Küçük tekne satılmıyor lüks yatlara talep canlı... Orta gelirli denizi bıraktı

Güncelleme Tarihi:

Küçük tekne satılmıyor lüks yatlara talep canlı... Orta gelirli denizi bıraktı
Oluşturulma Tarihi: Nisan 27, 2025 04:003dk okuma

Ekonominin soğuması deniz tutkunlarını da etkiledi. Orta gelir grubuna hitap eden 5-10 metrelik tekne satışlarında daralma yaşandı. Taksitli satış yapılamaması bu segmenti küçülttü. Üst gelir grubuna hitap eden, milyon Euro’lara ulaşan 25 metre ve üstü yat satışlarında ise artış var.

Haberin Devamı

SON dönemde dünyada ve Türkiye’de yaşanan gelişmeler tüketim alışkanlıklarını değiştirdi, lüks harcamalar askıya alındı. Ekonomide programlı soğuma hamleleri tekne ve yat sektörünü de derinden etkiledi. Orta gelir grubunda yaşanan daralmanın etkisi ile bu sınıfa hitap eden 5-10 metrelik tekne satışları azaldı, üst gelir grubuna hitap eden 25 metre üstü yat satışları ise arttı.

İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin ev sahipliğinde İZFAŞ ve ED Fuarcılık tarafından bu yıl üçüncü kez düzenlenen MAST İzmir Boat Show Tekne, Tekne Ekipmanları ve Deniz Aksesuarları Fuarı’nda bir araya geldiğimiz, İzmir Tekne İmalatçıları ve Tedarikçileri Dayanışma Derneği (TEKİMDER) Yönetim Kurulu Başkanı Hüseyin Akduman, sektöre yönelik önemli bilgiler verdi.

MİLYON EURO’LUK YATLARA TALEP VAR

Haberin Devamı

Salgın sonrası hareketlenen sektörde son dönemde sıkıntılı bir sürecin yaşandığını belirten Akduman, ekonomideki gelişmelere paralel olarak belirli sınıflarda satışların önemli oranda düştüğünü anlattı. Akduman, “Orta gelirin çekilmesi ile 5-10 metrelik teknelerde alıcı kalmadı. Bunları orta sınıf, taksit imkânı, leasing ve kart kullanarak alırdı. Şimdi kimse yüzde 60 faiz ile tekne almak istemiyor. Özellikle lüks teknelerde, fiyatlar artmasına rağmen satışlar devam ediyor. Türkiye’de 25 metre üzeri teknelere olan talep globalde de artmış durumda. Bu sınıfta en hareketli kısım ise 1 milyon Euro ve üstündeki seçenekler. Bu trendin önümüzdeki yıllarda da devam etmesi bekleniyor. Bu segmentte, fiyatlar artmasına rağmen satışlar devam ediyor” dedi. Söz konusu alanda yaşanan gerilemenin bir diğer nedeninin ise marina sorunu olduğunu dile getiren Akduman, “Türkiye’de yeterli sayıda marina, bağlama alanı ve kara park sahası olmadığı için, 5-10 metre arası tekne alan kullanıcılar teknelerini bağlayacak yer bulamıyor. 10 metrelik bir tekne için yıllık bağlama maliyeti 500 bin TL” şeklinde konuştu.

Lüks segmentte satışların hız kesmediğine değinen ED Fuarcılık Kurucu Ortağı Dilek Soydan ise bunu, “Çünkü mevduatta yüklü parası olanlar faiziyle alım yapıyor. Bu da o tarafı destekliyor” sözleriyle açıkladı.

Haberin Devamı

İç piyasada yaşanan daralmanın yanında olumlu gelişmeler de olduğuna değinen Hüseyin Akduman, Avustralya, ABD, Hollanda gibi birçok ülkeden markaların Türkiye’de üretime başladığını dile getirdi.

TİCARET SAVAŞI TÜRKİYE’YE YARAR

Ulaşım maliyetindeki avantaj ve işçilik kalitesi etkisiyle Türkiye’nin öne çıktığını ifade eden Akduman, son dönemde gündemde olan ticaret savaşlarının da Türkiye için fırsat yarattığı görüşünde.

Akduman şu değerlendirmeyi yaptı: “Artık Çinliler ABD’ye, ABD’liler de Çin’e mal satmak için Türkiye’ye uğramak zorunda. Ticaret savaşlarında köprü ülke olma konumundayız. Türkiye’nin global arenadaki gelişmeleri iyi okuması gerekiyor. Eğer devlet bu sektöre destek verirse ticaret savaşında Türkiye ve Türk üreticiler öne çıkar.”

Küçük tekne satılmıyor lüks yatlara talep canlı... Orta gelirli denizi bıraktı

Haberin Devamı

Gemi ve yat sektörü, geçen yılı 1 milyar 912 milyon dolarlık ihracat ile kapatmıştı. Bu yıl yüzde 25 düşüş ile 1.5 milyar dolar civarında bir ihracat geliri beklediklerini dile getiren Akduman, Türkiye’nin fiyat avantajını kaybetmesi ve pahalı konuma gelmesi nedeniyle ihracatta kan kaybettiğini vurguladı. 

YERLİ ORANI YÜZDE 70’E ÇIKTI

İZMİR Boat Show Tekne, Tekne Ekipmanları ve Deniz Aksesuarları Fuarı, 23 Nisan’da kapılarını açtı. Beş gün sürecek fuara 20 bini aşkın ziyaretçinin katılması bekleniyor. Bu yıl sergilenen yerli tekne oranının yüzde 70 seviyelerine yaklaştığını ifade eden ED Fuarcılık Kurucu Ortağı Dilek Soydan, “Geçtiğimiz yıllarda yerli tekne oranı yüzde 30 seviyelerinde kalmıştı. Bu durum, Türk denizcilik sektörünün uluslararası pazarda giderek güçlendiğini gösteriyor” diye konuştu.

Haberin Devamı

Küçük tekne satılmıyor lüks yatlara talep canlı... Orta gelirli denizi bıraktı
Fuarda balıkçılık ve taşıma amaçlı tekne fiyatları 90 bin TL’den, orta segment tekne fiyatları 450 bin TL’den başlıyor. Lükste ise 500 bin Euro’ya ulaşan seçenekler sergileniyor.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!