Oluşturulma Tarihi: Aralık 16, 2003 09:40
Diesel, Levi`s, Calvin Klein, Guess, Mavi, Lee, Nautica, ve Tommy Hillfiger gibi markaların jean kumaşlarını üreten Kayserili Orta Anadolu şirketi, dünya denim pazarının yüzde 1`ine talip
50`nci yaşını kutlayan Karamancı Holding`e bağlı denim üreticisi Orta Anadolu Ticaret ve Sanayi İşletmeleri, Türkiye`yi konfeksiyon üretimi ve kumaş alımında bir merkez yapmaya hazırlanıyor. Diesel, Levi`s, Calvin Klein, Guess, Mavi, Nautica ve Tommy Hillfiger gibi ünlü jean markalarının kumaşlarını üreten Orta Anadolu, üretim kapasitesini artırarak 4 milyar metrelik kumaşın satıldığı dünya denim (jean kumaşı) pazarının yüzde 1`ini üretecek.
Orta Anadolu Genel Müdürü ve Yönetim Kurulu Üyesi Atilla Kıyat, `Büyük üreticiler fabrikalarını kapatıp, Meksika, Çin, Endonezya gibi ülkelere kaydırıyorlar. Kayseri`de yılda 36 milyon metrelik jean üretimi gerçekleştirerek dünya markalarının tercihi olduk. Seneye bu rakamı 44 milyon metreye çıkaracağız. Türkiye konfeksiyon ve kumaş üretiminde bir merkez olacak, Avrupa şimdiden bu yönde gelecek 10 sene için çalışmalar yapıyor.` dedi.
Kurdan olumsuz etkilendi
Bu yıl, Orta Anadolu 133 milyon
dolar ciro ve 30-35 milyon dolar vergi öncesi kar bekliyor.
Şirket önümüzdeki yılın hedeflerini de belirlemiş. Orta Anadolu Grubu 2004`te 170 milyon dolar ciro ve 102 milyon dolar ihracata ulaşmak istiyor. Üretimlerinin yüzde 97`sinin ihracat odaklı olduğunu belirten Kıyat, `Üretimimizin yüzde 40`ı iç piyasaya gidiyor, yüzde 60`ı da dış pazara direkt gidiyor. Ancak bu sene dolar kuru tahminimizden düşük çıktı ve ciromuzda düşüşe neden oldu. Genelde dünyada son 1.5 senedir çok düşük seviyelerde üretim yapılıyordu. Öte yandan, geçen sene Orta Anadolu`nun tam kapasite çalışan tek denim fabrikasıydı. Gelecek sene kardan daha fazla kazanmak için maliyetleri düşüreceğiz, ucuz hammade alıp nihai ürünü yapacağız. Yatırımlarımız kaliteli ürüne yönelik olacak` dedi.
Markalı Jean modası
ABD ve Avrupada danışman ofislerle çalıştıklarını belirten Kıyat, `Dünya denim pazarında yine büyüme başladı. Nitekim, raflardan gelen bilgilere göre, insanlar gene markalı jeanleri aramaya başlamışlar. Biz 2004`te patlama yaşanılacağını düşünüyoruz. Bu nedenle seneye artan rekabete karşı kaliteyi artıracak yatırım yapmayı planlıyoruz. Misyonumuz spor giyim sektöründe dünyada örnek alınan şirketler olmak` dedi.
Fenerli Tümamiral şirketin başında
Emekli Tümamiral ve Fenerbahçe Kulübü eski Asbaşkanı olan Atilla Kıyat, bugün Orta Anadolu`da Genel Müdür ve Yönetim Kurulu Üyesi olarak adından söz ettiriyor. Eskiden emri altındakilerini gerektiğinde ölümüne motive eden Kıtay, şimdiyse çalışanlarını para kazanmak için motive ediyor. Yönetimi altında 900 çalışanı bulunan Kıyat, Orta Anadolu çalışanlarını ise şöyle anlatıyor: `Çalışanlarımızın yüzde 75`i araç sahibidir, çoğunun kendi evi vardır. Kurumsal bağımlılık çok yüksektir, daha geçen hafta
25 yıldır bu kuruma emek veren 180 kişiye gümüş tabak verdim.`
Organik jean üretecek
Orta Anadolu Ticaret ve Sanayi T.A.Ş 1953 yılında Kayseri`de 40-50 müteşebbisin bir araya gelmesiyle kuruldu. 1980`li yıllarda pamuklu kumaşların endüstriyel ara maddeye dönüşmesi ve konfeksiyon üretiminin ön plana çıkmasıyla firma batma noktasına geldi. 1982`de yüzde 25`lik paya sahip Karamancı Ailesi, Gazioğlu Ailesi ile tüm hisseleri satın aldı. 1985`te denim üretimine geçildi. İhracata yönelik üretiminde ilk önemli müşterisi Levi`s olan ve böylece dünyaya açılan Orta Anadolu bugün Lee, Tommy Hilfiger, Calvin Klein, Diesel, DKNY, GAP, Banana Republic, Nautica, AG, Polo, Sixty, Seven, Earl Jeans, Replay, Mavi, Express gibi birçok marka için üretim yapıyor. Avrupa`da denim taşlaması ve kahverengi jean kumaşı gibi birçok yeniliğin öncüsü olan Orta Anadolu`nun son projesi ise organik pamuktan jean kumaş üretimi olacak. Kıyat, `Organik pamuktan üretilen denim kumaşları, jean pantolonlarda sağlık sorunlarına son verecek. Ünlü markalar bazen birkaç kaşıntı şikayeti ile tüm üretimi geri çekmek zorunda kalıyorlar. Bu yeni kumaşla hem sağlıklı hem de kaliteli üretimde bir ilke imza atacağız` dedi.
`Paradan para kazanmıyoruz`
Karamancı Holding`e bağlı Orta Anadolu`nun bir kumaş devi olmasının arkasında yöneticilerce yıllardır benimsenmiş şirket felsefesi yatıyor. Atilla Kıyat, şirketin yönetim şeklini ve rekabet politikalarını şöyle anlatıyor `Biz sanayi şirketiyiz. Herkesin bildiği işte büyümesi gerektiğine inanırız. Paradan para kazanmayı düşünmeyiz, kazandığımızla kumar oynamayız. İhracat oranlarımızı, satışlarımızı biliriz, açığa düşmemek tek hedefimizdir. Fiyat odaklı rekabete karşıyızdır. Dikey büyürüz, insana yatırım yaparız. Sektörde bizim dışımızda SANKO, BOSSA ve GAP gelir. Rakip firmaların yatırımları beni mutlu eder. Peşimizden ne kadar çok koşarlarsa bu bizim de o kadar hızlı kaçmamızı sağlar.`