Oluşturulma Tarihi: Mart 12, 2001 00:00
Avrupa`ya yönelik kara taşımacılığı,istikrarlı bir büyüme gösteriyor. Uluslararası Nakliyeciler Derneği`nin (UND) araştırmasına göre, 1999 yılında taşımacılıkta 1 milyar 360 milyon
dolar olan
döviz girdisi miktarı, geçen yıl 1 milyar 468 milyon dolara yükseldi. Taşıma sayısındaki yüzde 5 artışa karşılık, navlun gelirindeki artış yüzde 7`yi aştı.
Avrupa, İran, Irak, Ortadoğu, BDT, transit taşımaları ve Irak petrol ithaliyle birlikte 1 milyar 468 milyon dolarlık döviz girdisinde en büyük payı 872 milyon dolar ile Avrupa`ya yönelik taşımacılık aldı. Avrupa`dan ithal taşımalarda yüzde 26, ihraç taşımalarda yüzde 14 oranında artış meydana geldi. İthal ve ihraç taşımacılık pastasında Türkler en büyük dilimi alırken, transit taşımacılıktaki payın büyük çoğunluğu yabancılara ait bulunuyor.
Avrupa taşımalarında Kapıkule önde
Avrupa`ya yönelik Türk ve yabancı 192 bin 852 taşımanın çıkış kapılarına göre dağılımında, ilk sırayı yüzde 52`lik payla Kapıkule alıyor. 100 bin 342 taşımacılığın yapıldığı Kapıkule`yi Haydarpaşa, Tekirdağ ve İpsala çıkış kapıları izliyor. Araştırmaya göre, Avrupa`ya alternatif pazar konumundaki Bağımsız Devletler Topluluğu taşımacılığı 1998 global krizinin etkisiyle sürekli bir düşüş gösterdi. 1997 yılında 27 bin 700 aracın ihraç yük götürdüğü Rusya Federasyonu`na geçen yıl ancak 10 bin 514 araç ihraç yük bulabildi.
Araçların BDT ülkelerine yaptığı 36 bin 984 ihraç seferinde ilk sırada yer alan Rusya Federasyon`nu Gürcistan, Azerbaycan ve Nahçıvan takip ediyor.
Ortadoğu`ya yönelik taşımalarda son 3 yıllık süreçte herhangi olumlu bir gelişme görülmediği vurgulanan açıklamada, Irak`a yönelik ambargonun kaldırılmasıyla bu ülkeyi transit geçme beklentisi gerçekleştiği takdirde dünyanın yeni ticaret merkezlerinden biri olan Birleşik Arap Emirlikleri`ne yönelik ihraç taşımacılığın büyük bir gelişme göstereceği umuduna yer veriliyor. Ortadoğu`ya yönelik taşımacılıkta Suriye ve Ürdün`ün transit geçilmesinin birtakım ekonomik sorunlar doğurduğuna dikkat çekiliyor.
Irak büyük pazar
Araştırmaya göre, Körfez krizi öncesinde Türk taşımacısının en büyük pazarı olan Irak`a yönelik ambargonun kaldırılması taşımacılar için yeni bir Avrupa pazarı kadar büyük bir pazar anlamını taşıyor. Önceki yıla göre gerileme gösteren Irak taşımalarının 291 bin 632`si ithalat girişleri, 51 bin 690`si de ihracat çıkışlarından oluşuyor. Filodaki çekici sayısının da önceki yıla göre yüzde 10`luk bir küçülme ile 21 bin 269`a düştüğü belirtilen araştırmada, böylece 1999 yılında sektörün en büyük sorunu olan atıl kapasitenin bir nebze olsun çözüme kavuştuğu kaydediliyor. Araştırmada, önceki yıl yüzde 84 civarında olan kapasite kullanım oranının geçen yıl yüzde 95 olarak gerçekleştiği bildirildi.