Botaş Kerkük-Yumurtalık boru hattı nedeniyle uğradığı 1.2 milyar dolar zararın karşılanmasını istiyor

Güncelleme Tarihi:

Botaş Kerkük-Yumurtalık boru hattı nedeniyle uğradığı 1.2 milyar dolar zararın karşılanmasını istiyor
Oluşturulma Tarihi: Ocak 12, 2001 00:002dk okuma

Birleşmiş Milletler (BM) Tazminat Komisyonu, Botaş`ın, Körfez krizi yüzünden 1990-1996 yılları arasında kapalı olan Kerkük-Yumurtalık hampetrol boru hattı nedeniyle uğradığı 1.2 milyar dolar tutarındaki zararın karşılanması talebini görüşüyor. Körfez krizi sırasında uğradığı zararın karşılanması amacıyla Botaş tarafından 1993 yılında BM`ye yapılan tazminat başvurusu, 10 Ocak tarihinde BM Tazminat Komisyonu`nun Cenevre`de yaptığı toplantısında ele alındı. Edinilen bilgiye göre, Botaş Genel Müdür Yardımcısı Hüseyin Kılavuz başkanlığındaki heyet, BM Tazminat Komisyonu toplantısına katılarak Komisyona bir sunum yaptı ve sorulan sorular ile tereddüt olan konulara açıklık getirdi. Komisyon kararını 3 ay içersinde verebilmesi, verilecek kararın Haziran ayında toplanacak üst komisyonda kesin karar haline getirilmesi öngörülüyor. Tazminat başvurusuna ilişkin kararın 6 ay içersinde verilerek 1.2 milyar dolar tutarındaki tazminat talebinin ne kadarının karşılanacağının belli olması bekleniyor. Botaş, Körfez krizi yüzünden 1990-1996 yılları arasında Kerkük- Yumurtalık boruhattının kapalı olmasından dolayı uğranan zararın tanzimi konusunda, 1993 yılında Türkiye Ticaret, Sanayi, Deniz Ticaret Odaları ve Ticaret Borsaları Birliği aracılığıyla BM Tamzimat Komisyonuna başvuruda bulunmuştu. BM`den yabancı uzmanlardan oluşan bir heyetin, 6-10 Haziran 2000 tarihinde Türkiye`ye gelerek Ankara ve Ceyhan`da incelemede bulunarak konuya ilişkin detaylı bilgiler almışlardı. Botaş`ın yaptığı başvuru talebini gündeme alan BM Tazminat Komisyonu, Kasım ayında, 10 Ocak 2001 tarihinde BM`nin Cenevre`deki merkezinde başlayacak konuya ilişkin oturuma davet etmişti. Körfez Krizi nedeniyle uğranılan gelir kayıpları ve BM`den tazminat başvurularıyla ilgili çalışmalar için, Botaş Genel Müdürlüğü`nde bir çalışma grubu kurulmuş ve konunun hassasiyeti ile tazminat talebinin uluslararası hukuki boyut kazanmış olduğu göz önüne alınarak, yerli ve yabancı hukuk bürolarının dahil edilmesiyle çalışmalar tamamlanmıştı. Botaş`ın 1990-1996 yılları arasını kapsayan ve BM yetkilileri ile yürütülen görüşmeler göz önüne alınarak, en son revize edilen 1 milyar 252 milyon 62 bin 292 dolar tutarındaki Tazmimat başvurusunun en önemli kalemini, taşıma geliri kaybı oluşturuyor Tazminat başvurusunun detayları ise şöyle: -Taşıma gelirlerinden 35 milyon ton/yıl asgari taşıma için 1 milyar 51 milyon 502 bin 674 dolar, -Liman hizmetleri gelirlerinden 63 milyon 153 bin 471 dolar, -Arıtım petrol gelirlerinden 10 milyon 244 bin 570 dolar, -1990 yılında ödenmemiş taşıma gelirlerinden 127 milyon 161 bin 577 dolar.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!