Oluşturulma Tarihi: Mart 18, 2004 14:252dk okuma
PETDER Yönetim Kurulu Başkanı ve Petrol Ofisi Genel Müdürü Ertuğrul Tuncer, kaçak akaryakıt sorununun çok büyük ekonomik kayıba yol açtığını belirtti
Petrol Sanayi Derneği (PETDER) Yönetim Kurulu Başkanı ve Petrol Ofisi Genel Müdürü Ertuğrul Tuncer, kaçak
akaryakıt sorununun çok büyük ekonomik kayıba yol açtığını belirterek, ``Yalnızca 2003 yılı için kaçak akaryakıtın neden olduğu doğrudan vergi kaybı 2 milyar
dolar seviyesindedir`` dedi.
Tuncer, Türkiye`de kaçak akaryakıt sorunu ve ekonomiye etkilerine ilişkin düzenlediği basın toplantısında, akaryakıt sektörünün gelişimi incelendiğinde son 8 yıllık dönemde motorin tüketiminde çok sınırlı bir artış, benzinde ise önemli bir azalma görüldüğünü söyledi.
1996 yılında 8.5 milyon ton olan motorin tüketiminin 1998`de 6.5 milyon tona gerilediğini, 2003 yılında ise 9.6 milyon ton sınırında kaldığını belirten Tuncer, benzinde 4.2 milyon ton olan tüketimin ise geçen yıl 3 milyon tona indiğini kaydetti.
1996-2003 yılları arasında 8 yıllık dönemde akaryakıt tüketimi artmazken aynı dönemde otomobil ve ağır vasıta sayısının önemli artış gösterdiğine dikkat çeken Tuncer, Türkiye`de akaryakıt talebinin değişiminin milli gelirden çok farklı davranış biçimi gösterdiğini bildirdi.
2.5 MİLYON TON KAYIP
Yapılan projeksiyon çalışmalarının motorinde en iyi şartlarda normal koşullarda olması gereken tüketim ile gerçek tüketim arasında 2003 yılı itibarıyla 1.5 milyon ton seviyesinde önemli bir açığı ortaya koyduğunu kaydeden Tuncer, benzer şekilde toplam benzin talebinin de oto LPG tüketimi de dahil edilerek yapılan projeksiyonda 2003 yılı itibarıyla 1 milyon ton seviyesinde bir kaybı gösterdiğinivurguladı.
Bu projeksiyon tahminlerinin araç başına yakıt tüketiminin 1996 yılından bu yana ortalama yüzde 40 seviyesinde azaldığı varsayımını içerdiğini belirten Tuncer, bu varsayımın aslında kaçak akaryakıt sorununa son derece iyimser yaklaşım tablosunu ortaya koyduğunu, doğalşartlarda ülkede araç başına yakıt tüketiminin bu derece azalmadığının zaten bilindiğini kaydetti.
Tuncer, şu görüşleri dile getirdi: Talep projeksiyonlarında görünen motorin ve benzin tüketim kayıpları yıllara göredeğerlendirildiğinde, çok daha büyük bir ekonomik kayıp ortaya çıkmaktadır. Yalnızca 2003 yılı için kaçak akaryakıtın neden olduğu doğrudan vergi kaybı (ÖTV artı KDV) 2 milyar dolar seviyesindedir. Bu önemli ekonomik kayba ilave olarak, kalitesizve kötü akaryakıtın tüketiciye verdiği zararlar, sektörün gelişmesini ve yatırımları engellemesi gibi diğer önemli sorunlar da mevcuttur.