Oluşturulma Tarihi: Mart 24, 2006 12:123dk okuma
Hükümetin karasal dijital yayının başladığını duyurması uydu anten sektöründe ciddi dalgalanmalara yol açtı. Devlet Bakanı Beşir Atalay’ın yaptığı “Dijital karasal yayın başladı. Artık para vermeden daha kaliteli televizyon izlenecek” açıklamasının ardından satış noktalarına gelip dijital yayın kutusu almak isteyen tüketici sayısında ciddi bir artış yaşanmış. Uydu anten sektörünün büyük oyuncuları, tüketicilerin bu sistemle henüz dört kanal izlendiğini bilmediklerini, gerçeği öğrenmelerinin zaman aldığını belirtiyor. Uydu yayıncılığı sektöründe yaşanan hareketliliği, sektörün büyük firmalarından Next & NextStar markasının sahibi Yüksel Elektronik’in Genel Müdürü Erol Yüksel ile konuştuk. Dijital karasal yayının başlaması sektörünüzü nasıl etkiledi? Şubatın 4’ünde Devlet Bakanı Beşir Atalay’ın açıklamalarından sonra uydu sektöründe sıkıntılar başladı. Tüketicilere satıcılara gelip ‘yeni bir kutu çıkmış ondan istiyoruz’ demeye başladı. Bu açıklamalar satışları yüzde 50 düzeyinde etkileyince panik başladı. İşin aslı nedir, dijital karasal yayın başlamadı mı? Karasal dijital yayında Ankara ve İstanbul pilot bölge olarak seçildi. Şu anda dört kanal izlenebiliyor. Tüm ulusal ve bölgesel kanalları kapsama hedefi olarak 2014 yılı öngörülüyor. Ancak bu tarihte de diğer yayın seçenekleri bitecek anlamına gelmiyor. Bu tamamen tüketicinin tercihi ve platformların sunacağı seçeneklerle ilgili. Ayrıca bu yayınları alamayan ölü bölgeler yine çanak kullanmaya devam edecek. Şu anda Türkiye’de kaç kişi uydu anteni kullanıyor, pazarda nasıl bir dağılım var? Şu anda uydu sistemini kullananların tüm TV izleyicileri arasındaki oranının yüzde 30’a ulaştığını tahmin ediyoruz. Kablo ve özel dijital yayınları katarsak bu rakamın yüzde 50’ye ulaştığını söyleyebiliriz. Dolayısıyla bu noktada sektör büyüyecektir. Bu kesim, tabi hangi aracı tercih edecek onu öngörmek zor. Karasal yayın yaygınlaştığında sektör ne yapacak? Biz de sektör olarak bu işin içinde olacağız. Bir başka sektörün gelip buraya yatırım yapması kolay değil. Antensiz televizyon izlemek mümkün değil. Her türlü sistemde kablo hariç mutlaka bir aktarıcıya ihtiyaç var. Bu uydu olabilir, kablolu yayın ise ona uygun kutular gerekiyor. Televizyonların kapasitesi 99 kanal, bunu artırmak için bazı sistemlere ihtiyaç var. Karasal dijital yayının tüketiciye ne katkısı olacak? Aslında diğer yayınlardan bir farkı yok, orada önemli olan hangi kanalların ve kaç kanalın sunulacağı. Ancak kapalı mekanların dışında da televizyon izlemek mümkün olacak. Örneğin otomobillerde küçük bir televizyon ile yayın izlenebilecek. Çevre kirliliği önlenebilir Çanak antenlerden kaynaklanan görüntü kirliliği konusunda bir girişiminiz var mı? Bu aslında sektör olarak bizim çözmemiz gereken bir sorun değil ancak ilk biz dile getirdik. Her eve bir uydu yerine aynı uydudan farklı yayınları izlemek mümkün. Bunu belediyeler ve apartman yönetimi çözebilir. Örneğin bir apartmanda bir ya da iki uydu ile isteyen özel dijital yayınları, karasal dijital yayını, uydu yayınlarını izleyebilir. Biz bu konuda bir belediye ile pilot bir proje yapmak istiyoruz. Taklitlerimizle savaşıyoruz Uydu pazarındaki payınız nedir? Şu anda uydu ekipmanı almak isteyen her 10 kişiden 5’i bir mağazadan içeri girdiğinde bizim markamızı soruyor. Bunun bazı dezavantajları da oldu tabii, birçok yerde taklitlerimiz satılıyor. Herhangi bir anteni üretip üzerine markamızı basıyor, tüketiciyi de ikna edip satıyorlar. Bunlarla hukuksal savaş veriyoruz ancak her yere ulaşamıyoruz. Markamızı satın alanların uydunun üstünde adımızın yanı sıra diğer ürünleri de kontrol etmesi gerekiyor.