Coca-Cola Borsa`da iddialı

Güncelleme Tarihi:

Coca-Cola Borsa`da iddialı
Oluşturulma Tarihi: Ekim 27, 2004 09:43

Türkiye`de son dönemde halka açılan şirketler yatırımcısını üzerken Coca-Cola İçecek A.Ş iddialı bir halka arz süreci başlattı. Şirket yöneticileri Güçlü ortaklar ve Türkiye`nin ekonomik ortamındaki gelişmeleri birleştirdiğinizde halka arzın başarılı olacağı konusunda iyimseriz mesajı verdi


Coca-Cola İçecek A.Ş`nin halka arz süreci başladı. Efes İçecek Grubu Başkanı ve Coca-Cola İçecek Yönetim Kurulu Üyesi Muhtar Kent, Coca-Cola İçecek`in halka arzından elde edilecek gelirin kârlı büyüme modelim devam ettirmek için kullanacağını söyledi.

Kent, halka arzla ilgili basın toplantısında yaptığı konuşmada, 2003 sonu itibarıyla Türkiye`de gazlı içecek segmentinde yüzde 59.3, içilmeye hazır alkolsüz içecekler kategorisinde yüzde 43.7 pazar payına sahip olan Coca-Cola İçecek`in, bulunduğu coğrafyada da lider olduğunu kaydetti.

Şirketin net satışlarının önemli bir artış gösterdiğini belirten Kent, 2003`de Coca-Cola İçecek 556 milyon dolar ciro, 69 milyon dolar net kâr elde etmiştir dedi. Coca-Cola İçecek`in, Türk ve uluslararası yatırımcılardan oluşan başarılı bir ortaklık yapısı bulunduğunu ifade eden Kent, güçlü ortaklık yapısı, tecrübeli yönetim kadrosu, yüksek büyüme potansiyeli ile Coca-Cola`nın başarılı bir halka arz olacağını belirtti.

Kent, son dönemde gerçekleşen halka arzların başarız olduğunu belirten bir gazetecinin, Coca-Cola İçecek`de böyle bir durum yaşanma olasılığı var mı, olursa B planınız nedir? sorusuna karşılık, Bizim şu anda bütün planlarımız halka arzı başarıyla sonuca erdirmek dedi. Temettü dağıtım politikalarının sorulması üzerine Kent, son dönemlerde kriz senesi hariç her yıl temettü dağıttıklarını kaydetti. Anadolu Grubu`nun halka arzdan sonra Coca-Cola İçecek`te payının arttığına dikkat çekilerek, üst yönetimde değişiklik olup olmayacağı sorusuna karşılık Kent, Anadolu Grubu`nda da çok sayıda yabancı yönetici çalıştırıyoruz. Adriyetik`ten Çin`e olan bölgede... Bizim şirketimiz, Birleşmiş Milletler gibidir. Sonuçta, işi kim iyi yapıyorsa o yönetecektir yanıtını verdi.

10 soruda Coca-Cola halka arzı
1- Hisseler ne zaman ve kaç liradan satılacak?
Coca-Cola İçecek A.Ş`nin mevcut sermayesinin, ek satış hakkı hariç yüzde 30.8`i halka açılacak. Şirketin bin lira nominal değerli her bir hissesi için 3-5 Kasım tarihleri arasında 4,800-5,650 liralık fiyat aralığında talep toplanacak.

2- Şirketin piyasa değeri ne kadar hesaplandı?
Coca-Cola İçecek`in halka arz edeceği hisse senetlerinin nominal değeri toplam 75 trilyon 475 milyar 946 milyon 351 bin lira olarak gerçekleşecek. Şirketin sermayesi ise 245 trilyon lira. Yani şirket için 1 katrilyon 176 trilyon lira ile 1 katrilyon 384 trilyon lira arasında bir değer biçilmiş durumda

3- Coca-Cola zaten uluslararası alanda halka açık bir şirket değil mi, bu halka açılan şirket hangisi?
Doğru. Atlanta merkezli The Coca-Cola Corporation halka açık bir şirket. Türkiye`de halka açılan şirket ise Coca-Cola İçecek A.Ş. Atlanta merkezli şirket, halka açılacak şirketin yüzde 40 ortağı bulunuyor. Şirketin diğer ortakları ise yüzde 40 ile Anadolu Grubu ve Özgörkeyler. Halka arzdan sonra Coca-Cola Corporation`un payı yüzde 22.22`ye, Anadolu Grubu`nun payı yüzde 36.5`e, Erdoğan Özgörkey Grubu`nun payı yüzde 5.1`e, Etap İçecek (Armağan Özgörkey) payı yüzde 5`e inecek. Yüzde 30.8 ise halka açılmış olacak.

4- The Coca-Cola Corporation ile Coca-Cola İçecek A.Ş. arasında ne gibi bir fark var?
Coca-Cola Corporation ana şirket. Konsantreyi veren, marka pazarlamasını yapan şirket. Halka açılan Coca-Cola İçecek A.Ş. ise Türkiye`de Coca-Cola Company`nin tek şişeleyicisi. Türkiye`de 5 üretim tesisinde 12 farklı ürünü şişeleyip dağıtıyor.

5- 12 farklı ürün dedik. Coca-Cola`nın dışında başka hangi ürünler var?
Coca-Cola Light, Fanta, Sprite, Cappy, Frutia, Nestea, Povverade, Schvveppes, Sen Sun, Turkuaz, ve Burn markalarından oluşan geniş bir ürün yelpazesi var. Şirket gazlı alkolsüz içecekler pazarında yüzde 59.3`lük pazar payı ile lider. Yine enerji içeceği ve sporcu içeceğinde lider, su alanında ise ikinci durumda bulunuyor.

6- Türkiye`de gazlı alkolsüz içecekler pazarının durumu parlak mı, gelecek vaat ediyor mu?
Şöyle bir örnek verelim. Coca-Cola Türkiye`de 2003 yılında 222 milyon ünite kasa tüketildi. Bu rakam Rusya`da 160, komşumuz Yunanistan`da 88 milyon ünite kasa seviyesinde bulunuyor. 2003 yılında satışlar bir önceki yıla göre yüzde 7 oranında artış gösterdi. Ancak Türkiye kişi başına tüketimde yine de gerilerde yer alıyor ve büyüme potansiyeli gösteriyor. Örnek vermek gerekirse Türkiye`de kişi başına gazlı içecek tüketimi 28 litre. Oysa bu oran Meksika`da 144, İspanya`da 98, Yunanistan`da 60 litreyi buluyor. Türkiye Coca-Cola sistemi içinde satış hacmi bakımından dünyada 17`nci, Avrupa`da ise 6`ncı sırada yer alıyor.

7- Şirketin temettü dağıtma geleneği var mı?
Coca-Cola İçecek A.Ş., kriz yılı hariç temettü dağıtmaya özen göstermiş bir şirket olarak dikkati çekiyor. Son 10 yılda 500 milyon dolarlık yatırım yapan şirket, son 5 yılda da 534 milyon dolar vergi ödedi. Coca-Cola İçecek A.Ş ISO 500 sıralamasında Türkiye`nin 28`inci en büyük şirketi unvanına sahip.

8- Ana şirket konsantre vermeyi durdurursa ne olur?
Coca-Cola Company Türkiye pazarına 1964 yılında girdi. Coca-Cola İçecek A.Ş arasındaki anlaşma 10`ar yıl süre ile yenileniyor. Coca-Cola Company, Coca-Cola İçecek A.Ş`nin en büyük ortakları arasında yer aldığı için böyle bir ihtimal dikkate bile alınmıyor.

9- Şirket halka arzla toplayacağı geliri nasıl değerlendirecek?
Öncelikle şirketin 5 fabrikasında tevsii yatırımlar yapılacak. En büyük yatırımın İzmir Kemalpaşa tesislerinde gerçekleştirilmesi planlandı. Şirketin ayrıca Ankara, Bursa, Tekirdağ Çorlu ve Mersin`de bulunan fabrikalarında da iyileştirmeler yapacak. Fabrikaların halen günde 1.3 milyon, yılda 375 milyon ünite kasa (2.1 milyar litre. 1 ünite kasa 5.6 litre) üretim kapasitesi bulunuyor.

10- Hisselerden almak istiyorum, ne yapmalıyım?
Halka arzda İş Yatırım Menkul Değerler A.Ş liderliğinde geniş bir yurtiçi ve yurtdışı konsorsiyum oluşturuldu. Yetkili konsorsiyum üyelerinin telefon, ATM bankacılığı, internet gibi alternatif kanalları aracılığıyla tüm merkez ve şubelerinden talep toplanacak.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!