`Paşa`nın işçilerine kız da var, kredi de

Güncelleme Tarihi:

`Paşa`nın işçilerine kız da var, kredi de
Oluşturulma Tarihi: Aralık 16, 2003 09:30

Türkiye`nin kârlılıkta 19`uncu şirketi Orta Anadolu Mensucat`ın 900 işçisinde, ev ve otomobil sahipliği oranı yüzde 75. Bu oran, işçilerin Kayseri`deki itibarını da arttırıyor

Kayseri`de babalar, Oku ya da doku diye yol gösterirmiş çocuklarına. Cumhuriyet`in ilk yıllarından bu yana şehrin kaderi değişmemiş, tarıma elverişli olmayan bu topraklarda, en verimli toprak, yine dokuma tezgahları olmuş. Ve 1953 yılında Kayseri`de bir grup tüccar tarafından kurulan Orta Anadolu Mensucat, yıllar içinde şehrin gözbebeği haline gelmiş. Öyle ki Orta Anadolu`da çalışıyorum diyen, kefilsiz her yerden alışveriş edebildiği gibi, istediği kızı da alabiliyormuş.

50 ÖRNEK YIL
Bu yıl 50. yılını kutlayan Karamancı Holding`e bağlı Orta Anadolu Mensucat, Türkiye`nin denim devlerinden biri. Ancak grup yıllar boyu basına kapalı kalmayı tercih etti. Son 10 yılda grupla ilgili haberlerin sayısı da bir elin parmaklarını geçmedi. Ancak 50. yılı tamamlamanın heyecanı ve anlatacak şeylerin birikmesiyle belki, Kayseri`deki Orta Anadolu Mensucat, gazetecilere kapısını açtı.

Kayseri`de bizi Karamancı Ailesi değil, şirketin 4 yıllık profesyonel yöneticisi, Yönetim Kurulu Üyesi ve Genel Müdür Atilla Kıyat ağırladı. Emekli Paşa Kıyat, bir dönem Fenerbahçe`nin de basın sözcülüğünü yapmıştı. Kıyat Paşa, asker ve sporcu kimliğinden sonra yeni şapkasına da kolayca alışmış. Bize ipliğin fabrikaya girişinden, denim kumaş olarak çıkışına kadar her aşamayı tüm detaylarıyla anlattı. Orta Anadolu`nun gelecek planlarını paylaştı.

DEVLERE KUMAŞ
Orta Anadolu`nun ilk ve en önemli müşterisi Levi`s. Bu kadar güçlü bir referansın ardından Lee, Diesel, Mavi, Wrangler, Replay, Guess, Calvin Klein, Rifle, Express, Tommy Hilfiger, Sixty, Seven, Earl Jeans, Nautica, DKNY, GAP/BR/ON, Lucky Brand, AG, Polo ve M&S gibi dünya devleri de sırayla müşteri olmuş. Bu markalarla her yıl dünyada 30 milyon kişiye ulaşan şirketin 2002 yılında 135 milyon dolar olan cirosunun 2003`te de kur nedeniyle aynı kalması kesinleşmiş. 2004 hedefini maliyetleri düşürmek, ya da düşük maliyetli ürünü dışarıdan almak şeklinde belirleyen şirket, 36 milyon metre üretimi bu yolla 44 milyon metreye çıkaracak. 2004 ciro hedefini 170 milyon dolar olarak belirleyen Orta Anadolu, jean`dan sonra flat denilen pamuklu spor kumaşa da ağırlık verecek.

RAKİPLER DE GÜÇLÜ
Denim talebinde son 1.5 yılın inişte olduğunu kabul eden Genel Müdür Atilla Kıyat`a göre dünyadaki tüm göstergeler 2004`ün ikinci yarısında bir patlama olacağına işaret ediyor. Biz bu kötü dediğimiz dönemde dahi dünyada tam kapasite çalışan tek denim fabrikasıydık diyen Kıyat, dünyadaki gelişmeleri şöyle anlatıyor ABD ve Avrupa`da denim fabrikaları kapanıyor. Meksika, Uzakdoğu, Çin, Endonezya ve Japonya`da fabrikalar var. Avrupa`da da İtalya, Yunanistan ve Türkiye`de fabrikalar kaldı. Türkiye`deki denim fabrikası sayısı Avrupa toplamından daha fazla. Dünyada bu işi yapanlar Türkiye`nin 15 yıl daha AB`ye giremeyeceğini hesaplayarak kumaş alımında Türkiye`yi merkez haline getirmek istiyorlar.

Türkiye`de denim üretiminde güçlü başka firmalar da var. İSKO, Bossa, GAP Tekstil, en büyük şirketler. İSKO`nun kapasitesi de tüm şirketlerin üzerinde. Herhangi bir Türk şirketi denim kumaşa yatırım yaptığında mutlu oluyoruz diyen Atilla Kıyat, Çin tehdidine karşı tüm şirketlerin biraraya gelerek tedbir alması gerektiğini söylüyor.

Blue jean kumaşında at pisliğinin işi ne?
1953 yılında Kayseri`de bir grup tüccar tarafından kurulan, daha sonra dünya konjonktürüne göre yapılanan ihracat devinin ilk ihracat deneyimi de ilginç. 1985 yılında ilk kez ABD`ye jean kumaşı ihraç eden fabrika, deponun girişine kamyon sığmadığı için kumaşları at arabasıyla sevkediyordu. Kumaşlar ABD`ye gitti, firmadan şöyle bir telefon geldi Laboratuvarda kumaşın kalite ve dayanıklılığını test ettik. Mükemmel. Yanlız kumaşın içinde tanımlayamadığımız bir kalıntı var, at pisliğine benziyor. Sizce nedir bu?

Bugün bu olay gülümsenerek anlatılıyor. Şirket üretimini hızla artırıyor. Toplam kapasite 36 milyon metre. Ama ABD ve Avrupa`da denim fabrikaları kapandığı için talep Türkiye`ye kayıyor. Ve Orta Anadolu, 2004`ün ikinci yarısından itibaren jean talebinde patlama olacağını öngörerek, üretimi 44 milyon metreye çıkartma kararı aldı. Kapasitenin üzerindeki 8 milyon metre, yurtdışı ya da Türkiye`deki rakiplerden alınacak. Sadece kumaşın son işlemi Orta Anadolu`daki fabrikada yapılacak.

İşçileri motive etmek askerden çok daha kolay
Atilla Kıyat, uzun yıllar Silahlı Kuvvetler`de çalışıp paşa olarak emekli olduktan sonra, Karamancı Ailesi`nden iş teklifi almış. Hiç tanımadığı bir şehir ve bilmediği bir sektör. Kıyat karar vermeden önce fabrikayı gezmiş, sonra Tamam demiş. Şimdi haftanın birkaç gününü Kayseri`de geçiriyor. Kıyat sivil hayata uyum sağlamakta zorlanmamış. Askerde, insanları ölmek üzere motive ederdik. Burada para kazanmaya motive ediyoruz. Çok daha kolay diyor.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!