Oluşturulma Tarihi: Aralık 13, 2006 11:473dk okuma
Yıllık 1 milyar dolara ulaşan Türkiye damacana su pazarı hareketli günler geçiriyor. Son olarak Nestle, maliyeti 4-5 milyon doları bulan bir yatırımla Sapanca’da yeni bir su kaynağı aldı ve damacana su üretimini Sapanca’ya kaydırdı. Ardından Erikli Su’nun yüzde 60’ını satın aldı. Coca-Cola ise Mahmudiye Su’yu satın aldı ve adını Doğazen olarak değiştirdi. Coca- Cola’nın sudaki yeni bir markası ise Damla Su olacak. Şirket, Bursa’da aldığı kaynakta yapacağı üretimi Damla Su adıyla pazarlayacak.
ÜLKER’DEN SU ATAĞI
Ülker Grubu’nun 5 yıldır dağıtımını yaptığı Hayat Su için Danone ile görüştüğü, bu arada su sistemleri için gerekli olan ekipman ve makine siparişlerini de verdiği dile getiriliyor. Damacanalı kaynak suyu ve içme suyu pazarı hızla büyüyor. 1997 yılında Türkiye’de kişi başı içme suyu tüketimi yılda 5 litre, sektörün yıllık cirosu ise 50 milyon dolardı. Bugün kişi başı tüketim yılda 80 litreye çıkarken, sektörün cirosu 1 milyar dolara yükseldi. Pazar her yıl yüzde 10 civarında büyüyor. Avrupa Birliği ülkelerinde en düşük kişi başı ambalajlı su tüketimi ise yıllık 150 litreyi buluyor. Damacanalı su sektöründe en büyük pazar günde 1 milyon 200 bin damacana su satışıyla İstanbul. Tüm Türkiye’de ise 1 milyon 500 bin damacana su satılıyor. Pazarın yüzde 18’i markalı, kalanı ise “No name” markaların hakimiyetinde.
HEDEF ANADOLU
Büyük şirketlerin yeni stratejisi ise bu pazarı İstanbul dışına taşıma üzerine kuruluyor. İl Özel İdareleri’nin kontrolündeki yeraltı zenginlikleri arasındaki kaynak suları, büyük şirketlerce kiralanmaya başlandı.
Saniyede 2-3 litre akan bir su kaynağının yıllık kirası 50-80 bin YTL arasında değişiyor. Bu tür bir kaynağı daha önce kiralayıp, nakliye tesisatı, temizleme tesisi gibi yatırım yaparak imtiyaz hakkı alanlar, bunu büyük şirketlere 500-600 bin dolara devredebiliyor. Son dönemde Coca Cola, Adapazarı-Sapanca bölgesinden Mahmudiye Su’yu satın aldı. Şirketin Istrancalar’daki Saneta Su’yu da almak istediği kulislerde konuşuluyor.
PAZAR 7 MİLYAR LİTRE
2005’te Türkiye su pazarı 7 milyar litre olarak hesaplanıyor. Bunun 5.6 milyar litresi bir önceki yıla oranla yüzde 11 büyüme ile damacanadan, 1.2 milyar litresi de yüzde 18 büyüme ile pet ambalajlı su segmentinde gerçekleşti. Bu yıl için de yüzde 11-12 büyüme ile pazarın 8 milyar litreye yaklaşması bekleniyor. Beş yıl içinde de tüketimin 10 milyar litreye ulaşması öngörülüyor.
Halen su sektöründe kayıtlı 226 tesis, 160-170 civarında da marka var. Bu markaların büyük bölümü damacana su markası olarak da faaliyette. Pet ambalaj sektöründe ise markalar hakim durumda.
Ambalajlı su sektöründe hangi marka hangi şirkete ait?
NESTLE-ERİKLİ: Erikli-60 bin damacana
SABANCI:Saka Su-20-25 bin damacana
DANONE: Şaşal, Hayat-20 bin damacana
YAŞAR GRUBU-PINAR: Mardan, Denge,
Yaşam Pınarım-20-25 bin damacana
ANADOLU GRUBU- COCA-COLA: Turkuaz-Doğazen-20-25 bin damacana
NESTLE: Pure Life-15-18 bin damacana
AYTAÇ: Aytaç Su-10-12 bin damacana
SANETA: Saneta-8-10 bin damacana
KOMBASSAN: Kardelen-20 bin damacana
Suda AB kriterine 2 ay kaldı
SEKTÖRDE pazar lideri Erikli. Erikli’yi Pınar, Danone, Saka, Nestle, Saneta takip ediyor. Ambalajlı su pazarını 17 Şubat 2007’de AB kriterleri bekliyor. Artık damacana su üretimi AB kurallarına uyumlu olacak. Bu durum sürekli denetlenecek. Devreye girecek yeni yasayla Şile, Beykoz, Kemerburgaz ve Çatalca’daki 80 civarındaki tesisin birçoğu kapanacak.
Yasanın uygulamaya geçmesine sayılı gün kaldığı için, birçok tesis gerekli başvurusunu yapmış durumda.