Harem-Kartal hızlı trene kavuşuyor
Yılan hikayesine dönen Harem-Kartal arası raylı sistem projesinde son noktaya gelindi. Uzun süredir yapılacak-yapılmayacak tartışmaları süren projede artık bakanlık onayı bekleniyor.
Harem-Kartal Hızlı Raylı Toplu Taşıma Sistemi projesi uzun süre İstanbul Büyükşehir Belediyesi ile Karayolları Genel Müdürlüğü arasında yaşanan sorunlar yüzünden rafta kaldı. Hatta yakın zamana kadar projenin tamamen iptal edildiği söylendi. Ancak şimdi İstanbul Büyükşehir Belediyesi ile Karayolları Genel Müdürlüğü arasındaki sorun aşıldı. Proje prosedüre göre Bayındırlık Bakanlığı’na onay için gönderildi. Bakanlıkla, belediye arasındaki görüşmelerin olumlu geçtiği ve imza aşamasına gelindiği belirtiliyor.
İlk olarak Bedrettin Dalan’ın belediye başkanlığı döneminde gündeme gelen raylı sistemin E-5 karayolu’nun üzerinden geçmesine Karayolları Genel Müdürlüğü uzun yıllardır izin vermiyordu. Karayolları raylı sistemin yolun iki tarafından geçmesini önerirken, belediye kamulaştırma bedeli yüksek olacağı için bunu kabul etmiyordu. Bu yüzden proje çıkmaza girmişti. Ali Müfit Gürtuna yönetimi sonunda, raylı sistemin karayolunun orta şeridinden geçmesi yönünde. Karayolları Genel Müdürlüğü’nü ikna etti. Böylece proje, ilk vizesini almış oldu.
Asya rahatlayacak
İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Ali Müfit Gürtuna, projeye Bayındırlık Bakanlığı onay verirse hemen ihaleye çıkılacağını belirtiyor.
Harem’den başlayıp, E-5 Karayolu’nun 10 metre genişliğindeki orta şeridini kullanarak, önce Kartal’a daha sonra ise Tuzla’ya uzatılacak. Harem-Kartal Raylı Sistemi, Asya yakasının trafiğine önemli bir rahatlama getirecek. Toplam uzunluğu 22 kilometre olan hat daha sonra Tuzla’ya kadar uzatılacak. Hattın kuzeyde ise Kurtköy Havalimanı’na bağlanması tasarlanıyor.
Harem-Kartal Hızlı Raylı Toplu Taşıma Sistemi projesinin avam projesi Kanadalı SNC-Lavalin firması tarafından yapıldı. Projede, saatte ortalama 34 bin yolcunun taşınması hedefleniyor. Toplam 13 istasyonu bulunacak sistem, 132 vagona göre tasarlandı. Vagonların maksimum hızı saatte 35 kilometre olacak. Projenin toplam maliyeti ise 550 milyon dolar olarak tasarlanıyor.
Büyükşehir belediyesi bu projeyi öncelikle yap-işlet devret modeliyle gerçekleştirmek istiyor. Eğer bu mümkün olmazsa, kendisi dış kredi sağlayarak, yap-işlet-devret olarak hayata geçirme niyetinde.
Koç ilgili
Projenin Karayollarından vize alması, gözü uzun yıllardır bu projede olan şirketleri de harekete geçirdi. Koç Holding’in inşaat şirketi Garanti-Balfour beatty A.Ş. bu projeyle ilgilenen şirketlerin başında geliyor. Eski adı Garanti Koza olan ve İngilizBalfour Beatty’yle işbirliği yapan şirketin, hattın avam projesini hazırlayan Kanadalı SNC Lavalin ile konsorsiyum yapmaya hazırlandığı piyasalarda konuluyor. Konsorsiyumun önemli üyelerinden birisinin ise Suudi Caravan ailesinin sahibi olduğu Sağlam İnşaat olacağı belirtiliyor.