Oluşturulma Tarihi: Mayıs 13, 2003 08:53
Ayhan Şahenk vefat ettiğinde herkes şüpheyle yaklaşmıştı. Gençti, tecrübesizdi. Ama Ferit Şahenk, herkesi şaşırtan bir performansla grubu zirveye taşımayı bildi
Türkiye ile Avrupa`yı birbirine yakınlaştıracak Bulgaristan`daki Trakya Otoyolu`nun dünkü temel atma töreni gözleri yeniden Doğuş Grubu`na çevirdi. 2001 krizi ile birlikte bankacılık sektörünün girdiği krizden etkilenen grubu kaotik günlerden yeniden iddialı konuma getiren Ferit Şahenk, şimdilerde icraatları ile `yeni tip işadamı` olarak ön plana çıkıyor.
Grubun temel işlerinden olan inşaat sektöründe yeni projelere imza atan Doğuş, Trakya Otoyolu`nun Karnobat-Burgaz bölümünü Doğuş-Eko Ortak Girişimi ile 900 günde tamamlayacak. Projede yüzde 70 ortaklığı bulunan Doğuş Grubu`nun bu son başarısı, Nisan 2001 yılında babası Ayhan Şahenk`in vefatı ile bayrağı devralan 39 yaşındaki Ferit Şahenk`in iddialı olduğu alanlarda nasıl istikrarla büyüdüğünü de ortaya koydu.
ÜÇ ÖNCELİĞİ VAR
Babasının ölümünün hemen ardından Doğuş Grubu`nun başına gelen Ferit Şahenk herkes için bir soru işaretiydi. Ama grubun başına gelir gelmez öncelikli alanları otomobil, finans ve inşaat olarak açıkladı. Ardından da bu yönde hızla adımlar atmaya başladı. Şahenk özellikle 1980`lerin ikinci yarısında itibaren moda olan `Türk işadamı` tipini değiştiren uzun vadeli yaklaşımları ön plana çıkararak, planlı hesaplı büyüme stratejisini ortaya koydu.
Şahenk kendi felsefesini Artık dünya trendlerini incelememiz lazım. Dünyada herkesin daha etkin olduğu sektörlere uzun vadeli yatırım yaptığı bir dönemi yaşıyoruz. Artık kısa vadeli yatırım yok. Uzun vadeli var diye özetliyor.
Ferit Şahenk, önce babası Ayhan Şahenk tarafından 1987 yılında kurulan Körfezbank ile Osmanlı`yı bir çatı altında topladı. Peşinden ise daha radikal bir adım attı. Uzun bir süre Garanti Bankası`nın satışı için İtalyan İntesa ile devam eden görüşmelerin Türkiye`nin içinde bulunduğu ekonomik kriz nedeniyle son bulması üzerine Ferit Şahenk, gözünü kırpmadan yeni bir birleşme kararına daha imza attı.
RADİKAL VE İSABETLİ
Türkiye`nin en eski bankaları arasında olan ve bir dönem Osmanlı İmparatorluğu`na Merkez Bankası hizmeti bile veren Osmanlı Bankası`nı Garanti Bankası ile birleştirdi. Böylece grup içinde ciddi anlamda bir tasarruf sağlandı. Bu sırada Osmanlı Bankası gibi Türk bankacılık tarihine ışık tutan bir markayı da tarihin sarı yaprakları arasına atmadı. Şahenk, Osmanlı Bankası`nın bulunduğu Karaköy`deki tarihi binayı Osmanlı Müzesi`ne dönüştürdü. Genç patron için bu hizmet, Osmanlı Bankası`na olan vefa burcunun da ödenmesiydi.
Birleşme sürecini finanstan diğer alanlara da kaydırdı. Tansaş ile Makro`ları bir çatı altında topladı. Gıdadaki yeni vizyon süreci doğrultusunda Uno`nun yüzde 87`sini ve Barilla`nın yüzde 45 hissesini elden çıkardı.
16`sı baraj 66 projeye imza atan babası Ayhan Şahenk`in 1951 yılında Doğuş İnşaat ile çıktığı yolda, Ferit Şahenk, üç büyük koldan yürümeye devam ediyor. Hem de güvenilirliği asla tartışılmaz NTV ve CNBC gibi iki
haber kanalını da yanında yukarılara taşıyarak...
Önce grup bankalarını birleştirdi
* Haziran 2001`de Osmanlı Bankası ile Körfezbank`ı birleştirdi.
* Temmuz ayında Doğuş İnşaat Fas`ta 85 milyon dolarlık otoyol projesinde birinci oldu.
* Ağustos 2001`de Garanti Yatırım Soros Fonu ile stratejik işbirliği anlaşmasına imza attı.
* 2001 aralık ayında tarihi bir karar alarak Garanti Bankası ile Osmanlı Bankası`nı birleştirdi. Tansaş ve Macrocenter operasyonel bazda bir araya getirildi.
* Doğuş Hava AŞ`yi kapattı. Şirketin milyon dolarlık binalarını da devlete bağışladı.
* Mart ayında Doğuş Holding Family Business Dergisi tarafından ABD dışındaki en büyük 60. aile şirketi seçildi.
* 2003`de 3.5 milyar
dolar ciro hedefleyen grubun başında olan Şahenk, sadece finansta 1.8 milyar dolarlık bir büyüklüğe hükmediyor.
Türkiye ile AB`yi `O` birleştirecek
Bulgaristan Hükümeti`nin Avrupa Yatırım Bankası kredisi ile finanse ettiği Trakya Otoyol Projesi`nin Karnobat-Burgaz kesiminin temeli dün törenle atıldı. İki Türk şirketi Doğuş-Eko ortak girişimi tarafından üstlenilen 2x2 şeritli otoyol 900 günde tamamlanacak. 45 milyon
Euro`ya mal olması planlanan 35 kilometrelik otoyolun tamamlanması ile Türkiye ile Avrupa daha da yakınlaşacak.
Dün Burgaz`da gerçekleştirilen temel atma törenine katılan Başbakan Yardımcısı ve Dışişleri Bakanı Abdullah Gül, projenin iki ülke ilişkilerine büyük katkı sağlayacağını belirterek, Proje, Türkiye-Bulgaristan ilişkilerinin geldiği noktayı gösteren en somut delildir diye konuştu. Türkiye ve Bulgaristan`ın, bu toprakların çocukları olarak, pek çok ortak yanı bulunduğuna işaret eden Gül, Türk müteahhitlik sektörünün uluslararası piyasalardaki önemine de değinerek, sektörün yurtdışında üstlendiği işlerin toplam tutarının 50 milyar dolara yaklaştığını kaydetti.
Doğuş Grubu ile merkezi Ankara`da olan Cengiz Köksal`ın şirketi Eko İnşaat`ın birlikte üstlendiği otoyol projesinin ihalesi Aralık 2002`de yapılmıştı. İki şirket ihalede Türk ve Avrupalı 15 firma ile yarıştı.