Güncelleme Tarihi:

EKONOMİDE hızlanan dönüşüm mevcut şirketleri değişime zorlarken sıfırdan girişimlere ise cesur adımlar attırıyor. Rekabette var olmanın yolunu yenilikleri zorlamakta bulan girişimler hızlı yükseliyor.
Bu durum, Türkiye İstatistik Kurumu’nun (TÜİK) yayınladığı ‘Yenilik Araştırması, 2024’ sonuçlarında bir kez daha ortaya koyuldu. Araştırmaya göre ürün yeniliği yapan girişimlerin oranı 2020-2022 döneminde yüzde 19.8 iken 2022-2024 döneminde yüzde 23.6’ya yükseldi.
Bu oran 2018-2020 döneminde yüzde 19.7’di. Ürün yeniliği yapan girişimlerin yüzde 85.1’i ise ürünlerini rakiplerinden önce pazara sundu. Bu oran 2020-2022 döneminde yüzde 75, 2018-2020 döneminde ise yüzde 59.9’du. Söz konusu yükseliş, girişimlerin yalnızca yeni ürün geliştirmeye odaklanmadığını, aynı zamanda hız, zamanlama ve rekabet avantajını da önceliklendirdiğini ortaya koydu.
2022-2024 yıllarında yenilik yapan girişimlerin yüzde 60.7’si makine, ekipman ve yazılım yatırımı gerçekleştirdi. Bu girişimlerin yüzde 53.1’i daha öne kullanılmayan yeni teknolojiye dayalı yatırımlar yaptı. 2020-2022 döneminde bu oran yüzde 31.3 seviyesindeydi. TÜİK verileri, teknoloji yatırımlarında niteliksel bir sıçramaya işaret etti.
İŞBİRLİKLERİ ARTTI
2020-2022 döneminde yenilik faaliyetinde bulunan girişimlerin yüzde 36.8’i işbirliği yaparken bu oran 2022-2024 döneminde yüzde 40.4’e yükseldi. Özellikle yurtiçi ve uluslararası işbirliklerinde artış dikkat çekti. Yurtiçinde işbirliği yapan girişim oranı yüzde 24.3’ten yüzde 31.3’e, Avrupa ülkeleriyle işbirliği oranı ise yüzde 5.9’dan yüzde 7.6’ya yükseldi.
‘İNOVASYONU OLMAYAN ŞİRKET OYUNDA KALAMAZ’
TÜİK’in araştırmasını Hürriyet’e değerlendiren İstanbul Nişantaşı Üniversitesi İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi Dr. Öğretim Üyesi Savaş Ünsal, Türkiye’de girişimcilik ekosisteminin önemli bir dönüşüm yaşadığını belirtti. Ünsal’a göre araştırmada ürün yeniliği yapan girişimlerin oranındaki artış, rekabetin artık daha somut ve sert bir zemine kaydığını gösteriyor. Ünsal, “Bugün girişimcilik ekosisteminde yalnızca ‘yenilik yaptığını söyleyenler’ değil, pazarda karşılığı olan ürün geliştirenler öne çıkıyor. Özellikle teknoloji alanında, inovasyon yapamayan girişimlerin önümüzdeki dönemde oyunun dışında kalma riski artıyor. Eskiden uzun Ar-Ge süreçleri tolere edilebilirken, bugün hızlı test eden, hızlı geliştiren ve hızlı pazara çıkan girişimler avantaj sağlıyor” diye konuştu.
ÇEVRESEL BİLİNÇ YÜKSELDİ
ARAŞTIRMA, girişimlerin çevreye duyarlığının da arttığını ortaya koydu. 2020-2022 döneminde girişimler, çevresel yenilik yapma motivasyonu olarak enerji, su ve malzeme maliyetlerinin yüksekliğini görürken 2022-2024 döneminde girişimlerin yüzde 91.7’si çevre yatırımını itibar olarak gördüklerini belirttiler. Yine 2020-2022 döneminde girişimlerin yüzde 37.2’si kullandıkları malzemeyi çevreyi daha az kirleten veya çevre için tehlikeli olmayanlar ile değiştirirken, 2022-2024 döneminde
bu oran yüzde 58.8’e çıktı.