Havacılıkta Kovid-19 sonrası toparlanma ivmesini sürdürüyor

16.09.2024 - 17:48 | Son Güncelleme :
Havacılıkta Kovid-19 sonrası toparlanma ivmesini sürdürüyor | Genel Haberler

Kredi derecelendirme kuruluşlarının uzun vadeli temerrüt derecelendirmelerinin analizi, yatırım yapılabilir notuna sahip hava yollarının payının 2021 sonunda yüzde 25'ten bu yılın haziran ayında yüzde 35'e yükseldiğini gösteriyor.

Kovid-19 salgınından en çok etkilenen havacılık sektörü, kredi derecelendirme kuruluşlarının uzun vadeli değerlendirme analizlerine göre toparlanma ivmesini sürdürerek, salgın öncesi dönemi yakalayabilir.

AA muhabirinin derlediği verilere göre, havacılık sektörü Kovid-19 salgını sırasında yaşanan finansal türbülansın ardından kredi notlarını kademeli olarak artırarak, pazardaki toparlanma ivmesini devam ettiriyor.

Haberin Devamı

Salgının doruk noktası olan Nisan 2020'de devletler sınırları kapatıp sıkı karantina kuralları uygularken, dünyadaki ticari hava taşımacılığı filosunun büyük çoğunluğu yerde beklemek durumunda kaldı.

Bazı hava yolu şirketleri iflas etmemek için kamu yardımı alırken, 1 milyondan fazla kişi havacılık sektöründe işini kaybetti.

2020'de taşınan hava yolcusu sayısında, ücretli yolcu kilometre (RPK) olarak ölçülen toplam hava trafiğinin 1950'lerde izlenmeye başlanmasından bu yana en büyük düşüş kaydedildi.

Sektörün toplam yolcu gelirleri 2020'de yüzde 69 düşüşle 159 milyar avroya gerilerken, net zarar 106 milyar avroya ulaşmıştı.

YATIRIM YAPILABİLİR NOTUNA SAHİP HAVA YOLLARININ PAYI YÜZDE 25'TEN YÜZDE 35'E YÜKSELDİ

Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) verilerine göre, S&P, Moody's ve Fitch gibi önde gelen kredi derecelendirme kuruluşlarının uzun vadeli temerrüt derecelendirmelerinin analizi, takip edilen yaklaşık 40 hava yolundan oluşan bir örneklemde yatırım yapılabilir (A'dan BBB-'ye) notuna sahip hava yollarının payının 2021 sonunda yüzde 25'ten 2024 Haziran'da yüzde 35'e yükseldiğini gösteriyor.

Ancak bu değişim, 2019 sonunda gözlemlenen yüzde 41'in gerisinde kalıyor. Kredi notu ölçeğinin alt ucunda, yüksek derecede spekülatif (CCC-'den D'ye) olarak derecelendirilen hava yollarının sayısı 2021'e kıyasla düşüş gösterdi.

Haberin Devamı

Sektör açısından iyi haber olarak nitelendirilen bu durum, 2019'a kıyasla daha fazla sayıda hava yolunun bu kadar düşük kredi notuna sahip olması gerçeğiyle de dengeleniyor.

Hava yolu şirketleri, salgın sırasında daha fazla borç almak zorunda kaldıkça, kredi notları düşürüldü ve bu da notu düşürülen şirketler için daha yüksek borçlanma maliyetlerine yol açtı.

Bu zorlu senaryo, 2022'den bu yana faiz oranlarındaki artışla daha da kötüleşirken, mevcut dönemde, sadece kredi notları iyileşmekle kalmıyor, aynı zamanda sektörün mali sağlığı da düzeliyor.

Ayrıca, bu yıl için yapılan ön mali değerlendirmeler, nominal borç seviyelerinde 2019'daki seviyelerin biraz üzerinde bir düşüş olduğunu ve tahmini düzeltilmiş net borç/FAVÖK oranının 3,8 olarak gerçekleştiğini, bunun da 2017-2019 ortalaması olan 4'ten biraz daha iyi olduğunu gösteriyor.

Buna karşın, azalan nominal borç seviyesinin, önemli ölçüde daha yüksek faiz oranları nedeniyle hava yollarını yine de yüksek bir borç servis maliyetiyle baş başa bırakacağı öngörülüyor.


Etiketler

Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
KAPANIŞLAR (BIST)
BUGÜN 1000 TL NE OLDU?
1.021 TL        
BORSA
999 TL        
DOLAR
1.004 TL        
EURO
1.009 TL        
ALTIN
 
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.