Avrupa 2035 için planladığı içten yanmalı araç yasağını rafa kaldırdı… Benzinliye vize pazarı karıştıracak

Güncelleme Tarihi:

Avrupa 2035 için planladığı içten yanmalı araç yasağını rafa kaldırdı… Benzinliye vize pazarı karıştıracak
Oluşturulma Tarihi: Aralık 18, 2025 04:00

Avrupa Birliği, baskı altındaki otomotiv sektörünü korumak amacıyla 2035’te yeni benzinli ve dizel araçları tamamen yasaklama planını gevşetti. Emisyon hedefinin yüzde 90’a düşürülmesiyle, içten yanmalı motorlu araçların ömrü bir süre daha uzadı. Karar, Avrupalı üreticilere derin bir nefes aldırırken, Türkiye açısından tablo aynı olmayabilir. OSD Başkanı Cengiz Eroldu, “Paketin tamamı otomotiv sanayimizin rekabetçiliği ve ekonomimiz açısından önemli riskler barındırıyor” dedi.

Haberin Devamı

Avrupa Birliği, otomotiv üreticilerinden gelen yoğun baskıların ardından 2035 yılı itibarıyla içten yanmalı araçların satışını tamamen yasaklama planından geri adım attı. Avrupa Komisyonu tarafından duyurulan yeni plana göre Avrupalı üreticilerin, CO2 (karbondioksit) emisyonlarını 2035’ten itibaren yüzde 100 yerine yüzde 90 azaltması yeterli olacak. Böylece 2035 sonrasında da sınırlı ölçüde içten yanmalı otomobil satabilecekler. Tamamen “sıfır” emisyona geçişi öngören takvim ise fiilen rafa kalkmış oldu.

NE ANLAMA GELİYOR

Peki bu karar ne anlama geliyor? Önceki düzenleme, 2035’ten sonra AB’de yalnızca elektrikli veya hidrojenli, yani “sıfır” emisyonlu otomobil ve hafif ticari araç satışına izin veriyordu. Yeni planla üreticiler; hibrit, hafif hibrit, şarj edilebilir hibritlerin yanı sıra benzinli ve dizel araçları da satmaya devam edebilecek. Ancak bu araçlar, toplam satışların en fazla yüzde 10’unu oluşturabilecek ve ortaya çıkan emisyon, düşük karbonlu çelik kullanımı ya da sentetik ve biyoyakıtlarla dengelenecek.

Haberin Devamı

1 KÜÇÜK ELEKTRİKLİ 1.3 ARAÇ SAYILACAK

AB ayrıca 2035’e kadar üreticilere küçük elektrikli otomobiller için “süper kredi” avantajı tanıyor. Buna göre 4.3 metreden kısa elektrikliler, emisyon hesaplamasında 1 yerine 1.3 araç olarak kabul edilecek. Bu uygulama, üreticilerin ortalama CO2 hedeflerine kâğıt üzerinde daha hızlı ulaşmasını sağlayacak. Böylece markalar, küçük elektrikli otomobil üretimini artırırken geçiş sürecinde içten yanmalı ve hibrit modeller için de ek manevra alanı kazanacak. Düzenleme, şehir içi kullanım odaklı ve daha erişilebilir elektrikli otomobilleri teşvik etmeyi amaçlıyor.

TİCARİLERDE KOTA DÜŞÜRÜLDÜ

Ticari araçlara gelince, 2035 sonrasında tamamen elektrikli olması gereken hafif ticari araç sayısı kotası yüzde 50’den yüzde 40’a düşürüldü. Komisyon ayrıca AB pil üretim endüstrisini desteklemek için 1.8 milyar Euro yatırım yapmayı ve yerel pil üreticilerine faizsiz krediler sunmayı planladığını açıkladı.

Teklif, Avrupa Parlamentosu’nun onayının ardından devreye girebilecek.

Haberin Devamı

5 ADIMDA YENİ DÖNEM

1)-2035’te yüzde 100 “sıfır” emisyon şartından vazgeçildi, hedef yüzde 90’a indirildi.

2)-Benzinli, dizel ve hibrit araçların satışına sınırlı şekilde izin verilecek.

3)-Küçük elektrikli otomobiller, emisyon hesaplamalarında 1 yerine 1.3 araç olarak sayılacak.

4)-Ticari araçlarda elektrikli van zorunluluğu yüzde 40’a düşürüldü.

5)-AB, batarya üretimini desteklemek için 1.8 milyar Euro kaynak ayıracak.

OSD UYARDI: TÜRKİYE İÇİN RİSKLER VAR

KONUYU Hürriyet’e değerlendiren Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) Başkanı Cengiz Eroldu, “Bu gelişme, Türk otomotiv ana ve tedarik sanayisinin üretimi açısından da bir esneklik ifade etmekle birlikte, çelik sanayisinin ihracatı açısından risk oluşturmuştur. Türkiye iç pazarı açısından, ülkemizde yayımlı emisyon azaltım hedefi bulunmaması sebebi ile direkt bir etki şu aşamada öngörülmüyor. Ancak, Türkiye ve AB otomotiv sanayilerinin rekabetçiliklerindeki gelişim; iç pazarda yerli araç payının ve dış ticaret dengesinin etkilenmesine sebep olacaktır. Komisyonun açıkladığı ‘Otomotiv Paketi’ emisyon azaltımındaki esnekliklerin ötesinde, Türkiye otomotiv sanayisi için birçok kritik konu içermektedir. Paketin bütünsel kapsamının otomotiv sanayimizin rekabetçiliği ve ekonomimiz açısından önemli riskler barındırdığı dikkate alınmalıdır” dedi.

Avrupa 2035 için planladığı içten yanmalı araç yasağını rafa kaldırdı… Benzinliye vize pazarı karıştıracak

 

 

 

 

BAKMADAN GEÇME!