Oluşturulma Tarihi: Eylül 21, 2004 09:263dk okuma
Alışveriş gözlemcisi Cecilia Preti`ye göre soyunma kabinlerinin standart boyutlarda olması sadece standart beden giysi satmak kadar sakıncalı. Mağazada büyük beden satılıyorsa, kabinler de büyük olmalı.
Merkezi ABD`de bulunan Envirosell araştırma şirketinin Avrupa Bürosu Proje Direktörü Cecilia Preti, Ekim ayında düzenlenecek olan Perakende Konferansı için İstanbul`a geliyor. Alışveriş biliminin yaratıcısı olarak bilinen ve müşterileri arasında McDonald`s, Starbucks, Estee Lauder gibi ünlü mağazalar ve zincirler olan Envirosell şirketi, dünyanın her yerindeki saha çalışmalarında, yılda 50 - 70 bin alışverişçiyi bire bir izleyerek ve videoya gizlice kaydederek elde ettikleri veri ve gözlemleri perakendeciler için bir bilime dönüştürüyor. İşte Cecilia Preti de İstanbul`da perakende sektörü temsilcilerini, bir mağazadaki soyunma kabini ve kasalardaki yanlışlıkların potansiyel müşteriyi bile nasıl kaçırdığını anlatmaya hazırlanıyor. Preti ile Perakende Konferansı`ndan bir ay önce sanal ortamda görüştük ve ilginç bilgileri paylaştık...
VİTRİNDEN DAHA ETKİLİ
* Siz soyunma kabinleri üzerine yaptığınız gözlemlerle tanınıyorsunuz. Nedir kabinleri bu denli önemli kılan?
Soyunma kabinleri bir hizmet yeri değildir, tıpkı teşhir, vitrin ya da bir reklam gibi başlı başına bir satış aracıdır. Aslında soyunma kabini, çoğunlukla mağazanın satış kısmından daha da önemli olabilir. Soyunma kabinleri doğru tasarlandığında vitrin, reklam, imaj çalışmalarının hepsinin toplamından daha etkili bir sonuç verir. Soyunma kabinlerinin giysilerden uzaklığı artıkça bu kabinleri kullanan müşterinin sayısı azalır. Öte yandan soyunma kabinleri bedenlere göre büyümelidir. Soyunma kabinlerinin standart boyutlarda olması sadece standart beden giysi satmak kadar sakıncalıdır. Mağazamızda büyük beden ürün satıyorsak, büyük beden soyunma kabinlerimiz de olmalıdır, çünkü özellikle büyük bedene sahip olan müşterilerimizin hareket etmek için daha geniş alana ihtiyacı vardır. Onlara bu alanı sağlamamız gerekir. Ayrıca soyunma kabinlerinde kullanılan oturma pufları da yine tüm bedenler göze alınarak seçilmeli. Çünkü müşterilerimizin seçtikleri giysilerle oturup kalmaya ihtiyaçları var. Oturduğunda formu bozulan ya da rahatsız eden bir pantolonu hiçbir müşteri almak istemez.
* Çocuklar için düzenlenen soyunma kabinleri farklı özellik taşımalı mı?
Soyunma kabinlerinin sadece yetişkinlere yönelik planlanması gerektiğini düşünüyorsanız yanılırsınız. Anne babası soyunma kabini kullanan bir çocuk asla ortada giyinmek istemeyecektir, özellikle 5 yaşından sonra. Çocukların soyunma kabininde sadece onların ilgisini çekecek tasarımlar yaratmak yetmez, aynı zamanda onlarla kabine girip, yardımcı olacak anne ve babalarının da ihtiyaçları göz önüne alınmalı.
ÖNEMİ BİLİNMİYOR
* Soyunma kabinleri tasarımı diye bir alan var mı?
Henüz değil. Şu anda soyunma kabinleri su tesisatı olmayan banyolar gibi tasarlanıyor. Plaj kabinlerinden pek farkları yok. Artık giyim mağazası tasarımcıları, çoğunlukla satışa sunulan her ürüne dokunabilmemiz için ellerinden geleni yapıyorlar. Ancak, iş soyunma kabinlerine gelince, mağazanın içinde neler olup bittiğini hiç anlamadıkları ortaya çıkıyor. Bu bölüm satışın gerçekleştiği mekanlardır. Giyim mağazalarında yaptığımız incelemelerin sonucunda satış danışmanının müşteri ile iletişim oranını arttırdığında, satış bağlama oranının da yüzde 50 arttığını tespit ettik. Bunun yanı sıra müşteri bir de soyunma kabinine yönlenirse satış bağlama oranı yüzde 100`e fırlamaktadır.
ESEN EVRAN