Güncelleme Tarihi:
Türbanın üniversitelerde serbest bırakılmasına ilişkin Anayasa değişikliği Meclis Genel Kurulu’nda görüşülmeye başlanırken, Türkiye’de yıllık türban-eşarp satışı 70 milyon adede çıktı. 250’ye yakın firmanın faaliyet gösterdiği sektörün yıllık hacmi ise 1 milyar YTL düzeyinde bulunuyor.
HÜRRİYET
AKP’yle MHP’nin üzerinde anlaştığı ’üniversitelerde türbanın-başörtüsünün önünü açalım’ konusundaki Anayasa değişikliği TBMM Genel Kurulu’nda görüşülürken, Türkiye’deki türban ve eşarp sektörünün büyüklüğü 1 milyar YTL’nin üzerine çıktı. 15 milyon kapalı kadının bulunduğunun tahmin edildiği Türkiye’de, sektörde de faaliyet gösteren firma sayısı 250’ye ulaştı. Yıllık türban ve eşarp satışı ise 70 milyon adet olarak hesaplanıyor.
SEKTÖR DARALIYOR: Tesettür giyim firması Tekbir Giyim’in Sahibi Mustafa Karaduman, üniversitelerde başörtüsü yasağının kalkmasının sektöre çok katkısının olmayacağını savunarak, tekstildeki sorunlar ve piyasalardaki türbülans nedeniyle tesettür ve başörtüsü sektörünün de daraldığını kaydetti. Sektörün 2007’yi daralmayla bitirdiğini, 2008’de de daralma beklendiğini aktaran Karaduman, ürünlerini tercih edenlerin yüzde 35’inin örtülü olmayan kadınlardan oluştuğunu iddia etti.
FİYATLAR DÜŞÜYOR: Eşarpların ortalama fiyatının 50 YTL olduğunu dile getiren Karaduman, piyasada 5-10 YTL ile 500 YTL arasında değişen fiyatlarda da başörtüleri bulunduğunu da aktardı. Sektörde 2008’de ciddi daralma yaşanacağını ifade eden Karaduman, Firmaların kárlı çıkmanın yolunu aramaları gerekiyor. 2007 zordu ama 2008 daha zor olacak. Rekabet ortamında üretimlerini Çin, Malezya ve doğu ülkelerine kaydıranlar var. Eşarp ve tesettür giysilerinin fiyatları düşüyor. Sektörün daralmayı aşabilmesi için dışarıya açılması gerekiyor dedi.
SENTETİK İSTENMİYOR: Eşarp ve başörtüsündeki modaya da değinen Karaduman, sentetik olmayan doğal elyaftan kışın üşütmeyen, yazın terletmeyen kumaşlara talebin arttığını, kışın koyu, yazın da açık renklerin satıldığını kaydetti. İpek ve marka eşarplarda yaşanan artış, saten ve sentetik eşarplara da yansıyor. Sentetik eşarpların fiyatı, 5 YTL ile 15 YTL arasında değişirken, bu satenlerde 70 YTL’ye kadar çıkabiliyor. Vakko, Beymen, Aker gibi firmaların ürettiği ipek eşarpların fiyatı ise 50 ile 250 YTL arasında değişiyor.
ASGARİ ÜCRET FİYATINA EŞARP: İthal eşarplarda fiyatlar ise asgari ücreti aşıyor. Escada’da 450, Emillio Pucci’de 490, Burberry’s de 600 YTL’yi buluyor. Ayrıca, dantel işlemeli, boncuklu seçenekleriyle türbanın kaymasını önleyen penye bonelerde de fiyat 3 YTL’den başlayıp, 10 YTL’ye kadar ulaşıyor. Türkiye’de gerçekleştirilen türban ve başörtüsü satışlarının 600 binini ipek eşarplar oluşturuyor. İpek eşarpları 3 milyon adetle saten eşarplar izliyor. En fazla satılan ise sentetikler oluyor. Türkiye’de gerçekleştirilen eşarp satışları, firmadan firmaya değişiyor.
Talep 40 yaş ve üzerinden
TÜRKİYE’de başörtüsüne en fazla talep, 40 yaş ve üzeri kadınlardan geliyor. Türban kullanıcılarının yaşı ise 16’ya kadar düşüyor. Bahar ve yaz aylarında kıyafet ve renk seçeneğinin artması, satışların yüzde 70’inin bu dönemde gerçekleştirilmesini sağlıyor. Talep ağırlıklı olarak kırmızı, mor, pembe gibi renklerde ve canlı desenlerde yoğunlaşıyor.
Başörtüsü satışı türbanı geçiyor
TÜRKİYE’de en fazla eşarp satışı İstanbul’da gerçekleştiğini söyleyen Aker yetkilileri, Ekonomik refah düzeyi arttıkça kalite arayışı da artıyor. Türkiye’de düşünülenin tam tersine, türbandan çok başörtüsü satılıyor dedi.