Bakü-Tiflis-Ceyhan Boru Hattı projesi

08.07.2002 - 14:07 | Son Güncelleme :

Hazar petrollerini dünya pazarlarına ulaştıracak Bakü-Tiflis-Ceyhan Ham Petrol Boru Hattı projesi çerçevesinde önemli bir aşama daha tamamlandı

Hazar petrollerini dünya pazarların aulaştıracak Bakü-Tiflis-Ceyhan Ham Petrol Boru Hattı (BTC HPBH) projesi çerçevesinde önemli bir aşama daha tamamlandı.

BTC sahipleri ve Botaş tarafından yürütülen çevresel etki değerlendirme (ÇED) çalışmasının taslak raporu, incelenmesi ve üzerinde görüş bildirilmesi amacıyla kamuoyuna sunuldu.

ÇED çalışması güzergah üzerindeki mevcut çevresel ve sosyal şartların, boru hattının tasarım, inşaat ve işletimini, projenin etkilerini, çevre ve toplum üzerindeki muhtemel olumsuz etkilerin giderilmesi veya en aza indirilmesine yönelik önlemleri içeriyor.

Kamuoyuna sunuş sürecini açıklamak ve ÇED çalışmalarında kaydedilen bulguları paylaşmak amacıyla İstanbul`da düzenlenen toplantıda konuşan BOTAŞ Yönetim Kurulu Başkanı ve Genel Müdürü GökhanBildacı, Bakü-Tiflis-Ceyhan Ham Petrol Boru Hattı projesinin Türkiye kesiminde artık inşaat aşamasına gelindiğini söyledi.

Projenin BOTAŞ`ın uluslararası standartlara uygun çalışan profesyonel bir enerji şirketi olduğunu kanıtladığını ifade eden Bildacı, BTC HPBH Türkiye kesimi çalışmaları kapsamında hazırlanan ÇED raporunun Türkiye Cumhuriyeti Çevre Mevzuatı`nda belirtilen asgari gerekliliklerin ötesine de geçerek sadece BOTAŞ bünyesinde değil Türkiye`de yürütülecek tüm büyük çaplı enerji projeleri için çok önemli bir model oluşturduğunu kaydetti.

Projenin Türkiye açısından sağlayacağı ekonomik faydalara da değinen Bildacı şunları kaydetti: Projeden sağlanacak dolaylı kazançların yanı sıra Türkiye`nin buprojeden geçiş vergisi işletmecilik hizmetleri karşılığında taşınacak kapasiteye bağlı olarak 1-16. yıllar arasında yılda ortalama 200 milyon dolar ve 17-40. yıllar arasında ise yılda ortalama 300 milyon dolar civarında bir yıllık gelir elde etmesi beklenmektedir.

Bildacı projenin sadece sahalardaki pay açısından değil hattın inşaatı sırasında gerekecek teçhizat, malzeme ve işçilik gibi Türk özel sektörü için yeni iş ve ek istihdam imkanlarının yaratılması yönüyle de ekonomiye katkıda bulunacağını ve özellikle boru hattı güzergahı ve bağlı tesisler civarında yaşayan yöre halkının da bu olanaklardan olabildiğince çok faydalanması için çaba gösterildiğini bildirdi.

TÜRKİYE İÇİN BİR PRESTİJ PROJESİDİR

Gökhan Bildacı, ekonomik faydalarının yanı sıra stratejik açıdan da projenin Türkiye için bir prestij projesi olduğunu vurguladı. Bildacı, projeyle jeopolitik gücünü daha da sağlamlaştıracak olan Türkiye`nin ayrıca Türk boğazlarındaki aşırı trafik yükünden kaynaklanan geçiş risklerinin önümüzdeki yıllarda daha da artmasını önlemek açısından da açık ve önemli bir avantaj daha yakalamış olacağını kaydetti.

Projenin ÇED raporu dışındaki çalışmalarında gelinen son durumu daözetleyen Bildacı, boru hattı ve tüm bağlı tesislerin mühendislik-dizayn işlerinin büyük ölçüde tamamlandığını bildirdi. Bildacı, kamulaştırma dosyalarının tümünün tamamlandığını ve onaylanmış durumda olup, proje sahiplerinden üçüncü ve son aşama olan arazi temin ve inşaat çalışmalarını başlatmak için arazi temini faaliyetlerinin hazırlıklarını ve işe başlama bildiriminin alınmasını takiben kamulaştırma faaliyetlerinin hızla başlatılacağını duyurdu. Detay mühendislik aşaması kapsamındaki en önemli işlerden biri olan malzeme tedarikçilerinin ve inşaat müteahhitlerinin belirlenmesine yönelik yürütülen ihale işlemlerinde de son aşamaya gelindiğini kaydeden Bildacı, İhale değerlendirme komisyonları çalışmalarını yakın zamanda tamamlayacaktır dedi.

ARAZİ TEMİN VE İNŞAAT AŞAMASI

Paraflanan tüm anlaşmaların, proje sahiplerinden alınacak işe başlama bildirimini takiben imzalanarak resmiyet kazanacağını belirten Bildacı, arazi temin ve inşaat aşamasının proje sahipleri tarafından önümüzdeki haftalarda resmen başlatılmasının beklendiğini, ancak inşaat faaliyetlerinin elverişsiz kış aylarının atlatılmasını takiben önümüzdeki yıl bahar aylarında başlatılacağını bildirdi. Bildacı, Ara dönemde inşaat müteahhitleri gerekli hazırlık çalışmalarını tamamlayacaklar ve ÇED raporunun Çevre Bakanlığı tarafından onaylanmasının ardından ise araziye inerek şantiyelerini kuracaklardır dedi.

Bildacı, boru hattının 2005 yılı ilk çeyreğinde faaliyete geçmesinin öngörüldüğünü, inşaat faaliyetlerinin de 2004 yılında tamamlanacağını ve boru hattı sisteminin tüm test ve kabul işlemlerinin gerçekleştirilmesiyle 2005 yılı başında boru hattından tankerlere ilk yüklemenin yapılacağını duyurdu.

Projenin mühendislik aşamalarında gerek inşaat sırasında, gerekse 40 yıl sürecek olan işletme döneminde çevrenin azami ölçüde korunması,verilecek zararın ise asgari düzeyde tutulmasını sağlamak için tasarımve hazırlık anlamında büyük gayret sarfedildiğini ifade eden Bildacı, Proje kapsamında insana ve çevreye verilecek zararın asgari boyutlarda tutulması taahhüdümüzdür ve bu taahhüdü yerine getirmek için, kesin kararlı olduğumuzu da bilmenizi isterim dedi.
Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
KAPANIŞLAR (BIST)
BUGÜN 1000 TL NE OLDU?
996 TL        
BORSA
1.002 TL        
DOLAR
1.003 TL        
EURO
1.004 TL        
ALTIN
 
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.