Oluşturulma Tarihi: Aralık 20, 2000 00:00
Kamu yatırımlarının hayata geçmesini ve özel sektördeki yatırımların canlanmasını bekleyen vinç ve forklift firmaları, özellikle 2001 yılına yönelik büyük umutlar taşıyor.
1998`in ikinci yarısından itibaren yaşanan ekonomik kriz nedeniyle tüm sektörlerin durma seviyesine gelmesi ve hem özel sektör hem de kamu yatırımlarını aksatmıştı. İki yıldır ertelenen bu yatırımların 2000 yılının ikinci yarısından itibaren canlanmaya başladığını ifade eden sektör yetkilileri, asıl canlanmanın 2001 yılıyla birlikte hayata geçeceğini ve hareketlenen bu ortamla birlikte iş makinalarındaki satış ve kiralamaların artacağını umduklarını belirtiyorlar. 1999 yılında tüm bu sıkıntılar nedeniyle genel olarak bir önceki yıla oranla yüzde 50`yi aşkın pazar kaybı yaşayan iş makinaları sektöründeki bu daralma, vinç ve forklift alanında hizmet veren firmaları da olumsuz etkilemişti. Öte yandan iş ve inşaat makinaları sektörü daha çok inşaat alanındaki yatırımlara bağlıyken, forklif ve vinç alanında faaliyet gösteren firmalar için durum biraz daha farklı. Forklift ve vinç firmaları, ister ithalatçı isterse üretici olsun, sadece inşaat sektörünün gelişimine bağlı olarak hareket etmiyor.
Ekonomik sıkıntıların aşılmasıyla birlikte diğer tüm sektörlerin yapacağı yatırımlar, vinç ve forklift firmalarında canlılık yaşanmasına yetiyor. Türkiye`deki forklift sektörü ağırlıklı olarak ithalat üzerine yoğunlaşırken, vinç alanında yerli üretim de sözkonusu. 2000`in ikinci yarısından itibaren inşaat, enerji, petrokimya ve sanayi yatırımları nedeniyle hareketlenme sinyalleri veren sektör, yetkililere göre asıl çıkışını 2001 yılında yapacak. Bir kısım sektör yetkilisi Hükümet`in uyguladığı ekonomik program ve kur politikası nedeniyle önlerini daha rahat görebildiklerini ve 2001 yılının beklendiği gibi önemli bir çıkış yılı olacağını savunurken, bazı sektör temsilcileri de ekonomik programın üç yıllık bir periyodu kapsadığını, dolayısıyla sektörde 2002 yılından önce çok da fazla bir canlanma beklenmemesi gerektiğini savunuyorlar.
2001 UMUT OLACAK;
Uygulanan ekonomik program nedeniyle 2000 yılı bütçesinde kamu yatırımlarına çok az pay ayrılmasına dikkat çeken yetkililer, bu nedenle ilk altı ayda beklendiği kadar hareketlilik yaşanamadığını da hatırlatıyor. Deprem sonrasındaki dönemde satıştan çok kiralama şeklinde canlılık yaşayan sektörün asıl beklentisi ise gerek inşaat ruhsatlarının verilmesi, gerek kalıcı konutların hızlanması ve gerekse aksayan diğer sanayi yatırımlarının tekrar gündeme gelmesi nedeniyle yılın son çeyreği ve 2001 üzerine yoğunlaşıyor. Sektörün canlanmasına ait umutların 2001`e kalmasının diğer bir nedeni de makinaların ekonomik ömrünün genel itibariyle dört yılda tamamlanmasından kaynaklanıyor. En son 1997 yılında yenileme süreci yaşayan firmalar, makinaların 6 bin saatlik kullanım süresi 2001 yılında dolacağı için yenileme işlemlerini önümüzdeki yıl gerçekleştirecekler. Bu durum da önümüzdeki yıl satışların patlayacağı şeklinde yorumlanıyor.
DERNEKLEŞME HAREKETLERİ;
Sektörün 2000 yılında yaşadığı diğer bir gelişme de ithalatçı veya üretici konumundaki firmaların biraraya gelerek dernek çatısı altında birleşmeleri oldu. 12 Mayıs 2000 tarihinde kurulan Araç ve Araçüstü Ekipman ve İş Makinaları Üreticileri Derneği (ARÜS - DER) bunlardan biri. Otomotiv Sanayicileri Derneği ile ortaklaşa çalışmalar yapmayı planlayan dernek, sektörün gelişmesine katkıda bulunmayı, üretim sürecine belli bir standart getirmeyi ve Türkiye çapındaki firmaları kurumsal bir kimliğe kavuşturarak haksız rekabeti önlemeyi hedefliyor. Yönetim kurulu başkanlığını Hidroacar firmasından Bilal Acar`ın yürüttüğü derneğin kurucu üyeleri ise; Paksan`dan Ahmet Kaleli, Himak`tan Ersin Bazmanoğlu, Katmerciler`den İsmail Katmerci, Hidromek`ten Hasan Bozkurt, Hidrosan`dan Saim Kaya, Dampsan`dan Hakkı Közleme, Hidrokon`dan Memiş Kütükçü ve Nevkon`dan Hasan Düzenli. Sektörde yeni kurulan diğer bir dernek ise ağır nakliyatçılar ile kiralamacıların birleşmesiyle ve Hareket Şirketler Grubu`nun önderliğinde Eylül 2000`de faaliyete geçen Ağır Nakliyat ve Vinç İşletmecileri Derneği (AVD). AVD`nin yönetim kurulu başkanlığını Hareket Şirketler Grubu`nun da yönetim kurulu başkanlığı görevini yürüten Ahmet Altınkum sürdürüyor. AVD`nin üstlendiği misyon ve amaçlar diğer dernek ile aynı çerçevede birleşiyor. Her iki dernek de sektörde haksız rekabetin engellenmesini, personel eğitiminin geliştirilmesini ve sektörün sorunlarına çözüm üretilmesini amaçlıyor.
FORKLİFT ŞEÇİMİNE DİKKAT EDİLECEK 18
ALTIN KURAL;
Alınan her şey belli bir gereksinimi karşılamak için alınır, bu nedenle satıcı müşteriye forklifti satmaya çalışmamalıdır. Satıcıya düşen sattığı malın aracılığıyla amaca ulaşmak isteği yaratmaktır. Müşteriye çekici gelecek olan forklift değil, malzemelerin daha yetkin bir yöntem ile istiflenmesidir. Bu düşünceyi kendimize bir hareket noktası almamız gerektiği ilkesi ile müşterilerin bir forklift alımında göz önünde bulundurması önerilen 18 kriteri bilgilerinize sunmaya çalışalım.
•Ürünün, işçiliğin ve yapımla ilgili olarak ölçülere uygunluk, koşullara ve özel isteklere uygunluk açısından kalite
• Firmanın ve ürünün prestij ve itibarı
• Kullanışlılık ve amaca uygunluk
• Enerji, bakım, iş gücü ve denetim açısından ekonomikliği
• Malın biçimi, görünümü ve modernliği açısından dizaynı
• Kullanım kolaylığı
• Sağlam, dayanıklı ve uzun ömürlü olması
• Dar alanlarda manevra kabiliyetis
• Güvenilirlik ve güvenlik (Satıcı- üretici firmanın güvenilirliği, satın alanın işçileri açısından riskin azaltılması, satın alan açısından riskin azaltılması)
• Yedek parça (Orjinallik, bulunabilirlik oranı ve teslimat hızı)
• Hızlı, kolay ve ucuz servis imkanı
• Teslimat (Çabuk teslimat, üretim kapasitesi, stok mal ve geniş ürün yelpazesi)
• İkinci el değeri
• Sessiz çalışma
• Temizlik ve sağlık (Müşteri, müşterinin işçileri, müşterinin fabrikası ve ürünü için daha temiz ve sağlıklı olma özelliği)
• Eğitim
• Ödeme koşulları (Kredi ve kredi taksit koşulları)
• Fiyat (Gider olarak düşünüldüğünde, rakipleriyle karşılaştırıldığında, müşterinin ödemeye hazır olduğu oranla, müşterinin ekonomisine oranla) (FİNANSAL FORUM)