Oluşturulma Tarihi: Aralık 08, 2006 09:423dk okuma
Gazete ve dergilerin tiraj verilerini uluslararası standartlarda denetleyip açıklamak için kurulan ABC Türkiye Tiraj Denetim Kurulu’nun başkanı Yiğit Şardan, Şu anda 12 gazete ve 67 dergiyi kapsayan çalışmalarımız sektörü büyük ölçüde şeffaflaştırdı. Tirajlar hakkında güvenilir datalar oluştu. Bu da reklamverenler, reklam ajansları ve kamuoyu için çok önemlidir dedi.
TÜRKİYE’de yayınlanan, satılan gazete ve dergilerin tirajlarını uluslararası standartlarda denetlemek ve tiraj raporlarını güvenilir şekilde oluşturmak amacıyla kurulan ABC Türkiye Tiraj Denetim Kurulu’nun çalışmaları başarıyla devam ediyor. Dün basın toplantısı düzenleyen ABC Türkiye Tiraj Denetim Kurulu Başkanı Yiğit Şardan, Reklamverenler Derneği Yönetim Kurulu Üyesi Ömer Kayalıoğlu ve ABC Eşgüdümü adına Ayşegül Molu, Kurul’un 1 Haziran 2005’ten itibaren Uluslararası Tiraj Denetim Federasyonu’na (IFABC) bağlı olarak faaliyet gösterdiğini belirterek; bağımsız, kár amacı gütmeyen ve Avrupa’da uygulanan denetleme modelini kullanan bir kurul olarak hem reklamveren, hem kamuoyu hem de yayıncı için çok önemli bir işlevi yerine getirdiğini söylediler. ABC Türkiye Tiraj Denetim Kurulu Başkanı Yiğit Şardan, 2.5 yıldır çalışıyoruz ve başlangıçta 3’e aylık dönemler için yaptığımız değerlendirmeleri artık aylık yapıyoruz. Şu anda 12 gazete ve 67 dergiyi kapsayan çalışmalarımız sektörü şeffaflaştırdı. Tirajlar hakkında güvenilir datalar oluştu. Bu da reklamverenler ve reklam ajansları için çok önemli bir veridir. Tüm verilerimizi ve çalışmalarımızı www.abcturkiye.org adresinden yayınlıyoruz dedi.
ŞAİBELER SON BULACAK: Yiğit Şardan, ABC Tiraj Denetim Kurulu’nun dışında kalan gazete ve dergilerin tiraj verileri için doğal olarak güvenilir denilemeyeceğini belirterek şöyle konuştu: Yaklaşık 20 aydır denetim yapıyoruz ve tirajları bizim denetimimizden geçen gazete ve dergiler artık uluslararası standartta tiraj verisi açıklayabilen, bu sayede tiraj sertifikası alan yayınlar oldular ve tirajla ilgili şaibelerden kurtuldular. Bizim denetimimiz dışında kalan gazete ve dergilerin de denetime katılmasını istiyoruz. Çünkü onların tiraj bilgisi kendi beyanlarından ibaret kalıyor. Hedefimiz tüm kurumların bizim verilerimizi baz almasını sağlamak.
TİRAJA GÜVEN GELİRİ ARTIRIR: ABC Türkiye Tiraj Denetim Kurulu Başkanı Yiğit Şardan, son yıllarda Türkiye reklam pastasından basının aldığı payın azaldığını, TV’lerin daha büyük pay almaya başladığını da belirterek, Çünkü TV’ler reyting ölçümü konusunda gerekli bağımsız altyapılarını kurdular ve reklamveren için daha güvenilir hale geldiler. Oysa bu dönemde gazete ve dergilerin tirajlarına dönük ciddi güvensizlikler vardı. Şimdi basın için de sağlıklı bir tiraj ölçümü kuruldu. Artık basın sektörü reklam pastasından hak ettiği payı alacak dedi.
YANILTANA CİDDİ CEZA: ABC Eşgüdümü adına toplantıya katılan Reklamcılar Derneği ve Reklamcılar Vakfı Genel Müdürü Ayşegül Molu ise denetim sisteminin ayrıntılarını anlattı ve denetlenen kuruluşların kendilerini yanılttıkları tespit edildiğinde ciddi cezai yaptırımlar uygulanacağını belirtti. Molu, Öyle bir tespit halinde o kuruluş denetim dışına çıkarılır ve tiraji verilerine güvenilmeyeceği ilan edilmiş olur. Ayrıca yıllık üyelik aidatının 10 mislinden az olmamak kaydıyla da maddi ceza uygulanır dedi.
Her satış tiraj değildir
REKLAMCILAR Derneği ve Reklamcılar Vakfı Genel Müdürü Ayşegül Molu, Türkiye’de daha önce uluslararası tiraj denetimi olmadığını bu nedenle de ’basılan her şeyin’ tiraj sanıldığını belirtti ve Kurul ile bu konuya da açıklık geldi. Satılan tirajdır ama sadece satılan da yetmez. Bir kişi 300-500 adet alıyorsa bu da tiraj değildir. Bedeli tüketici tarafından bireysel olarak ödenen gazete ya da dergi satışı tirajdır dedi. Herhangi bir yayın kuruluşunun kendi kendine tiraj açıklamasının güvenilir olamayacağını savunan Ayşegül Molu, ancak bağımsız ve uluslararası kurallara uygun denetimden geçebilen verilerin tiraj olabileceğini, böyle bir verinin de hem Türkiye için hem de dünya ölçüğinde geçerli veri olacağını söyledi. ABC Türkiye Tiraj Denetim Kurulu’nun yaklaşık 22.000 son satıcıyı ve baş bayileri, yılın 365 günü denetlediğini belirten Molu, elde edilen bulguların, dağıtım şirketi verilerinin, muhasebe kayıtlarının üzerinden denetim yapıldığını anlattı ve Bu sayede reklamverenler de duygusal planlamalar yerine; somut, bağımsız ve doğru verilere dayalı planlamaya geçebiliyorlar diye konuştu.