Oluşturulma Tarihi: Haziran 27, 2005 10:28
Dünyadaki konjoktürel deniz ticaretindeki navlunların yüksekliği, Türk Deniz Ticaret Filosu`na da olumlu şekilde yansıdı. Ancak 1 Temmuz Kabotaj ve Denizcilik Bayramı yaklaşırken, Kabotaj hattında çalışan koster filomuz Denizcilik Bayramı`nı buruk yaşıyor. Türk Deniz Ticaret Filosunun oluşmasındaki mihenk taşı olan koster armatörü bugün şirketlerine kilit vurmanın arifesindeler.
Özellikle 500 ile 2 bin DWT`luk gemilerle hizmet veren armatörler, yüksek vergiler karşısında filolarını yenileyememenin sıkıntısını yaşıyorlar. Son dönemde tersanelerdeki doluluk oranlarının yüksekliği karşısında rantabıl olmayan koster yapımı hiçbir tersane tarafından kabul edilmiyor. 3 bin ile 7 bin DWT arasında yapılan gemilerdeki maliyetin az olması ve bu tonajdaki gemilerin kabotaj hattında çalışmaması geri dönüşün uzun döneme yayılmasına neden oluyor. Bununla beraber inşa süresi içerisinde alınmakta olan SSK ve vergiler; küçük tonajlı gemilere yatırım yapmak isteyen yatırımcının uzaklaşmasına neden oluyor.
Yatırım yapılamayan koster filosuna ek olarak, limanlardaki yüksek ücretler, koster filomuzun can çekişmesinin en büyük sebebi... Deniz Ticaret Odası Başkan Vekili ve TOBB Başkan Yardımcısı Halim Mete; küçük tonajlı gemilere yatırım yapmanın riskli olduğunu ve geri dönüşünün uzun zamana yayıldığını ifade ediyor. Bu konuda Denizcilik Müsteşarlığı, DTO ve Türk loydu ile ortak olarak çalışma başlattıklarını söyleyen DTO Başkan Vekili Halim Mete `Koster filomuzun canlandırılması için Türk loydu tarafından hazırlanan projenin çalışmasına Denizcilik Müsteşarlığı ile hayata geçirmenin yollarını arıyoruz` dedi.
`Kabotaj hattında filomuz kalmadı` diyen Deniz Ticaret Odası Meclis Başkanı Erol Yücel `Koster filomuz günden güne kan kaybediyor. Koster filomuz için tek tip bir proje yapılıyor. Belki bu proje filomuzun yenilenmesini sağlayacaktır. 699 DWT`nun üstündeki gemilerin kılavuz ve romörkaja tabi olması küçük tonajlı gemilerin kabotaj hattında gelişmesini engelliyor` dedi.
Koster filomuzun kurtulması için kılavuz ve romörkaja tabii olması konusunda bir çalışmanın yapılması gerektiğini söyleyen Deniz Ticaret Odası Başkan Yardımcısı Sefer Kalkavan `Koster armatörü sektörün kahramanındır. Türk limanlarında uygulanan yükleme , boşaltmalardaki yüksek fiyatlar karşısında koster armatörü yarını görememektedir. Geneline baktığınız zaman kosterciler huzursuz ve acıklı durumdadır` ifadesini kullandı.
Türk Deniz Ticaret Filosu`ndaki kumcular olarak bilinen, gemi işletmecilerinin, 35-40 sene önce yaptırdıkları gemilerin deniz ticaret filosunda bulunması, koster filosunun durumunu açık bir şekilde gösteriyor.
Avrupa Birliği müzakere sürecinde ortadan kalkacak olana kabotaj hattının, Yunanistan`ın AB`ye girdiği zaman uyguladığı 8 senelik izninin Türkiye için de uygulanması gerekmektedir. Aksi takdirde Türk Deniz Ticaret Filosu`nun mihenk taşı olan koster filomuzun yok olması içten bile değil...
NYK TÜRKİYE AVRUPA HATTINDA
1954 yılından beri NYK (Nippon Yusen Kaisha) Line`nın, Türkiye acenteliğini yapan Catoni Deniz İşleri A.Ş; 22 Temmuz 2005 tarihinde itibaren Avrupa`ya haftalık direkt konteyner hat servisi başlatıyor. 990 parçalık gemi filosuna ulaşan NYK Line, dünya üzerindeki tüm ana ticaret hatlarında 1885 yılından beri sunduğu müşteri memnuniyeti odaklı, hızlı, zamanında ve güvenli hizmetini Türkiye`nin artan ticaret hacmine paralel olarak Avrupa-Türkiye ticaret hattında da müşterilerine sunmayı hedefliyor.
1200 TEU kapasiteli yeni inşa dört konteyner gemisi ile haftalık frekanslı bu direkt servis (Emerald Express Service EMX) sırasıyla İstanbul, Selanik, İzmir, Salerno, Lizbon, Hamburg, Thamesport (UK), Antwerp, Lizbon, Gioia Tauro ve tekrar İstanbul limanlarına uğrayacak. Şirket, ayrıca Hamburg Limanı`ndan aktarmalı Baltık ve İskandinav limanlarına sefer yapacak.
Catoni Grubu bünyesinde 2004 yılında kurulan Catoni Hava ve Deniz Taşımacılık şirketi ile hava kargo alanında da hizmet veren firma, 159 yıllık tecrübesini ilke edindiği prensipleri ile buluşturarak, dünya standartlarında bir servisi tüm ithalat ve ihracat taşımalarında sektöre yeni bir yelpazede sunmaya devam edecek.
DENİZCİLİK TERİMLERİ
AGANTA: Zincir veya halatın kısa bir zaman süresi için elde tutulup bırakılmaması. (Aganta İskota)
İSKOTA: Yelkenlerin İskota yakalarını kullanmak, Yelkeni rüzgar ile doldurmak için halat
İSKOTA YAKASI: Kabasorta yelkenlerde altyakalar; randa, pik veya floklarda alt geri köse
GERDEL: Gemi ve Teknelerde kullanılan tahta kova
GİZ:Kıç direkteki kısa seren
GOMİNA: Mil Uzunluğun 1/10:185 metre
LUMBARA AĞZI: Gemilere girip çıkılan bordada açılan dört köşe kapak
LUMBUZ: Gemideki pencerelere verilen isim
SEREN:Direkler üzerinde yelken açmak için ve işaret çekmek için yatay olarak bağlanmış gönder.