PTT modeli özelleştirme

Güncelleme Tarihi:

PTT modeli özelleştirme
Oluşturulma Tarihi: Ocak 09, 2001 00:00

Körfezbank`la işbirliği yapan PTT, `hibrit-mail` sistemine geçecek. Tüm bankaların katılması beklenen sistemle, PTT merkezlerinden kredi kartı extreleri her kente aynı gün gönderilebilecek.

Yıllardır, kamu kuruluşlarında yaşanan özelleştirme sancıları, tam sonuca varamadan düğümlenir kalır. Özelleştirilmesi başarılan çeşitli kuruluşlarda da yeni patronlardan kaynaklanan problemler bitmez ve işler adli vakalara kadar dönüşür.
Yine bir kamu kuruluşu olan PTT, eski iştirakı olan Türk Telekom`un aksine sessiz sedasız ve parça parça kendi içinde özelleşiyor. PTT`nin özelleştirme modeli, oldukça da basit görünüyor. Hizmetlerini özelleştirmeyi hedefleyen kuruluş, yüzde 50`si kendi patronajlığında, öteki yüzde 50`si de özel sektör ortaklığında kalmak koşuluyla yeni şirketler kurup posta merkezlerini bankacılık sektörüyle entegre ederek sağlıyor.

PTT, ilk özelleştirme uygulamasını `nakit yönetimi` konusunda Doğuş Grubu bünyesindeki Körfezbank`la yaptı. Üstelik, bu işin fikir babalığını, proje uygulamasını ve finansman kaynağını da yine bu banka üstlendi. İmzalanan anlaşma ile 406 PTT merkezi on - line sistemiyle bankaya bağlandı ve merkezler, çek toplama, fatura sunumu tahsilatı, nakit tahsilat hizmetleri, bankacılığın hizmetine sunuldu.

PTT Genel Müdürü Dursun Dağaşan ile Körfezbank Genel Müdürü Hüsnü Akhan, bu yıl içinde siyasi kadroların desteğiyle de Türkiye`de finans piyasalarında `bireysel amaçlı` her türlü ürünün en geniş kullanıcı kitlesi tarafından kullanımına imkan sağlayacak bir araç olacak Postbank`ın kendileri için `nihai hedef` olduğunu belirtirlerken, `PTT`de neler yapıldığını` da anlattılar.

`PTT`nin yönü dünyaya çevrildi`

Akhan, yeniliğe açık bir banka olarak PTT ile neden işbirliğine gidildiğinin öyküsünü de şöyle anlattı:

`Nakit yönetimi konusunda şu anda lider bankayız. 9 şubeli az şubeli bir banka olmamıza rağmen, bu şansımız bizi, firmalara daha nasıl iyi hizmet ederiz arayışına götürdü. 1998 yılı ortalarında da yine böyle arayış toplantısında, arkadaşlar, `Acaba PTT şubelerini kullanabilir miyiz?` gibi fikirler geliştirdiler. Anonim olan o fikirden yola çıkıldı. 1998 ortalarından itibaren biz PTT ile temasa geçtik ve 1999 yılı sonuna doğru, Aralık`ta PTT ile bir anlaşma imzaladık. PTT ile ilk yaptığımız anlaşma, `PTT`nin 406 adet on-line şubesi vardı. Biz şu şubelerin teknolojik altyapılarını güncelleştirip, bu altyapıyı Körfezbank`ın altyapısıyla uyumlu hale getirdik.

İki hafta önce Ankara`da imzalanan ikinci anlaşmayla banka, PTT merkezlerine POS makineleri kurmayı üstlendi. Akhan, `Türkiye`de dileyen ve isteyen her bankanın dahil olacağı bu sistemle yine 406 PTT şubesine POS makinesi yerleştirildi. Bu makineler üzerinden toplu ödemeler yapılabilecek.

Bu arada PTT, 406 şubeye ilaveten, 300 yeni merkez için de ihale açtı ve bu ihale sonuçlandı. İhlas - Acer`in kazandığı ihaleyle 300 merkez daha bilgisayar ve on - line altyapısına kavuşturulacak. PTT, bunun dışında yıl sonuna kadar 300 merkezini de on - line hale getirecek ve yıl sonunda bankacılık sistemine entegre merkez sayısı toplam 1006`ya ulaşacak.

Akhan, sisteme dahil olacak bankaların belli olmaya başladığına da dikkat çekti ve `Citibank ve Alternatifbank ile anlaşma yaptık. Finansbank, İktisat Bankası ile imza aşamasına geldik. Demirbank`la ve Osmanlı Bankası ve öteki bankalarla da görüşülüyor` dedi.

Mail`le extre

Akhan, PTT ile sırada `hibrit mail` projesinin olduğunu kaydederken şu bilgileri verdi:

`Sistem, kredi kartı extrelerinin ortak merkezlerde toplanmasını kapsıyor. İstanbul`da bankalar, kendi merkezlerinden gerçekleştiriyor. Aynı bankanın Gaziantep`teki, ya da Hakkari`deki müşterisine extreler, 6 - 7 günde gidiyor. Biz, bu zamanı kısaltmak açısından projeye önem veriyoruz. Türkiye`de PTT`nin 16 adet posta işleme ve dağıtım merkezi var. Bu bu 16 merkeze, 16 makine kayacağız. Kredi kartı extre bilgilerinin otomaitik basıldığı, katlandığı, zarflandığı bir makine düşünün. Bunları ithal edeceğiz. Bu 16 makineyi, 16 kopye işleme merkezine yerleştireceğiz ve sisteme dahil olan bankaların extre bilgilerini, o adreslere yakın olan merkezlere `e - mail` aracılığıyla göndereceğiz. Gittiği anda aynı akşam, saatte 10 bin adet extreyi basıp zarflayan makineler çalışacak. Ertesi gün PTT dağıtıcıları aracılığıyla adreslere gitmeye başlayacak. Her PTT dağıtıcısına hand - divase dediğimiz el aleti veriyoruz. Bununla, dağıtıcının hangi saatte kime, nasıl tesbit ettiğini belirliyoruz.`

`Zahmetsiz özelleştirme`

PTT Genel Müdürü Dursun Dağaşan, kurumun yeni iştirakler ile şirketleşmeye yönelmesini kavgasız ve tartışmasız bir özelleştirme modeli olarak tanımlıyor.
İşbirliğinden kazancınız ne oldu?

Merkezlerimizi on-line bağlayacak altyapıyı kurdu banka. Öncelikli 406 şubenin bilgisayar donanımını sağladı ve elemanları eğitti. Bu şubelere kurulan POS makinelerini ve yazılımlarını hibe etti. Yapılan her işlem için de 1 dolar 100 bin lira komisyon ödedi.

`Hibrit-mail` sisteminde nasıl bir yol izlenecek?

Bir - iki ay içinde Ulaştırma Bakanlığı`na ve Hazine, DPT ve YPK gibi ilgili mercilere başvuracağız. Sadece Körfezbank değil, başka bankalara da pay verilecek. Böylece, krizde olan sektörde bireysel işlemlerde maliyet kısma ve verimlilik unsurlarının ortaya çıkması için PTT`nin de katkısı sağlanacak. (FİNANSAL FORUM)
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!