İzmir Limanı için 250 milyon dolarlık ‘Ege takımı’ kurdular

Güncelleme Tarihi:

İzmir Limanı için 250 milyon dolarlık ‘Ege takımı’ kurdular
Oluşturulma Tarihi: Ağustos 18, 2005 09:47

Haberin Devamı

Özelleştirme ihalelerinde Erdemir’den sonra yerel bir konsorsiyum da İzmir Limanı için oluşturuldu. Mersin Limanı’nın özelleştirilmesinin ardından gözlerin çevrildiği İzmir Limanı için, İzmirli 80’e yakın işadamı 250 milyon dolar öz sermayeli bir şirket kurmak için bir araya geldi.

ERDEMİR Ortak Girişim Grubu’nun ardından yerel bir ortaklık da İzmir’den çıktı. İşletme hakkı ihalesini 755 milyon dolara PSA-Akfen ortaklığının kazandığı Mersin Limanı özelleştirme ihalesinin ardından, dikkatle izlenen bir başka liman olan İzmir Limanı için, İzmirliler güçlerini birleştirdi. Hong Konglu Hutchison Whampoa, İngiliz P&O ve Hollandalı Rotterdam Liman İşletmesi’nin talipler arasında adı geçtiği İzmir Limanı için biraraya gelen 80’ne yakın İzmirli işaramı, 250 milyon dolar özsermaye ile ‘Alsancak Liman İşletmeleri A.Ş.’yi kurdu.

KİPA BENZERİ YAPI:

Şirketin Yönetim Kurulu Başkanı Şinasi Ertan, Arkas İcra Kurulu Üyesi Önder Türkkanı, Ege Bölgesi Sanayi Odası (EBSO) Meclis Başkanı Ender Yorgancılar ve Batıçim Murahhas Azası Tufan Ünal, ortak girişimi kamuoyuna tanıttı. Şinasi Ertan, özelleştirme sürecinde olan İzmir Limanı’nı İzmirli sanayici ve işadamları olarak almak üzere bir süredir çalışma yürüttüklerine belirtirken Kipa benzeri bir yapılanmayla çok ortaklı bir girişim oluşturduklarını belirtti.

ARKAS ÖNCÜLÜK YAPTI:

İzmir’de ilk kez bu miktarda bir sermayenin bir araya getirildiğini kaydeden Ertan, Arkas’ın bu birleşmede önemli bir faktör olduğunu söyledi. İzmir Limanı’nı İzmirli işadamları olarak işletmeyi çok arzu ettiklerini belirten Şinasi Ertan, hiçbir ortağın yüzde 25’i geçmeyeceği bir hisse yapısı kurduklarını kaydetti. KİPA modelinde yaşanan sıkıntıların bu şirkette yaşanmayacağını savunan Ertan’ın verdiği bilgiye göre, kurucu ortakların şirkete en az 1 milyon dolar ile katılabilecek. Ortak sayısı 200’e kadar çıkabilecek. Ortaklar eşit haklara sahip olacak ve kurucu ortaklar imtiyazlı kár payı almayacak.

MERSİN REFERANS DEĞİL:

‘Mersin Limanı’na verilen fiyat İzmir Alsancak Limanı’nın satış fiyatını da etkileyebilir mi’ şeklindeki soruya ise Ertan,‘Mersin Limanı’nın yüksek fiyattan satılması, İzmir Limanı’nın da aynı şekilde satılacağı anlamanıa gelmez’ yanıtını verdi. Mersin Limanı’nın yatırım maliyetlerinin İzmir’e göre daha düşük olduğunu ve pilotaj-romörkaj hizmetlerinin de devredildiğini hatırlatan Şinasi Ertan, İzmir Limanı’nın deniz derinliği sorunu olduğunu ve daha fazla yatırıma ihtiyaç duyduğunu söyledi. Ertan, İzmir Limanı’na yapılması gereken yatırım tutarının yüksek olması nedeniyle özelleştirme bedelinin daha düşük olabileceğine dikkati çekti. Arkas Holding İcra Kurulu Üyesi Önder Türkkanı ise, ‘Her liman ayrı koşullarda değerlendirilir. Birini diğerine referans göstermek çok doğru değil’ derken, limanı hangi grup alırsa alsın yatırım yapacağını, kapasitesin 5-6 yılda 2-3 misline çıkarmak için 300 milyon dolar yatırım gerektiğini vurguladı.

Unakıtan ‘pamuk eller cebe’ demişti

MALİYE
Bakanı Kemal Unakıtan özelleştirilecek Alsancak Limanı ile ilgili İzmirli işadamlarına ‘Şirket kurarak, ortak olun. Lucien Arkas şirket kurma girişimi başlatmış. Onun etrafında toplanın. Pamuk eller cebe! İyi para vermezseniz gözünüzün yaşına bakmam. Limanı alamazsınız. ‘Alamadık’ diye bana geldiğinizde ise size ‘bir dahakine alırsın’ derim’ demişti. Konuşmasında Bakan’ın bu sözlerini de hatırlatan Ertan, ‘İzmir Limanı İzmirlilerindir’ şeklinde verilen beyanatları ise şöyle yorumladı: ‘Bu bir niyet ifadesidir. İhalede rakamlar konuşur. Başbakan ve Maliye Bakanı da ‘Kurun şirketi, alın limanı’ açıklamasında bulundu. Limanı satın almayı çok istiyoruz. İzmir’e önemli katkılarda bulunacağımıza inanıyoruz. Limanda yapılacak genişletme çalışmalarıyla belki de Akdeniz’in en büyük limanı olacak. İnşallah İzmir ülke ekonomisinde hakettiği yeri alacak.’

1875’te kuruldu, 11 milyon ton kapasiteye sahip

Türkiye’nin önemli konteyner limanlarından biri olan İzmir Limanı’nın tarihçesi 1875’e kadar uzanıyor.

Sultan Aziz tarafından inşaa ettirilen limanın işletme imtiyazı uzun yıllar Fransız Gifre şirketinin oldu.

İzmir’in kurtuluşunun ardından 1934 yılında millileştirilen liman, 1936 yılında Denizcilik Bankası’na bağlandı.

Bu dönemden sonra işletmesi TCDD ile Denizcilik Bankası arasında gidip gelen liman, 1 Ocak 1989 itibariyle TCDD’ye devredildi.

ÖYK’nın 31 Aralık 2004’te özelleştirme kapsamına alınan limanın, 11 milyon ton kapasitesi bulunuyor sahip.

Genel kargo, konteyner, kuru yük ve sıvı yük gemileri ile yolcu gemilerine de hizmet veren liman 2 bin 959 metre rıhtım uzunluğuna sahip.

İzmir Limanı’nda Derinliği ise 7-13 metre civarında. Büyük tonajlı gemilerin yanaşabilmesi için yatırım gerekiyor.

Başka projeler de gündemde

KURULAN şirketin İzmir ekonomisi için bir kilometre taşı olacağını vurgulayan Şinasi Ertan, şöyle konuştu: ‘Sadece liman ihalesi için değil başka yatırımlar için de bir ayaya geldik. Doğru işler için İzmir’de sermaye yaratmak zor değil. Birlik çok büyük oranda sağlandı. Şimdiye kadar ortaklardan 200 milyon dolarlık taahhütname imzası aldık. En geç gelecek hafta 250 milyon dolarlık taahhüt alarak şirketi resmen kuracağız. ’

Yabancılara açığız

EGE İhracatçı Birlikleri’nin, oluşturduğu bir şirketin yabancı bir grupla liman ihalesine girmek için çalışma yapmasını da değerlendiren Şinasi Ertan, bu girişimde bölge temsilinin hangi oranda kalacağının önemli olduğunu vurguladı. Kendilerinin yüzde 100 bölge temsili üzerine kurulduğunu, ancak diğer görüşmelerde yüzde 5-10’lardan söz edildiğini ifade eden Ertan, şöyle konuştu: ‘Bizlere de yabancı girişimlerin çeşitli başvuruları oluyor. Yabancı girişimlerle karşılıklı yaklaşma söz konusu olabilir. Bu tip görüşmelere açığız. İhaleye yerli ve yabancı grupların ilgisi çok yüksek olacak. Buna hazırlıklıyız. İhaleyi mantık dışı rakamlara almak istemiyoruz. Eğer rakamlar ekonomik ve fizibil değilse macera peşinde koşmayız. Bu kadar insan bir araya geldi ve ellerinde kaynak var. Türkiye’de yatırım yapacak birçok alan var.’

Belediye de yüzde 1 hissedar

ALSANCAK
Liman İşletmeleri A.Ş’de, İzmir Büyükşehir Belediyesi de İzdeniz şirketiyle yüzde 1 oranında hissedar oldu. Şirket yapısında ailelerin önemli bir ağırlığı bulunuyor. Denizcilerin payının yüzde 28 oranında kaldığı girişime Arkas grubu iki şirketle ortak oldu. 

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!