Oluşturulma Tarihi: Eylül 19, 2005 10:195dk okuma
Bu yıl 61`incisi düzenlenen Frankfurt Otomobil Fuarı`nda ana tema `tasarruf`tu. Ama bu tasarruf Amerikan, Alman, İtalyan, İngiliz otomotiv firmalarının son dönem ekonomik krizlerin de etkisiyle hayata geçirdikleri yeniden yapılanma sürecindeki maliyet düşürücü tedbirlerden farklı bir `eli sıkılığa` yönelikti. Artan
petrol fiyatları zaten epeydir sektörü yeni arayışlara itiyordu. Petroldeki son hem de `acı` sürpriz binlerce kişinin canına malolan Katrina Tayfunu sonrası Amerika`nın rezervlerini açması oldu. Fiyatlardaki zayıf iniş ve istikrar ise konuya ilişkin endişeleri gidermedi. Dünyanın en büyük otomobil fuarları arasında yer alan Frankfurt`ta da görüldü ki otomobilin artık `az yakanı` makbul. Bir aracın az yakması için ise kendisinin dolayısıyla motor hacminin küçük olması gerekiyor. Tüketici ise `Hem az yaksın hem de içine rahatlıkla sığabileceğim kadar büyük bir otomobilim olsun` diyor. Bu durumda da A ve B sınıfındaki küçük otomobiller bir adım öne çıkıyor. Ama bir şartla. Üreticiler bu araçların ölçülerini biraz büyütürken iç hacimlerini çok sayıda gözle kullanışlı hale getirerek sürücü ve yolcuya daha ferah mekânlar yaratıyor. Firmalar Frankfurt`ta `tasarruf tedbirlerinin` küçük ama büyük otomobillerle sınırlı olmadığını hibrid teknolojisine verdikleri önemlegösterdi. Honda, Toyota, Ford, hibrid modelleri gururla tanıttı. Yüzde 25 az yakıyor Hibrid (hybrid) kırma, melez, otomobilde iki farklı motor kullanımı demek. Bu teknolojide düz yolda optimum süratte götürecek kadar kuvvetli bir elektrik motoru ve normalden küçük bir benzin motoru bulunuyor. Yüksek sürat, dik yokuş, ivmelenmede iki motor birden devreye giriyor. Benzin motoru kullanılırken gaz kesince elektrik motoru aküleri şarj ediyor, momentum (devinim) enerji olarak kullanılıyor. Hibridde her motor ayrı ayrı tekerlekleri çeviriyor. Tek problem ise akü ağırlığı. Hibridde elektiğin devreye girmesi yakıt tüketimini yüzde 25 azaltıyor. Akülü teknoloji İlk buharlı otomobili 1769 yılında Fransız Nicholas Cugnot yaptı. 1839`da İskoç Robert Anderson ilk elektrikli ve 1885`te Alman Benz ve Daimler benzinli otomobili yaptı. Elektrik uzun süre otomobile güç verdi. İngiliz Moritz İmmisch, 1888`de Osmanlı sarayına bir elektrikli otomobil verdi. İlk hibridi 1898`de Alman Ferdinand Porche benzin motoru ile aküleri şarj edilen elektrik motorlu otomobil ile yaptı. Satışa sunulan ilk hibrid ise 1997`de Toyota Prius oldu. Honda Türkiye hibrid için atakta Honda Türkiye Genel Müdür Yardımcısı Ümit Karaarslan, son yıllarda yüksek teknolojisi ve az yakıt tüketimi ile ön plana çıkan hibrid otomobillerin Türkiye`de ilk kez Honda tarafından kullanılabileceği sinyalini verdi. Frankfurt Otomobil Fuarı`nda ilk kez tanıtılan hibrid teknolojili Civic Sedan`ı 2006 yılının ikinci yarısından itibaren Türkiye`de üretilme ihtimali var. Ayrıca halen üretimi devam eden Jazz ve yeni üretilecek City versiyonlarının önümüzdeki dönemde hibrid motorla üretilmesi gündeme gelebilir. Bu gerçekleştiğinde Honda hibrid araçları, dizelle aynı fiyata satmayı planlıyor. Toyota`ya teklif Karaarslan, dizel motorlarla, benzinliler arasında ortalama 3 bin dolarlık bir fark bulunduğunu amaçlarının bu yeni motorlu araçlarımı da dizellerle aynı fiyata satmak olduğunu söyledi. Karaarslan, Toyota`ya bu teknolojinin üretimini yapan şirketlere vergi istisnası yapılması konusunda birlikte hükümete çıkma teklifi götüreceklerini de açıkladı. Karaarslan, Rakibimizle konuşup, vergi istisnası konusunda ilgili bakanlığa çıkmak istiyoruz. Bu Avrupa`da da böyle oldu. Böylelikle sağlanacak bir vergi istisnası fiyatları dizel seviyesine çekme konusunda da bize yardımcı olacaktır diye konuştu. Honda`nın genel stratejisinde Türkiye ve İngiltere`nin üs olmasının planlandığını vurgulayan Karaarslan, Honda`nın Türkiye`deki tesisleri hiç olmadığı kadar genişletmek istediğini, gelişmelerin AB ile de bağlantılı olduğunu dile getirdi. Audi Q7 Alman otomobil üreticisi Audi, uzun süren Ar-Ge sürecinden sonra yollara çıkarmaya hazırlandığı ilk safkan arazi aracı Q7`nin hibrid güç ünitesi kombinasyonuyla hazırladığı konsept versiyonunu da sürpriz biçimde Frankfurt`ta görücüye çıkardı. Q7 Hybrid` hayat verecek hibrid güç ünitesi kombinasyonunun geliştirme sürecinde ise Audi,VW ve Porsche ile birlikte çalışacak. Alman otomobil üreticisi Audi, Japon otomobil üreticilerinin ağırlığını hissettirdiği bu alanda hibrid motorlu otomobil fikrini seri üretime geçiren yegâne Avrupalı üretici olma unvanını korumaya devam ediyor. Audi`nin 1997 yılında A4 Avant`ı baz alarak ürettiği Audi duo halen Avrupa çıkışlı tek hibrid motorlu seri üretim otomobili olma özelliğini taşıyor. Q7 Hybrid`de 4.2 litre silindir hacimli motor bulunuyor. Hibrid güç ünitesinin araçta kullanılması 2008`de gerçekleşecek. Civic Yeni Civic Hybrid, dünya prömiyerini Frankfurt Otomobil Fuarı`nda gerçekleştiriyor. C segmentindeki otomobilde yeni 1.3 litrelik 3-zamanl i-VTEC motordan oluşan hibrid sistem bulunuyor. Araçta mevcut sisteme göre yaklaşık yüzde 20 oranında daha fazla güç sağlayan sistem 1.8 litrelik bir motor performansı sunuyor. Honda tarafından bağımsız olarak geliştirilen elektrik motorunda, boyutlar aynı kalmak üzere mevcut modele göre 1.5 kat daha fazla güç elde edilmiş. Akünün gücü, mevcut modele kıyasla yaklaşık yüzde 30 orannda artırılmış.. Akü ise daha küçük hale getirilmiş. Otomobilin klima sisteminde, hem benzinli motordan hem de elektrik motorundan güç alan hibrid bir kompresör kullanılmış. Benzinli motor rölanti durumuna geçtiğinde klimanın kompresörü elektrik motoru tarafından besleniyor. Kişisel otomobil Frankfurt Otomobil Fuarı`nda sergilenen Toyota i-unit`i (solda) kişisel otomobillerin ilk örneği olarak adını duyurdu. Toyota i-unit, 180 kilo ağırlığa sahip ve lityum pille çalışıyor. Araç, ışık, ses ve titreşimle sürücünün kullanımına göre tepki veriyor. Kişisel otomobiller konusunda çalışma yapan bir diğer firma ise Peugeot oldu. Çevik, atik, kıvrak, becerikli ve çevreyle dost temalarını işleyen model sektörde geleceğin çizgileri ne olacağı hakkında fikir verdi. Peugeot Moovie concept`inyaratıcısı Portekizli genç Andre Costa. Geleneksel çizgilere rakip olacak Mitsubishi Concept - Sportback beş kapılı, arkası kısa ve küt, yukarıya doğru açılır arka kapısı bulunan bir araç. Mitsubishi`nin konsept olarak tasarladığı kısa ve küt görünüme sahip modellerin önümüzdeki dönemde Avrupa`da popülerliğini koruyan geleneksel çizgilere sahip binek araçlara tercih edilebileceği düşünülüyor. Konseptler göz dolduruyor Ford SAV Concept`iyle oluşturulan Ford Isios, `kinetik tasarım`ı ile diğer modellerden çok farklı. Ford Iosis, konsept olmanın ötesinde Ford Avrupa`nın gelecekteki tasarım anlayışını belirleyen bir araç konumunda. İç tasarımındaki yaratıcı teknolojik yapıya sahip Iosis, oldukça iddialı. Iosis, Cenevre`de gösterilen SAV Concept için kullanılan bileşenle tamamen farklı tipte bir aracın nasıl yaratılabileceğini gösteriyor. 2006 yazında yollara çıkması beklenen BMW Z4 Coupe Consept, üstü açık yapısının yanı sıra ateşleyici ve sıra dışı görüntüsü sayesinde sürüş keyfini artıracak.