Oluşturulma Tarihi: Şubat 05, 2001 00:00
Başedilemeyen bir diş ağrısından doğan Türkiye’nin ilk sağlık portalı ailem. com,
şu ana dek internette yapılmış en katılımcı site teknolojisi olan RelationSite’nin Türkiye’deki ilk ve tek ürünü olma özelliği taşıyor.
Bir musibet... Kelime anlamını gözönünde bulundurursak, hepimizden uzak durmasını ümit ettiğimiz bir süreç olarak tanımlamak mümkün kendilerini. Ancak kimileri, bir musibetten bile kendine iş çıkarabilecek kadar farklı bir bakış açısına sahip olabiliyor... Siyasal bilgiler mezunu olan, ardından bankacılık eğitimi alan ve birkaç yıllık bankacılık deneyiminin, sonrasında halkla ilişkiler ve multimedya hizmetlerinde karar kılan Gonca Karakaş da onlardan biri. Aslında hayatında herşey istediği rotada yürüyormuş Karakaş’ın. Ta ki dişi ağrıyana kadar. Diş ağrısına kimsenin katlanamadığı gibi Karakaş’ta katlanamaz ve dişini çektirir. Bundan sonrası Karakaş için tam bir kabus halini alır. Daha büyük bir sorunla karşılaşır ve tahmin edebileceğiniz gibi beraberinde gelen daha büyük bir ağrıyla. Normal koşullar altında ‘herkese yapılan tedavinin uygulanmasıyla şifa aranılır’ diye düşünülebilir ama Karakaş’ın bir maruzatı var; hastalık süreci, ikinci kez anne olma hazırlıkları yaptığı döneme denk geliyor aynı zamanda... Tabi yine de uygun bir tedavi süreci geçiriyor. “Fakat bu dönemde ‘aldığım ilaçların bebeğe etkisi ne olacak?’ sorusuyla çalmadığım kapı kalmadı. Doktorlardan internet sitelerine dek” diyen Ailem Uluslararası Elektronik Tic. A.Ş. Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Gonca Karakaş, aradığı yanıtları, Türkçe içeriği olan sitelerde değil, Amerikan sitelerinde bulduğunu ifade ediyor. İşte o gün, Karakaş, ‘Neden Türkiye’de de böyle bir site olmasın?’ sorusunu sorup, internet kullanıcılarının yüzde 80’inin internete giriş nedeninin, sağlıkla ilgili bilgi arayışı olduğu sonucuna varır. Bu sonuçla birlikte bugünkü ailem.com’un doğuşu için ilk adımları atılmaya başlar.
Ardından iki yıl sürecek yoğun bir süreç ve nihayet ocak ayının ikinci yarısında açılan ailem.com sitesi. Karakaş, siteyi sadece sağlık başlığı ile tanımlamanın haksızlık olacağını düşündüğünden, iyi yaşam sitesi olarak nitelenmesi gerektiği inancında. Çünkü sağlık konuları kadar, güzellik, estetik, bakım, spor, eğitim ve hatta astroloji gibi iyi keyifli bir yaşama ilişkin aranılan her bilginin bulunabileceği bir site olması hedeflenmiş ailem.com’un.
RELATİONSİTE TEKNOLOJİSİ
Üstelik, içeriği kadar teknolojisiyle de iddialı ailem.com. Çünkü Türkiye’de RelationSite teknolojisinin kullanıldığı ilk site olma özelliğini taşıyor. Türkiye’nin en büyük sanal hastanesi olarak tanımladığı ailem.com’un teknolojisi hakkında bilgi veren Ailem Uluslararası Elektronik Teknik Koordinatörü Cem Dündar, sitenin, portal teknolojisini yeni bir boyuta taşıyan RelationSite sayesinde, olanaklarını maksimum düzeye ulaştırdığına değiniyor. Dündar, “Türk mühendisler tarafından geliştirilen ve tam anlamıyla kullanıcı dostu bir altyapı sunan RelationSite’de e-CRM Müşteri İlişkileri Yönetimi Sistemi ile üyeler, kayıt formunda doldurdukları bilgiler doğrultusunda, site ve kendi ilgi alanlarıyla ilişkili her tür aktivite ve gelişme konusunda günü gününe bilgi sahibi olabiliyor” değerlendirmesini yapıyor.
Türkiye’nin ilk ve tek kişiselleştirilebilir sağlık, güzellik ve fitness portalı olarak lanse etmelerinin sebebini ise Dündar, şöyle anlatıyor: “Çünkü normalde web siteleri, gazeteler gibidir. Herkes, aynı sayfayı, aynı renklerde ve aynı editörün sunumuyla görür. Oysa ailem.com’da üye olmanız halinde, burada ücretsiz bir üyelikten söz ediyoruz, standart diye bir şey yok. Seçtiğiniz başlıklara göre size özel konular, isterseniz sizin renklendirdiğiniz formattaki sayfa düzeninde ve üye girişinizi bayan olarak yaptıysanız sadece kadınlara özel, kısacası ilgi alanınıza ve kişisel özelliklerinize göre gelen bir
haber akışı”. Effect Multimedya ile Amerikalı bir internet firmasının ortaklığıyla kurulan şirketin, şimdilerde pazarlama çalışmalarına da hız verdiği RelationSite teknolojisine ABD’de üç talip çıkmış bile. Onlar için üç ayrı portal hazırlandığını söyleyen Dündar, Türkiye’deki pazarlama faaliyetlerinin de başladığını kaydediyor. Şu anda üç ayrı grupla görüşmeler devam ediyor ve büyük olasılıkla bu görüşmelerin şubat ayı içinde sonuçlanması bekleniyor. Tabi bu anlaşmalarda RelationSite’ın daha değişik varyasyonlarının sergilenmesi gündemde. Bu arada kullanıcı ile site arasındaki ilişkinin olabildiğince üst düzeye çıkarılmasının, böylece bağımlılık yaratacak bir site oluşturulmasının hedeflendiği ailem.com’da konunun, interneti az bilenlere karmaşık gelebileceği handikapı da düşünülerek, kolaylıkla kullanılabilecek bir rehber standart dayer alıyor.
Ailem.com’da verilen hizmetlerden en çok rağbet göreni kişiye özel sağlık danışmanlığı bölümü. Internet kullanıcısı, doktor ismi belirterek sorduğu soruya en geç 48 saat içinde istediği doktorun imzasıyla verilen yanıtı öğrenebiliyor. Sitelerinin gerek uzman, gerekse danışman doktor künyesinde Türkiye’nin en iddialı isimlerinin yer aldığını kaydeden Dündar, uzman doktorların soruları yanıtlarken, danışman kadronun ise içeriği onayladığını belirtiyor. “Bu arada önemli bir nokta, ailem.com’da kesinlikleteşhis ve tedavi önerilmiyor. Sadece yol göstericilik ve danışmanlık yapılıyor o kadar” söylemine dikkat çekmeden edemeyen Dündar, bu anlamda verdikleri hizmeti bir adım daha ileri götürerek Houston Methodist Hastanesi ile ‘ikinci görüş’ için bir anlaşma yaptıklarına değiniyor. “Hastalar, zaman zaman aldıkları tedaviden yeterince yarar göremeyebiliyor ve ‘acaba ABD’de olsam ne olurdu?’ diye merak edebiliyor. Biz Methodist’in İstanbul temsilciliği ile yaptığımız anlaşma gereği böyle bir imkan sunabiliyoruz üyelerimize. Ellerindeki raporları ve o ana dek yapılan tedavileri biraraya toplayıp bize e-posta aracılığıyla ulaştırdıklarında, Methodist’e göndererek oradan uzman görüşü alıyoruz ve bu hizmetimiz de diğerleri gibi ücretsiz” diyen Dündar’dan .com’ların krize girdiği bir dönemde ortaya çıktıklarını hatırlatarak nasıl ayakta kalmayı planladıklarını öğrenmek istediğimizde, yanıt Gonca Karakaş’tangeliyor. “Kesinlikle reklam satarak ayakta kalmayacak. Çünkü Türkiye’de bu şekilde ayakta kalan bir site yok. Biz izlediğimiz yol ile korkunç bir veri tabanına sahip oluyoruz ve segmentasyona giderek kişiye özel bilgi ediniyoruz. Zaten dünyaya da bakıldığında başarılı olan sitelerin bu tür siteler olduğunu görmek mümkün. Zira müşterinizi ne kadar iyi tanırsanız o kadar müşteri sadakatine sahip olursunuz” değerlendirmesini yapan Karakaş, reklamverene, reklam kirliliği yaratmadan, hedef kitlesine spesifik bir şekilde ulaşmasını sağlama iddialarını dile getiriyor. “Tansiyon aleti pazarlayan bir firmanın reklamı, sadece tansiyon rahatsızlığı olan kişilerin sayfalarına çıkacak” örneğiyle kişinin ilgilendiği habere göre reklam satışının yapılacağını kaydediyor.
‘Peki siteden alışveriş imkanı sunulacak mı?’ sorusuna “Şimdi değil, belki uzun vadede olabilir” şeklinde yanıt veren Karakaş, alışverişi işin içine katarak oluşturulmaya çalışılan güvenin sarsılmasından kaçınıldığını ekliyor. “Çünkü bir haber girdiğimizde, o reklamdaki ürünün satışına yönelik olarak bu haberin verilmiş olmasından şüphelenileceği endişesinin doğmasına imkan vermek istemiyoruz. Zira bizim için ilk planda gelen güvenilirlik” diyor.
Uzman ve ünlü simalar birarada
Şu anda çalışmalar, teknik ve yazıişleri kadrosu olmak üzere 36 kişilik bir ekiple devam ediyor görünse de uzman ve danışman doktor kadrosunun da katılımıyla 300’ü aşkın kişinin ailem.com’da emeği var. Yazıişleri kadrosunda görev alan kişilerin ise gazetecilik geçmişi kadar sağlık konusuna yakın olmalarına da dikkat edildiğini ifade eden Ailem Uluslararası Elektronik Tic. A.Ş. Genel Müdürü Regaip Minareci’nin bundan önceki görevi Formsante Dergisi’nin Genel Yayın Yönetmenliği. Ayrıca sağlık haberleri alanında 15 yıllık deneyime sahip olan Minareci, ekip olarak en kapsamlı ve yeni haberleri veren site olma arzusuyla geniş uzman kadro avantajını da değerlendirerek, ziyaretçilerinin içerik konusunda her türlü sürprize açık olması gerektiğini vurguluyor.