Güncelleme Tarihi:

10 teklif yarıştı
Karayolları`na ait olan ancak özelleştirme kapsamında olmadığı için bulunan formülle önce Tekel`e devredilen İstanbul Zincirlikuyu`daki 96 bin 505.3 metrekare arazinin nihai pazarlık görüşmeleri İhale Komisyonu Başkanı ve ÖİB Başkan Yardımcısı Hasan Köktaş başkanlığında tamamlandı. Elemesiz ilk turda firmalardan teklifini revize etmeleri istendi ve araziye verilen en yüksek fiyat 505 milyon dolar oldu.
Elemeli ilk turda en yüksek fiyat 650 milyon dolara çıkarken, Taşyapı en düşük teklifi verip elendi. İkinci turda fiyat 691 milyon dolara çıktı ve en düşük fiyatı veren Astay elendi. Üçüncü turda en düşük teklifi veren Akfen-Osmanlı Ortak Girişim Grubu (OGG) yarışma dışı kaldı.
Zorlu: Parayı peşin de ödeyebiliriz
800 milyon dolar fiyatla ihaleyi kazanan Zorlu Grubu Başkanı Nazif Zorlu, ihale sonrasında yaptığı açıklamada, açık ve şeffaf bir ihale gerçekleştiğine işaret ederek, Burası İstanbul`un en güzide yerlerinden birisi. Burada da Türkiyemize yakışan, güzel bir proje üretip, İstanbul`a ve ülkemize daha fazla değer katmak istiyoruz. Bu, Zorlu Grubu`nun ilkelerinden bir tanesidir dedi.
Nazif Zorlu, arazi üzerinde şartnamade belirtildiği gibi, turizm, rezidans ve iş merkezleri yapacaklarını, 350-400 milyon dolar inşaat yatırımı öngördüklerini belirterek, rakamın, projenin seyrine göre inebileceğini veya yükselebileceğini söyledi.
Zorlu, ihale bedelini peşin düşündüklerini, ancak buna o günkü şartlara göre karar vereceklerini, yüzde 50`si peşin, yüzde 50`si vadeli seçeneğinin de bulunduğunu belirtti. Nazif Zorlu, ödemeyi kredi veya özsermayeyle yapabileceğini vurgularken, Önümüzdeki günlerde düşünülecek, nasıl yapmamız gerektiğine karar vereceğiz diye konuştu.
Fiyatın geldiği noktanın sorulması üzerine de Zorlu, Bir pazara giriyorsun domatese, patlıcana şu fiyattan alacağım diyorsunuz, alıcısı var, 10 kuruşa alabileceğiniz şeyi 12 kuruşa da alabiliyorsunuz. Bu tabii pazar meselesi yanıtını verdi. Zorlu, özelleştirmenin Türkiye`de bir an önce yapılması gerektiğini ifade ederken, devletin, bu yolla borç yükünü hafifleteceğini ve daha az faiz ödeneceğini vurguladı.
* * * * * * * * * *
İhaleye 10 teklif geldi
1-Zorlu Gayrimenkul Geliştirme: Vestel`in patronu Ahmet Nazif Zorlu`nun gayrimenkul geliştirme şirketi.
2- Emaar Gayrimenkul Geliştirme: Yüzde 25`i Dubai şeyhi El Maktum`a ait dünyanın ikinci büyük emlak geliştirme şirketi.
3- Astay Gayrimenkul İnşaat: Sultanahmet`teki Four Seasons`ın sahibi tekstilci Mesut Toprak`a ait.
4- Akfen-Osmanlı Ortak Girişim Grubu: TAV`ın patronu Hamdi Akın ile Londra merkezli Ottoman Finance Company güçlerini birleştirdi.
5- Sama Dubai İstanbul Gayrimenkul: Emaar`ın büyük ortağı Şeyh Maktum`un kişisel şirketi.
6- Toray ve Eren Talu Ortak Girişim Grubu: Torunlar Grubu mimar Eren Talu ile güçbirliğine gitti.
7-Nurol-Fiba Ortak Girişim Grubu: Finansbank`ı satan bankacı Hüsnü Özyeğin ihaleye inşaatçı Nurol ile katıldı.
8- Limak İnşaat-MSREF VI Living Daylights BV Ortak Girişim Grubu: Fenerbahçe`nin ikinci başkanı Nihat Özdemir, ihaleye Morgan Stanley`in gayrimenkul yatırım şirketiyle birlikte girdi.
9- Taşyapı: Son yıllarda adından sıkça bahsettiren inşaatcı Emrullah Turan`ın şirketi.
10- Global-Boğaziçi Ortak Girişim Grubu: İsrailli işadamı Sami Ofer, borsacı Mehmut Kutman ile güçbirliği yaptı.
Kilci: AB ve Ortadoğu ölçeğinde önemli bir satış
Kilci, Para karayolları için harcanır dedi.
Özelleştirme İdaresi Başkanı Metin Kilci de ihale sonrasında ihalenin yapıldığı Swissotel`e gelerek açıklama yaptı. Kilci, İhaledeki rekabetçi katılımın ve kamu varlıklarının değerlendirilmesinde, maksimum değerlere ulaşabilme noktasında da ÖİB olarak gelinen noktayı, profesyonel yaklaşımımızı bir kez daha teyit ettiklerine dikkat çekti.
Geçen dört yıl içinde çok önemli ihalelere imza attıklarını, bunun da nispeten uzun bir aradan sonra önemli bir ihale olduğuna işaret eden Kilci, ÖİB`nin kapasitesinin, profesyonelliğinin gösterilmesi açısından önemli olduğunu kaydetti. Kilci, burada gerçekleştirilecek projenin İstanbul`a yakışan bir proje olacağına inandığını vurguladı.
Tek parçada yüksek gelir
Fiyatın rekabetçi bir ortamda oluştuğunu vurgulayan Kilci, Bir seferde, tek bir parça varlığın, arsanın satışından elde edilen en yüksek gelir. Sadece Türkiye ölçeğinde değil, sanırım Avrupa ve Ortadoğu ölçeğinde de önemli bir varlık satışı olduğunu düşünüyorum dedi.
Metin Kilci, elde edilen gelirin nasıl kullanılacağına ilişkin soruya da şu yanıtı verdi:
Burası da Karayolları Genel Müdürlüğü`ne ait bir varlıktı. Büyük ölçüde karayolu yatırımlarında söz konusu olabilecek, tabii ki bunun esaslarını Bakanlar Kurulu belirleyecek. Bizim için işlemin tamamlanması, özelleştirme bedelinin tahsil edilerek Hazine`ye devredilmesiyle son bulacaktır. Nasıl değerlendirileceğine Bakanlar Kurulu karar verecektir.