TOFAŞ’a her ay bir hafta zorunlu izin

Güncelleme Tarihi:

TOFAŞ’a her ay bir hafta zorunlu izin
Oluşturulma Tarihi: Ekim 09, 2001 09:09

Global ekonomik durgunluk, Türkiye’de tek başına önemli bir ihracat kalemi haline gelen Doblo’nun üretimini de vurdu.

Fiat, Tofaş’ın Bursa’daki fabrikasında üretilerek Avrupa’ya ihraç edilen Doblo’ların üretimini kısma kararı aldı.

Tofaş Oto Murahhas Azası Jan Nahum, Fiat’ın otomobile olan talebin düşeceği beklentisiyle stok oluşumunu önlemek için bu kararı aldığını açıkladı.

Doblo’nun yurtiçi satışlarının hâlâ yüksek olduğunu belirten Nahum, Fiat, global otomobil talebinin düşeceği beklentisi ile yüzde 30 küçülme kararı aldı.

Doblo’ya yapılan fren bunun bir sonucu. Bu dönemde stok yapmak çok pahalı olduğu için üretimi kıstılar dedi. Nahum, kısıntının ardından Doblo üretim hedefinin yıllık 92 - 93 bin seviyesine ineceğini, bu rakamın en son 105 bin adet olduğunu kaydetti.

İşçi çıkarılmayacak
Jan Nahum, Doblo’nun yeni versiyonlarının devreye girmesiyle dış talebin yeniden yükseleceğine inandıklarını vurgulayarak, Bu düşünce ile fabrikadaki üretimi kısmak yerine daha verimli olacağına kanaat getirdiğimiz bir formül bulduk. Yine üç vardiyalı olarak 372 adet günlük üretimimiz devam edecek ama ayda bir hafta fabrikayı tatil edeceğiz dedi. Nahum, bu uygulamanın şimdilik yılbaşına kadar süreceğini tahmin ettiğini ifade etti.

İşçilere verilecek bir haftalık zorunlu iznin ücretli mi yoksa ücretsiz mi olacağını da sendika ile müzakere edeceklerini kaydeden Nahum, işçi çıkarmayacaklarını söyledi. Fabrikada, sadece Doblo üretim hattında 4 bin kişi çalışıyor.


Nahum: Eylül ayını mahvettiler
Jan Nahum, hükümetin ek taşıt alım vergisini (TAV) indirme sürecinde, otomotiv sanayiine faydadan çok zarar verdiğini ileri sürdü. TAV’ın Yüzde 12’den yüzde 6’ya düşmesi elbette olumlu ama bu karar geçen ay tam 15 gün sürüncemede kaldı. Durum böyle olunca toplam 48 bin araç satılması beklenirken sadece 7 bin araç satılabildi. Sektöre, son 15 yılın en kötü eylülünü yaşattılar. Kaş yapayım derken göz çıkardılar diyen Nahum, otomobil üzerindeki vergilerin Avrupa’da olduğu gibi yüzde 50’lerden yüzde 25’e inmesi gerektiğini vurguladı.

Nahum, otomotiv sanayiinde sermaye yapısının hızla el değiştirdiğine dikkat çekerek Sadece Toyotasa gibi büyük üreticiler değil, yan sanayii de yabancı şirketlerin eline geçmektedir. Bu ürkütücü bir gelişme çünkü yabancılar çıkarları azalınca çekip gider. Opel bunun en son örneği diye konuştu.


Doblo, Türkiye’nin ihracat umuduydu
• Fiat’ın sadece Türkiye’de ürettiği Doblo’lar geçen yılın sonunda İtalya ve Türkiye’de, bu yılın başında ise diğer Avrupa ülkelerinde piyasaya sunuldu.
• Avrupa’da beklenenin üzerinde bir taleple karşılaşan Doblo’ların yıllık üretim kapasitesi aşama aşama 70 binden 105 bin adete çıkarıldı.
• Tofaş ve Fiat mühendislerinin ortaklaşa olarak 1,5 yılda geliştirdiği Doblo için Bursa’da 200 milyon dolar yatırım yapıldı.
• Doblo üretim hattında 4 bin işçi 3 vardiya olarak çalışıyor.
• Tofaş’ın ihracat lokomotifi olarak açıklanan Doblo’nun, 2001 yılı için üretiminin yüzde 90’ının ihraç edilmesi, 500 milyon dolar gelir sağlanması hedefleniyordu.
• 2001’de 800 milyon dolar, 2003’ten itibaren bir milyar dolar ihracat geliri getirmesi beklenen Doblo için 7 yılda 5 milyar dolar döviz girdisi hedeflendi.
• Halen fabrikada, en son teknoloji ile günde 373 adet Doblo üretiliyor.


Otomobile talep durma noktasında
ABD’ye yapılan terör saldırılarıyla perçinlenen global ekonomik durgunluğun en fazla otomotiv sektörünü vurması bekleniyor. Otomobile olan talebin hızla düştüğünü gören firmalar, 2002 yılını küçülerek karşılayacaklar.

Financial Times gazetesinin haberine göre, ABD ve Avrupalı otomotiv üreticileri, yılın son çeyreğinde toplam üretimde 700 bin araçlık bir kısıntı yapacaklar.

Avrupa’nın en büyük otomotiv üreticileri Renault, Volkswagen ve Fiat bu ay üretimlerini 60’ar bin adet azaltma kararı aldı.

ABD’nin üç büyüğü GM, Ford ve Daimler - Chrysler yıl sonuna kadar toplam 196 bin adet daha az üretecekler.

Dünya otomotiv sanayii sadece üretim kapasitesini düşürmekle kalmayacak. Yüksek oranda işçi çıkaracak.

Yılın son üç ayında sektörde çalışan 80 bin kişinin işsiz kalacak olması can sıkıcı bir gösterge.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!