı

İŞTE KAZANANLAR

E-İMZA ÇÖZÜMLERİ SATIYOR

Özlem Kahramaner Arksigner (Türkiye’nin Kadın Girişimcisi)

“Bu ödül, Arksigner olarak dijital güvenlik alanında sunduğumuz yenilikçi çözümlerin ne kadar değerli olduğunu bir kez daha gösterdi. Ekibimizle birlikte geliştirdiğimiz yapay zekâ destekli kimlik doğrulama ve e-imza çözümlerinin, Türkiye’nin yanı sıra uluslararası pazarda da büyük bir karşılık bulduğunu görmek bizi gururlandırıyor. Hedefimiz Türki Cumhuriyetler, Avrupa ve Afrika pazarlarında büyüyerek küresel ölçekte güvenilir ve çevre dostu dijital güvenlik çözümleri sunan bir marka haline gelmek.”

ZEYTİN ÇEKİRDEĞİNDEN UN ÜRETECEK

Tuba Toprakçı Yılmaz Gaia Oliva (Yöresinde Sürdürülebilir Fark Yaratan Kadın Girişimcisi)

“Gaia Oliva olarak, Türkiye’nin kaliteli zeytinyağlarını üretiyor, dünya çapında tanıtımını yapıyoruz. Aynı zamanda zeytin üreticilerini destekleyen ve çevre dostu tarım uygulamalarını teşvik eden bir model oluşturduk. Hedefim, zeytin çekirdeğinden un üretimi gibi yenilikçi projeleri hayata geçirerek, Türk zeytinyağını sadece bir gıda ürünü değil, gastronomi ve sağlık alanlarında da bir marka haline getirmek.”

KADIN DOKUMACILARI BULUŞTURUYOR

Alev Ertem & Cansu Ertem Paoletti / Studio Potato (Kadın Sosyal Etki Girişimcisi)

“Geleneksel dokuma zanaatını modern tasarımlarla birleştirerek, kadın zanaatkarlara sürdürülebilir bir iş modeli sunuyoruz. Bugüne kadar 25’ten fazla kadın dokumacıya istihdam sağladık, geçtiğimiz sene showroomumuzu açtık ve ürünlerimizi daha geniş pazarlara ulaştırmak için yola devam ediyoruz. Özgün tasarımlarımızla global bir marka olmak en büyük hedeflerimiz.”

BAKMADAN GEÇME!