TOFAŞ, stoklar birikince bazı modellerde üretime ara verdi

Güncelleme Tarihi:

TOFAŞ, stoklar birikince bazı modellerde üretime ara verdi
Oluşturulma Tarihi: Ocak 10, 2001 00:006dk okuma

Yeni yıla yaklaşık 11 bin araç stokla giren TOFAŞ, stokları eritene kadar başta kuş serisi olmak üzere bazı modellerin üretimine ara verdi.

Yeni yıla yaklaşık 11 bin araç stokla giren TOFAŞ, stokları eritene kadar başta kuş serisi olmak üzere bazı modellerin üretimine ara verdi. Bursa`daki fabrika ve bayilerde biriken stok nedeniyle kuş serisi (Kartal, Şahin, Doğan vb) Siena, Brava ve Marea üretimine ara veren TOFAŞ, Doblo ve Palio Weekend, 131 ve 178 serileri CKD ve yedek parça imalatını sürdürüyor. TOFAŞ Oto Murahhas Azası ve CEO`su Jan Nahum, yoğun kampanyalar başlattıklarını, kuş ve 178 serilerinde stokların erimesiyle tekrar üretime geçeceklerini kaydetti.


Nahum, 2000 yılında 35 bin olan ihracat, 90 bin olan iç pazar satışının 2001`de 85 bin iç pazar ve 100 bin ihracat olarak hedeflendiğini söyledi. TOFAŞ`ın 2000 yılını karla kapatacağını, 2001`de enflasyon, kur ve büyümede hükümetin hedeflerini ölçü aldıklarını anlatan Nahum,kuş serisinin üretimine talep bitene kadar devam edeceklerini, otomobillerin Avrupa normlarına uyumu için 10 milyon dolarlık yatırım yaptıklarını açıkladı. Yeni modeller üretmek için Fiat`la temasta olduklarını belirten Nahum, TOFAŞ`ın 10 yıllık vizyonunun şimdiden hazır olduğunu, 2005, hatta 2009 yılları için planlar yaptıklarını belirtti.

Aralık ayında toplam satışların 55-60 bin civarında olacağını öngördüklerini, ancak satışların yarı yarıya düştüğünü hatırlatan Nahum, şunları söyledi:
TOFAŞ olarak yaklaşık 12 bin satış hedefliyorduk, ancak yarısını yapabildik. Aralıkta bugüne kadarki rekor performansı yakalayarak 55 milyon doların üzerinde ihracat gerçekleştirdik ve 6 binin üzerinde araç ihraç ettik. 2000 yılında Avrupa`ya Palio Weekend, Doblo, Mısır`a kuş serisi, Fas, Hindistan, Mısır, Rusya, Güney Afrika, Vietnam`a CKD ve yedek parça ihracatından 250 milyon dolar ciro yaptık. 2000`i son üç aydaki krize rağmen karlı kapattık.


LPG`liler satılmadı:

TOFAŞ`ın stok taşıma maliyetini taşımak yerine kampanyalarla stoğu eritmek istediğini kaydeden Nahum, bayi ve fabrikayla birlikte 2001 yılına TOFAŞ`ın yaklaşık 11 bin stokla söyledi. Hedeflerinin 2001`e yaklaşık 4 bin stokla girmek olduğunu, ancak 7 bin adetlik sapma olduğunu kaydeden Nahum, bu stoğun içinde kuş serisi oranının az, LPG`li aracın fazla olduğunu belirtti. LPG konusunda hükümetin aldığı son kararların, bu araçların satışına darbe vurduğunu anlatan Nahum, şu bilgileri verdi:

Ayda 4-5 bin LPG`li araç üretip satarken kriz nedeniyle satışlar geriledi. 2001`de yeni vergi uygulamaları da eklenince önemli miktar elimizde kaldı. Aralıkta fiyat artışı gerçekleştirdik ama ocakta yapmadık. Halen bir tavsiye edilen fiyat, bir de otonun satıldığı gerçek fiyat var. 20 Ocak`a kadar sürecek kampanyamızda aralık fiyatlarını uyguluyoruz. Marea ve Brava modellerinde TAV ve Ek Taşıt alım vergisinin tamamını (2 milyar lira), LPG`li modellerde ise Yıllık Motorlu taşıtlar Vergisi ve Ek TAV`ı (yaklaşık 1.2 milyar lira) biz karşılıyoruz.


Birleşme 2001`de:

TOFAŞ Oto ve Fofaş Otomobil Fabrikaları`nın birleşmesinin 2001`e kaldığını, bu yıl toplam pazardaki satışları 400-450 bin civarında öngördüklerini belirten Nahum, hedeflerini şöyle anlattı: İlk üç ay, iyi bir pazar beklemiyoruz, ancak daha sonra 400 bin ve üstüne çıkacak. TOFAŞ olarak, hükümet programının üç aşağı beş yukarı tutacağını varsayıyoruz. Kur politikasının yayınlandığı gibi devreye gireceğini, Euro`nun dolar karşısında değer kazanacağını hesaplıyoruz. Ayrıca enflasyonun ciddi biçimde düşeceği inancındayız. 2001`de büyümenin yüzde 2-3 civarında olacağı kanısındayız.


İhracat tehlikede:

Otomobil üretiminde Avrupa`da fazla kapasite olduğunu, fabrikaların kapatılmasının gündeme geldiğini hatırlatan Nahum, Türkiye`nin otomotiv ihracatı açısından son 1.5-2 yıldır rekabet gücünün kaybolduğunu söyledi. Enflasyon, iç fiyat artışları ve kur ilişkisi üçgenindeki olumsuzlukların rekabet gücünün kaybolmasına yol açtığını belirten Nahum, şunları kaydetti:İki yıl önce aynı ürün Avrupa`ya göre çok daha ucuza üretilirken bugün pahalı üretiliyor. Avrupalı veya uluslararası firmalar, aynı ürünü Türkiye ile aynı fiyata, hatta daha ucuza üretiyor. Kendilerinin boş kapasitesi varken neden Türkiye`ye veriyoruz diye düşünüyorlar. Ancak bizi sağlam kılan, buradaki yatırımların büyüklüğü, eğitimli personel, yan sanayi ve beklenti.

Beklenti, Türkiye`nin tekrar eski rekabet gücünü yakalayacak olması. Yatırımcılar, Türkiye`nin rekabet gücünü yakalamayacağını bilseler kesinlikle yatırımlarını başka yeri taşımaya bakarlar. Ancak makroekonomik beklenti, Türkiye`nin rekabet gücünü yeniden yakalayacağı. Biz Türkiye`de üretilen modelleri 5-6 yıl sonra yenilemek durumundayız. Uygun rekabet ortamı sağlanmazsa bu yatırımlar başka yerlerde yenilenir. Türkiye bu konuda dikkatli olmalıdır.


Fabrikada son durum:

Bursa`daki fabrikada halen Doblo ve Palio Weekend üretimi sürüyor. 131 serisinin Mısır`a ihracatı nedeniyle yedek parça, ihracat bağlantıları nedeniyle de 178 serisinin CKD ve parçalarının üretimine devam edildiğini söyleyen Nahum, 131 serisi, Marea ve Brava hatları geçtiğimiz ve bu hafta tatildi. Stokların erimesine paralel olarak devreye girecekler dedi. TOFAŞ`ın kapasitesinin yılda 250 bin araç olduğunu, biraz yatırımla 300 bine çıkabileceğini kaydeden Nahum, hedeflerini şöyle sıraladı:

2000 yılında 115 bin araç ve yaklaşık 10 bin araca denk gelen CKD ve parçalarla birlikte yaklaşık 125 bin araç ürettik. Bu yıl da 175 bin araç ve CKD`lerle birlikte üretimimizi 185 bin araca çıkartmak. Bu yıl kapasitemizin yüzde 75`ini kullanacağız. Doblo`da ise üç vardiya tam kapasite çalışacağız. Doblo kapasitemiz yıl sonunda 95 bine ulaşacak. 2001 ihraç hedefimiz 100 bin araç ihracat, 85 bin adet de iç satış öngörüyoruz. 2000`de 90 bin iç satış, 35 bin ihracat gerçekleştirdik. 2000`de toplam pazarda Renault ile birbirimuize yakın pazar payları aldık. 2001`de toplam üretilen araç ve ihracatta lider olmamız mümkün.


Türkiye`de en ucuz model Lada, en pahalısı Ferrari:

Türk pazarına otomobil sunan markaların en ucuz modelleri 4.9 milyarla 138.7 milyar lira arasında değişen fiyatlardan satılıyor. Araçların motor gücü, ek güvenlik ve konfor ekipmanları gibi özelliklerinin dikkate alınmadığı, sadece en ucuz ve standart modellerine göre yapılan değerlendirmede, Lada`nın Samara HB M.K. modeli 4 milyar 970 milyon lirayla en ucuz otomobil olarak belirlendi. 30 markanın yer aldığı değerlendirmede, Ferrari Modena modeli, 208 bin dolar fiyatıyla (yaklaşık 138.7 milyar lira) markaların standart özellikli en ucuz modellerinin en pahalısı oldu. Ucuz Ferrari`nin fiyatıyla 28 Lada Samara HB M.K alınabiliyor.

Bir asgari ücretlinin 4.9 milyar liralık Lada`yı alması için 102 milyon 369 bin 600 lira net ücretini hiç harcamadan 48 aydan fazla biriktirmesi gerekiyor.
Markaların ucuz otomobilleri listesinde TOFAŞ`ın Şahin 1.4 i.e HD modeli, 6 milyar 70 milyon lirayla ikinci, Skoda`nın Felicia Lxi 1.3`ü de 6 milyar 78 milyon lirayla üçüncü oldu. Kia Pride DLX NB 6.4 milyar lirayla dördüncü, Suzuki Swift 1.3 GLX 6.8 milyar lirayla beşinci sırada yer aldı. Ford KA City 7.1 milyar lirayla altıncı, Renault Clio Symbol RN 7.5 milyar lirayla yedinci, Peugeot 106 Quiksilver 7.6 milyar lirayla sekizinci, Hyundai Atos Prime 7.7 milyar lirayla dokuzuncu, Opel Agila 1.2 Club isea 7.9 milyar lirayla onuncu sıraya yerleşti.


Türk pazarında satışa sunulan otomobillerin fiyatları:
ANAHTAR TESLİMİMARKA MODEL SATIŞ FİYATI (TL)
1- Lada Samara HB M.K. 4,970,000,000
2- TOFAŞ-Fiat Şahin 1.4 i.e HD 6,070,000,000
3- Skoda Felicia Lxi 1.3 6,078,000,000
4- Kia Pride DLX NB 6,444,000,000
5- Suzuki Swift 1.3 GLX 6,750,000,000
6- Ford KA City 7,159,000,000
7- Renault Clio Symbol RN 7,505,000,000
8- Peugeot 106 Quiksilver 7,600,000,000
9- Hyundai Atos Prime 7,654,000,000
10-Opel Agila 1.2 Club 7,938,000,000
11-Citroen Saxo2 1.4 SX 8,103,000,000
12-Nissan Micra Magic 3 Kapı 8,390,000,000
13-Seat Ibiza Stella 1.6 8,550,000,000
14-Volkswagen Polo 1.4 75HP Trnd. 8,560,000,000
15-Toyota Corolla 1.4 Terra 9,160,000,000
16-Honda Civic 1.4 Sedan 10,295,000,000
17-Mitsubishi Spacestar 1.3 11,634,890,000
18-Mazda 323 1.5 Sedan 12,500,000,000
19-Mercedes A 140 13,670,370,000 (42 bin mark)
20-Audi A3 1.6 3 Kapı 15,230,000,000
21-Volvo S40 Whiteline 1.6 15,720,925,500 (48.3 bin mark)
22-Alfa Romeo 156 1.6 Full 16,344,015,000
23-BMW 3.16i Sedan 21,156,525,000 (65 bin mark)
ü24-Chrysler Neon 2.0 21,342,080,000 (32 bin dolar)
25-Subaru Legacy Sedan 2.0 24,785,000,000
26-Lotus Elise 38,015,580,000 (57 bin dolar)
27-Jaguar S-Type 3.0 V6 43,351,100,000 (65 bin dolar)
28-Porsche Boxter 47,117,859,570 (144.7 bin mark)
29-Maserati 3200 GT 81,023,774,538 (127.3 bin EURO)
30-Ferrari Modena 138,723,520,000 (208 bin dolar)

Not: Döviz üzerinden açıklanan satış fiyatlarının TL`ye çevrilmesinde MB`nin 5 Ocak 2001 tarihli kurları dikkate alındı. (DÜNYA)
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!