Oluşturulma Tarihi: Kasım 12, 2004 09:40
AB`ye uyum çerçevesinde yeniden yapılandırılan TCDD`nin yasasını Almanlar hazırlıyor. Yeniden yapılandırma için gerekli olan kaynak ise Dünya Bankası`ndan geldi. Kurum bu amaçla 4 milyon
dolar hibe etti.
Son 20 yılda 11 milyar dolar zarar eden Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD) 148 yıl sonra bir yasaya kavuşacak. Osmanlı İmparatorluğu döneminde 1856`da demir ağlarla tanışan Türkiye`de o dönemden bu yana demiryolları herhangi bir kanuna dayanmadan çalıştı. Ancak Avrupa Birliği`ne uyum yasaları çerçevesinde yıllardır zarar eden demiryollarının yeniden yapılandırılması ve bunun bir yasaya dayandırılması istendi.
İHALE ALMANLAR`IN
Ortada sadece yasa değil yeniden yapılandırma da olacağı için ortaya belli bir maliyet çıktı. TCDD yetkilileri bu noktada Dünya Bankası`ndan 4 milyon dolar hibe kredisi alındığını belirterek, Ardından da ihaleye çıkıldı. İhaleye Fransa, Almanya ve İspanyol demiryolları girdi. Sonunda ihaleyi Alman Demiryolları kazandı. Bir süredir çalışmalar sürüyor. Biz de onlara yardımcı oluyoruz diyorlar.
TRENİNİ ALAN GELSİN
Yeniden yapılandırmanın ana çerçevesini demiryollarında, karayollarındaki sistemi kurmak oluşturuyor. Dünyanın bir çok ülkesinde karayollarında olduğu gibi demiryollarında da devletin sadece altyapıyı yaptığını işletmeciliği ayırdığını belirten TCDD yetkilileri konuyla ilgili şu bilgiyi veriyor: Demiryolları hep zarar ediyor diyorlar. Peki karayolları kar mı ediyor? Orada devlet yatırımı yapıyor, özel sektör kullanıyor. İşte demiryolları için de böyle bir sistem düşünülüyor. Devlet altyapıyı yapacak rayları döşeyecek, özel sektör de trenini alıp gelip çalışacak. Çağdaş demiryolculuk da bu. Zaten AB`ye uyum çerçevesinde çağdaş demiryolu sistemine geçmek gerekiyor. Ama yeniden yapılandırmanın yasal bir dayanağının da olması gerekiyordu. Sonuçta bu amaçla yola çıkıldı. Yaklaşık 1 yıl sonra çalışmalar tamamlanmış olacak.
HUKUKÇULAR DA VAR
Dünya Bankası`nın demiryolları için hibe kredi vermesinin ardından TCDD de bu işi dünyada en iyi kim yapıyor diye bir süre araştırma yapmış. Sonunda çıkılan ihaleyi de Almanya`nın resmi demiryolu şirketi kazanmış. Türkiye`ye gelen Alman ekibi, Türk hukukçularının da aralarında bulunduğu bir grup ile çalışmalara başlamış durumda. Söz konusu grup altyapı ile işletmeciliğin nasıl birbirinden ayrılacağını, devletin bundan sonraki rolünün ne olacağını araştırıyor.