IKEA`ya hücum

Güncelleme Tarihi:

IKEA`ya hücum
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 06, 2005 09:56

IKEA`nın İstanbul mağazasının açılışında kuyruğa girenlere su servisi yapıldı. Mağazaya üç girişte de trafik kilitlendi. Otoyola kadar kuyruklar oluştu. Aracını yolda bırakan, mağazaya koştu. İlgi, IKEA`cıları da şaşırttı


IKEA denince yurtdışında akla her zaman pratik, tasarım, genç, yeni evli, öğrenci kavramları gelir. 5 Mayıs 2005 günü İstanbul Ümraniye`de IKEA kavramının `Türkiye` karşılığı yaşandı. İsveçli IKEA, IKEA olalı böyle ilgi görmedi.
Biz sabah 07.00 itibariyle Ümraniye IKEA`ya ulaştığımızda kapıda çoktan kuyruklar oluşmuştu. Çok çocuklu aileler, gençler, orta yaşlılar, hatta orta yaşını `çoktaaan` geride bırakanlar, parası çok olduğu her halinden belli olanlar ve parasız görünenler... Kıyafetlerinden modayı A`dan Z`ye takip ettiği belli olanlar, sadece örtünmek için giyinenler... Velhasıl `biz, siz, onlar, hepimiz` dün Ümraniye`deydik.
Halk sabırsızdı ama önce açılış konuşmalarını dinlemek zorunda kaldılar. Sırada bekleyenlere yapılan su ve kola ikramı da aslında onları mutlu etmişti. Bakanlar Kürşad Tüzmen ve Binali Yıldırım bile IKEA için `konuşmaya` gelmişlerdi. 09.00`da başlayan konuşmalar, 09.45`te sona erdi. Sıra her IKEA mağazasının açılışında tekrarlanan geleneksel `kütük kesme` ritüeline gelmişti. Bütün bunlar sona erince saat tam 10.00`da kapılar açıldı. Başta yaşanan itiş kakış güvenlik görevlilerinin zamanında müdahalesiyle yatıştı.
Türkiye`ye IKEA`yı getiren Maya Holding`in sahibi Nuri Özsüer`in eşi Esra Özsüer gözüme takıldı. Kapıdaki kuyruğu gördünüz mü? diye sordum, Heyacandan bakamıyorum diye cevap verdi. Nuri Özsüer ise, Son derece güzel bir yatırım oldu. Bundan sonra da ilerki projelerimizi nasıl değerlendireceğiz ona bakacağız. Bu hafta sonuna kadar 120 bin kişi ziyaretçi bekliyoruz dedi.
Nuri Özsüer`in tahminlerini revize etmesi gerekecek. Çünkü açılış günü IKEA`yı 30 bini aşkın kişi ziyaret etmişti.
IKEA`da 6 bin 500 çeşit ürün var. Türk müşteriler bunca ürün arasında en çok oturma gruplarına ilgi gösterdiler. 30 bin metrekarelik mağazada alışverişlerini tamamlayan insanlar, kasalar önünde inanılmaz uzun kuyruklar oluşturdular. Saat 16.00 itibariyle ne kasalarda ne de kapılardaki kuyruklar son bulmuştu.

IKEA Başkanı: Kalıcıyız
Inter IKEA Başkanı Hans Skalin ise IKEA`nın Türkiye`ye girdikten sonra Türkiye pazarında kalmayı düşündüğünü ifade etti. Skalin, Türk halkının Ikea ile uygun fiyatlı, iyi tasarlanmış, kaliteli mobilya ve ev aksesuarlarını temin edebileceklerini söyledi.
İsveç`in Ankara Büyükelçisi Anne Dismorr ise Türkiye`de bulunduğu süre içinde sürekli olarak IKEA`nın Türkiye`ye ne zaman geleceğinin sorulduğunu anlatarak, IKEA`nın Türkiye`ye gelmesinin, Türkiye`nin ekonomisinin pozitif gelişmesinin bir yansıması olduğunu belirtti.


İsveç köftesine büyük ilgi
IKEA`nın restoran bölümünde de yer bulunamadı. Dünyaca ünlü geleneksel İsveç köftesini tatmak için insanlar önce birbirleri ile yarıştı. Bunda, Türkiye`deki restoranlarla karşılaştırıldığında oldukça düşük kalan yiyecek fiyatları da etkili oldu. 501 kişilik kapasitesi bulunan restoranda İsveç köftesi 2 milyon 250 bin lirayla 5 milyon 500 bin lira arasında satılıyor. Somon tabağı 5.5 milyon lira, karides sandviç 3 milyon 500 bin lira.

`Üç aydır bekliyorum`
Suzan Kalaycı
Ulus`tan geliyorum. Saat 06.30`dan beri buradayım. İlk gelenlerden biri benim. Üç aydır IKEA`nın açılışını bekliyorum. O yüzden de ilk sırada olmak için sabahın ilk ışıklarıyla buraya geldim.

Okulu kırıp geldiler
Selma Bolat - Belgüzar Vardarlı:
Öğretmeniz ve özel bir okulda çalışıyoruz. IKEA, uzun yıllardır bildiğimiz bir marka. Yurtdışından kataloglarını da topluyorduk.

Buradan doğuma
Hülya Dinç Kaytancı:
Dokuz aylık hamileyim ama bu kalabalıktan hiç çekinmeden geldim. Ben doğacak bebeğimin alışverişini buradan yapmak için acele ediyorum ama insanlar neden acele ediyor anlamadım.

Ali Dede de oradaydı
Ali Osman Çetinkaya:
Çekmeköy`de oturuyorum. Çok merak ettiğim için bugün buraya geldim. Bu kadar büyük yeni bir mağaza açıldığında sırf merakımdan açılışlarına giderim. Buradaki fiyatları uygun buldum.

Psikolog gözüyle

Mutsuzluğun ve ümitsizliğin giderilmesi...
Psikolog Yeşim Akbulut, açılışının ilk gününde, IKEA`ya gösterilen büyük ilgiyi değerlendirdi. Akbulut şöyle dedi: Kimsenin x marka pantolona, ayakkabıya ya da mobilyaya ihtiyacı yoktur; olsa olsa bir pantolon, ayakkabı veya mobilyaya ihtiyacımız olabilir! Tükettiğimiz ürünün markası, fiyatı vb. nitelikleri, sadece isteklerimizin geçici doyumunu sağlar; yoksa gerçek ihtiyaçların giderilmesi için yeterli, hatta gerekli değildir. Oysa günümüz insanı, her an kendisini yeni ihtiyaçları olduğuna ikna etmeye çalışan bir uyarı bombardımanına maruz kalmakta. Sağlıklı bir insanın sürekli bunları eleyerek ayırt etmesi gerekir ki, bu bile yeterince zorlayıcı bir süreçtir. Gerçek ihtiyaç doyum talebini sürdüreceğinden, tüketilen herşey doyumsuzluğu örecektir. Moda deyimiyle `tüketim çılgınlığı` da budur: Tüketim, -genel anlamda- mutsuzluğun ve üretimsizliğin giderilmesi için kullanılan, ama daha da hastalandıran (!) bir araca dönüşür. İyileşmekse kendimiz, ruhumuz ve yaşadığımız dünya hakkında bilinçlenmeyi gerektirir. Unutmayın ki bir hastalığı çok kişinin yaşıyor-taşıyor olması, onun hastalık olmadığını göstermez ve kolektif bile olsa, bu hastalıkla yenişmesi gereken bireyin bizatihi kendisidir!

Perakende uzmanı gözüyle

IKEA`nın gelişi birkaç açıdan önemli
Soysal Danışmanlık`ın sahibi, Milliyet Business yazarı, perakende uzmanı Suat Soysal, IKEA`nın Türkiye`ye gelişinin beş açıdan önemli olduğunu söyledi. Soysal şöyle dedi:
1. Büyük markaların gelişi ülkeye duyulan güven ile paralel.
2. Özellikle operasyonel maliyetleri düşük tutarak düşük fiyatla ürün satma ilkesini uygulayan IKEA`nın gelişi ülkemiz perakendesinde zaten var olan bu konudaki çabayı artıracak.
3. Mobilya sektöründeki rekabet hızla artacak. Bunun hem üreticiye, hem perakendeciye hem de tüketiciye yararı olacak. Mobilya mağazalarının metrekaresi artacak. Yani daha büyük alanlarla mağazalar açma süreci hızlanacak.
4. IKEA taksitle ürün satıyor ama vade farkı ekleyerek. Yani şu anda var olan taksit promosyonu yarışına girmiyor.
5. Halkın ilgisi şunu gösteriyor: Müşteri ucuz ve iyi istiyor. IKEA`nın da bu talebe karşılık vereceğini düşündüğü için şu anda ilgi büyük.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!