Oluşturulma Tarihi: Ekim 27, 2003 09:48
Yurtdışında aldıkları
altın madalyalarla ihracatlarını artırdıklarını söyleyen Doluca`nın 3. kuşak temsilcisi Sibel Kutman`a göre bu sektörde keşfedilmeyi bekleyen Türkiye, halen Tunus ve Cezayir`in gerisinde
İthal şaraplar market raflarını doldururken, yerli üreticiler de ihracata ağırlık vermeye başladı. Türk şaraplarını yurtdışında pek çok yarışmada tanıtan Doluca`nın Pazarlama Müdürü Sibel Kutman, `Yurtdışında Türk şarapçılığına büyük ilgi var. Kazandığımız madalyalar, yurtdışında kapı açıyor. Almanya`dan Japonya`ya, İskandinavya`dan İngiltere`ye dünyanın pek çok ülkesinde Doluca içiliyor. Bundan sonra Uzakdoğu ve ABD pazarlarına girmek istiyoruz` dedi.
Japonlar iyi müşteri
Japonya`da şarapçılık olmamasına karşın şarap tüketimine büyük ilgi olduğunu söyleyen Kutman, `3 senedir, Japonya`yla çalışıyoruz. Japonlar, Avrupalılardan daha çok şarap tüketiyorlar. Bizim şaraplarımız içinde en çok Villa Doluca`ya ilgi gösteriyorlar. Amerikan pazarına da girmek istiyoruz` dedi. Üretimlerinin yüzde 20`sini ihraç ettiklerini ve Amerikan pazarına da girmek istediklerini söyleyen Kutman, `Üretimimizin yüzde 20`sini ihraç ediyoruz. 4 milyondan 24 milyon liraya kadar olan sofra şaraplarının hepsinde büyümek istiyoruz`dedi. Kutman, yurtdışında Sarafin, Nevşah ve Villa Doluca`ya büyük ilgi olduğunu belirtti.
Birleşmek lazım
Kutman şöyle devam etti:
`Türkiye`nin şarap ihracatında olması gereken yer çok başka. Güney Amerikalı üreticiler, bugün birleşerek, örneğin bir Şili şarabı imajı oturtuyorlar. Biz ise hala tek tek firmalar olarak uluslararası kulvarda bir şeyler yapmaya çalışıyoruz. Karşımızda ise tek tek üreticiler değil bir ülke oluyor. Bizim de Türk üreticileri olarak birleşmemiz ve hükümetin desteğini alarak Türk şarabının dünyada tanıtımını yapmamız gerekiyor.`
Rekabet keyiflenecek
Son günlerde, yabancı şaraplara ilginin artmasının rekabeti keyiflendireceğini de söyleyen Kutman, şunları söyledi: `Doluca pozitif ivme içersinde ilerliyor. Türkiye`de kaliteli şarap pazarında lideriz. Şarabı günlük hayatın bir parçası yapmak istiyoruz. Tüketici daha fazla çeşit görecek. Şaraba merakı artacak. Böylece tüketim rakamları da büyüyecek. Başta Şili olmak üzere, Güney Amerika`da Türkiye`den çok daha düşük maliyetlerle şarap üretiliyor. Bizim maliyetlerimiz daha yüksek. Yurtdışında 2 dolara aldıkları şarapları, Türkiye`de 20 milyona satıyorlar. Önemli olan tüketicinin buna aldanmaması. Bu şaraplar Türk şaraplarıyla aynı fiyata ama kalite olarak daha düşük.`
Abi-kardeş dayanışması
Türkiye`de şarap kültürün gelişmesi için bağdan, fabrikaya şarabı sevdirme turlarını başlatan Sibel Kutman en büyük desteği ağabeyi Ali Kutman`dan alıyor. 1977 doğumlu olan Kutman, 5 yıldır aile şirketi Doluca Şarapçılık`ta pazarlama ve halkla ilişkiler müdürü olarak çalışıyor. ABD`de Wesleyan University`de dansla birlikte, şarap ve şarap pazarlamacılığı konusunda eğitim görmüş.
Yılda bir şişe şarap içiyoruz
Dünyada şarap üretimi yılda 25.7 milyar litre. Dünyada bağcılıkta dördüncü ülke olmamıza rağmen Türkiye`de yaklaşık 50 milyon ile 60 milyon litre şarap üretiliyor. Yılda ortalama bir şişe şarap içiyoruz. Bunun 12 milyon litresini Doluca üretiyor. Dünyaca ünlü Newsweek Dergisi`ne de kaliteli şaraplarıyla
haber olan Doluca`nın genç patronuna göre, `Dünyada üzüm üretiminde 5`inciyiz ama yüzde 2`sini şarap üretimi için kullanıyoruz. Şarapçılıkta Tunus ve Cezayir`in gerisindeyiz. Dünya ikliminde olan değişim Türkiye`yi çok yakında zamanda