Güncelleme Tarihi:

TÜRKİYE otomotiv pazarı zorlu finansal koşullara rağmen 2025 yılını en iyimser tahminlerin bile üzerinde kapatmaya hazırlanıyor. 2024 yılında 1 milyon 238 bin adede ulaşan otomobil ve hafif ticari araç pazarının bu sene 1 milyon 300 bin adetleri aşacağı tahmin ediliyor. Citroen Türkiye Marka Direktörü Bora Duran, son zamanların en hızlı son çeyreğine hazırlandıklarını belirterek, “Krediler geriye doğru gelmeye başladı. Ticari kredilerde gelişmeler var. Kampanyalar da mevcut koşullar içerisinde devam edecek. Özellikle hafif ticari araç satışlarının son çeyrekte hızlanacağını düşünüyorum. Tahminin 2025 yılı toplam binek ve hafif ticari araç satışlarının 1 milyon 320 bin adetler seviyesinde kapanacaktır” dedi.
‘İYİMSERİN DE ÜZERİNE ÇIKTI’
Sene başında 1.2 milyon adetle en iyimser tahminleri kendilerinin yaptıklarını hatırlatan Duran, satış temposunun bu tahminlerin bile ötesine geçtiğini söyledi. Duran, pazar payı artmaya devam eden elektrikli otomobillerin toplam satışlarının 2025 yılını 170-175 bin adet seviyesinde kapatacağını da bildirdi. Bu da elektrikli otomobil satışlarında geçen yıla kıyasla yüzde 70’in üzerinde bir artış anlamına geliyor.
İŞTE REKORUN NEDENLERİ
Geçtiğimiz hafta Citroen’in davetlisi olarak katıldığımız yeni C5 Aircross’un İspanya’daki basın toplantısı kapsamında sorularımızı yanıtlayan Bora Duran, rekor kıran satışların temel nedenleri şu şekilde sıraladı: “Uzun süredir bekleyen bir filo talebi var. Dolayısıyla bu talebin pazarın büyümesinde etkisi büyük. Sonrasında pazara giren yeni oyuncuların mutlak etkisi bulunuyor. Tesla, BYD, Togg gibi markalar Türkiye pazarını büyütmeye devam ediyor. Bireysel satışlar da özellikle yerli üretim modellerin öncülüğünde karşılanmaya devam ediyor. Yani aslında perakendede talep de çok fazla.”
‘EN ÇOK CITROEN SATAN İKİNCİ ÜLKE OLABİLİRİZ’
Citroen markasının Türkiye’deki satış hedefleriyle ilgili bilgiler veren Bora Duran, “2023 yılında 63 bin 500 adet satışla pazardan yüzde 5.1 pay alarak tarihi satışa ulaşmıştık. Geçen seneyi 61 bin adetle kapattık. 2025 yılın hedefimiz 70-71 bin adetle pazardan yüzde 5.5 pay alabilmek. Elektrikli araç pazarından da 11 bin adetle yüzde 7’ye yakın pay almak istiyoruz. Bunları gerçekleştirirsek ki olacak gibi duruyor, tarihi rekorumuzu da kırmış olacağız. Üstelik beş ay boyunca tedarik nedeniyle C3 ve C3 Aircross satamamıştık. Bu rakamlarla Citroen dünyası içerisinde İtalya ile ikincilik için savaşacağımıza inanıyoruz. Yılı Citroen’in tüm pazarlarında ikinci veya üçüncü olarak kapatarak bitirebileceğimizi düşünüyoruz.”
‘FABRİKA TÜRKİYE’YE ÇALIŞIYOR’
MARKANIN Türkiye pazarlarına uygun olarak tasarladığı ve İspanya’da ürettiği C4X modeli dokuz ayda Türkiye’de 13 bin adedin üzerinde satışa ulaştı. Bu sonuçla dünyada en çok C4X satılan ülkenin Türkiye olduğunu açıklayan Duran, sene sonunda C4X’te 20 bin adetlere ulaşacaklarını kaydetti. “Fabrika adeta Türkiye’ye çalışıyor” diyen Bora Duran, C4X’te filonun payının ise yüzde 50’lere ulaştığını söyledi.
KASIM AYINDA YÜZDE 80 ÖTV İLE GELİYOR
CITROEN’in amiral gemisi modeli C5 Aircross, tıpkı Opel ve Peugeot’ta olduğu gibi Stellantis’in yeni platformu STLA Medium’a taşınarak yenilendi. Marka Direktörü Bora Duran, yeni C5 Aircross’un kasım ayının ortasında 1.2 litrelik hafif hibrit teknolojisine sahip benzinli motor ile tamamen elektrikli motor olmak üzere iki farklı seçenekle geleceğini söyledi. Duran, aracın şarj edilebilir hibrit (PHEV) versiyonunu bu yıl için getirmeyi planlamadıklarını da belirtti. Duran, “Bu sene 1.500 - 2.000 adet C5 Aircross getireceğiz. Bunun yüzde 5-10’u standart menzilli tamamen elektrikli olacak. Plus ve Max olmak üzere iki farklı donanım seçeneğimiz var. Plus’u bu sene yüzde 80 ÖTV’de tutmaya çalışacağız, Max ise biraz zor görünüyor. Önümüzdeki yıl ise 10-11 bin adetlere ulaşırız diye düşünüyorum” dedi.
C-SUV’DA ‘MATRAH’ ÇANLARI ÇALIYOR
CITROEN Türkiye Marka Direktörü Bora Duran, C segmentindeki SUV’ların pazarda önemli bir talep gördüğünü ancak yeni ÖTV matrahları nedeniyle bu araçlara ulaşmanın özellikle 2026 yılında zorlaşabileceğini de söyledi. Vergiler dahil 2 milyon 370 bin TL’yi geçen modellerin yüzde 80’den yüzde 90 ÖTV dilimine girdiğini hatırlatan Duran, 2026 yılında C-SUV’ları yüzde 80’de tutmanın zorlaşacağını dolayısıyla artan fiyatlar nedeniyle buradaki talebin B-SUV’lara yöneleceğini söyledi.
TÜRK MARKALAR AVRUPA’NIN BAŞKENTİNE ÇIKARMA YAPTI
YERLİ OTOBÜSLER ELEKTRİKLENDİ
AVRUPA’nın ve Belçika’nın başkenti Brüksel geçen hafta Türk markaların elektrikli araç şovuna sahne oldu. Yerli firmalar Avrupa’nın en büyük uluslararası ticari araç fuarlarından olan Busworld 2025’te elektrikli ve otonom çözümlerini sergiledi. Karsan’dan Temsa’ya Anadolu Isuzu’dan Otokar’a kadar birçok firma çevreci ve akıllı teknolojilerine sahip toplu taşıma araçlarının örtüsünü ilk kez burada kaldırdı. İşte Busworld 2025’ten öne çıkanlar...
OTONOM MİNİBÜS
KARSAN elektrikli minibüsü e-Jest’in sürücüsüz olarak kullanılabilen otonom versiyonunu fuarda ilk kez tanıttı. Bu modeli Amerika ve Avrupa’da yeni nesil teknolojiye geçiş yapmak isteyen şehirlerin yeni gözbebeği olacağını söyleyen Karsan CEO’su Okan Baş, “Artık sadece elektrikli araç üretmiyoruz; şehirlerin ritmini anlayan, yolcularla birlikte düşünen otonom bir zekâ inşa ediyoruz” dedi.
9 METRELİK ELEKTRİKLİ
TEMSA 9 metrelik yeni şehir içi otobüsü Avenue Neo’yu Busworld 2025’te tanıttı. 75 yolcu kapasitesi ve 600 kilometreye varan menziliyle, büyükşehir kapsamındaki uzak ilçelere de çözüm sunacak Avenue Neo, 300 kW DC bağlantıyla yüzde 100 şarja 75 dakikada ulaşabiliyor. TEMSA CEO’su Evren Güzel, “Küresel ölçekte en geniş sıfır emisyonlu ürün portföylerinden birine sahibiz” diye konuştu.
41 KOLTUKLU ÇÖZÜM
ANADOLU ISUZU fuarda yeni geliştirdiği Grand Toro XL ve Citiport 12 Class 2’nin yanı sıra tam elektrikli Novociti Volt, Novo Volt ve Citivolt 12 modellerini sergiledi. Anadolu Isuzu Genel Müdürü Tuğrul Arıkan, “Ürün yelpazemizi genişleterek uluslararası pazarlardaki varlığımızı güçlendiriyoruz. Uluslararası düzeyde stratejik iş birliklerine büyük önem veriyoruz” bilgisini verdi.
ŞEHİRİÇİNDE ‘0’ EMİSYON
OTOKAR Busworld’de stand alanında e-CENTRO, NAVIGO U Giga, ULYSO, e-KENT ve e-TERRITO modellerini sergiledi. Dış alanda otonom e-CENTRO ve e-TERRITO ile teknolojideki gücünü gösterdi. 10.9 m uzunluğundaki e-Kent de ilk kez görücüye çıktı. Ticari Araçlardan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Kerem Erman, “Elektrifikasyona odaklanma hedeflerimiz ile Avrupa’da güçlü bir şekilde yol almaya devam ediyoruz” dedi.
YENİLENEN SPORTAGE TÜRKİYE’DE
KIA Sportage, makyajlanan beşinci nesliyle Türkiye’de. Yeni tasarım ön ve arka tamponlar ve dikkat çeken LED Star Map aydınlatmaları Kia’nın imzası haline gelen “Kaplan Burun” ön ızgarasıyla tamamlanıyor. Arka koltukta neredeyse 1 metre (996 mm) diz mesafesi sunan yeni Sportage, 591 litrelik bagaj hacmini, arka koltuklar yatırıldığında 1.780 litreye kadar çıkarabiliyor. Yeni Sportage, 19 inç jantlarla gelirken GT-Line donanımında aynı ölçülerde özel tasarım alüminyum jant seçeneği de bulunuyor. Yeni Sportage, üç farklı donanımla 2 milyon 820 bin TL’den başlayan fiyatlarla satışa sunuluyor.