Oluşturulma Tarihi: Ekim 11, 2004 09:25
Ford Focus’un ikinci jenerasyonunu Murat Güler isimli 33 yaşındaki bir Türk tasarladı. Güler, ‘ Almanya’ya göç ettikten sonra babam Ford’un Köln’deki merkezinde marangoz olarak işe başladı ve 25 yıl çalıştı’ dedi.
FORD’un Avrupa’da yılın otomobili seçilen ve bugüne kadar 4 milyonun üzerinde satan en önemli silahı Focus’un ikinci jenerasyonunu Murat Güler isimli 33 yaşındaki bir Türk tasarladı. 1999 yılında Ford’da çalışmaya başlayan ve bir yıl sonra yeni Focus’u tasarlayan Güler’in projesi toplam 8 projenin arasından seçilerek önce seri üretimdeki, sonra da yollardaki yerini aldı. Ford, yeni Focus’tan sonra 2007’de piyasaya süreceği yeni bir modelin daha tasarımını Murat Güler’e teslim etti.
Yeni Ford Focus’un deneme sürüşünde görüştüğümüz Güler, ailesinin Almanya’ya göç eden birinci kuşak Türklerden olduğunu söyledi. Güler, kendisinin Almanya’da doğup büyüdüğünü ama Türklüğünden hiç bir zaman vazgeçmediğini belirtti. Her yıl Türkiye’ye geldiğini ve Marmara Adası’nda tanıştığı bir Türk kızıyla evlendiğini söyleyen Güler, ‘Dedem ve babam marangozdu. Almanya’ya göç ettikten sonra babam Ford’un Köln’deki merkezinde marangoz olarak işe başladı’ dedi.
Güler şöyle konuştu: ‘Babam 25 yıl Ford’da marangoz olarak görev yaptı. Ofisteki masaları onardı, tabloları astı, aklınıza gelen her türlü marangozluk işini yaptı. Ben 1999’da Ford’a girdim ama babamla çok az çalışabildim. Çünkü kendisi o dönemde emekli oldu. Çalışsaydım çok komik olacaktı. Düşünsenize benim masamı, panomu tamir edecekti. Ford’a girmemde babamın kesinlikle hiçbir desteği olmadı. Ama babam üst düzey yöneticileri, odalarını tamir ettiği için yakından tanıyordu. İsteseydi destek olabilirdi ama ben istemedim’ dedi. Güler, eşinin ise şu anda Köln’de yayın yapan bir Türk radyosunda çalıştığını, aynı anda üniversiteye devam ettiğini kaydetti.
GÜNAK İLE ÇALIŞTIM
1971 doğumlu olan Murat Güler, İsviçre’de güzel sanatlar eğitimi aldığını ve 1996’da Volkswagen’de işe başladığını belirterek, ‘Ben acemiliğimi Volkswagen’de geçirdim. Çok genç olduğum için o dönemki tasarımlarım çok uçuktu. Bir tek Caravelle modelinin gösterge panelinde imzam var’ diye konuştu. Üç ay Mercedes’te şimdi Volkswagen Grubu’nun Tasarım Bölümü Başkanı olan Murat Günak ile birlikte çalıştığını da hatırlatan Murat Güler, Mercedes’teki disiplin kendisine göre olmadığını kaydetti. Güler, ‘Murat Günak bu yüzden bana biraz kırgın olabilir. Çünkü onu yüzüstü bıraktım ama dayanılacak gibi değildi’ dedi.
1999 yılında Ford’a geçtiğini ve 2000 yılında yeni Focus için Ford tasarımcılardan proje istendiğini belirten Güler şöyle konuştu: ‘Yeni Focus için Ford’un Köln ve İngiltere’deki tasarım merkezlerinden projeler istendi. Benim projem seçilen 8 proje arasında yer aldı. Daha sonra proje sayısı 3’e indirildi ve sonunda benim projem yeni Focus için seçildi. 2001’de projeye başlandı, geçen yıl tamamlandı. Yeni Focus’un tüm versiyonlarının dış tasarımında benim imzam var.’
2007’de piyasaya çıkacak yeni araç için çalışıyorum
BU aşamada kendisi için Focus projesinin bittiğini ve ikinci önemli bir projenin başladığını kaydeden Murat Güler, ‘2007’de piyasaya çıkacak bir modelin tasarımı da bana verildi. Bu model Focus gibi mevcut bir modelin yeni versiyonu olacak’ dedi. Şu anda bu proje ile ilgili olarak Torino’daki tasarım merkezinde çalıştığını ifade eden Güler, 2007’de piyasaya çıkacak tek yeni modelin Ford Mondeo olduğu hatırlatılınca, ‘Bu konuda şu an yorum yapamam ama o değil demiyorum’ dedi. Güler, 4 yılda iki önemli tasarıma imza atmasının önemli bir başarı olduğunu kaydetti.
Ferrari’yi tasarlamak kalecisiz penaltı gibi
MURAT Güler, Ferrari ve Porsche gibi spor otomobilleri tasarlamanın daha kolay olduğunu belirterek, ‘Ferrari gibi otomobilleri tasarlamak ‘kalecisiz penaltı’ atmak gibi bir şey. Sınır ve para sorunu yok’ dedi. Focus gibi modelleri tasarlamanın ise daha zor olduğunu kaydeden Güler, ‘ Focus tasarlarken size belli sınırlar veriyorlar’ dedi.
Porsche’m var, yarışıyorum
Murat Güler, arkadaşımız Emre Özpeynirci’ye kendi tasarladığı Focus’ta co-pilotluk yaptı. Güler, 1994 model bir Porsche marka bir spor otomobile sahip olduğunu belirterek, ‘Modifiye edilmiş otomobilimle amatörce pistlerde yarışıyorum’ dedi.
Türkiye’de bir otomobil tasarlamak istiyorum
MURAT Güler, ileride Türkiye’ye gelip tamamen Türk malı bir otomobil tasarlamak istediğini belirterek, ‘Bu modelin tamamen Türkiye’de tasarlanıp, üretilmesini istiyorum. Bu otomobil ekonomik ama dikkat çekici bir model olmalı’ dedi. İmkan sunulursa bunu yapabileceğini söyleyen Güler, ‘Geçtiğimiz günlerde Ford Otosan’ın Genel Müdürü Turgay Durak ile görüştüm ve bana Türkiye’deki tasarım merkezinden bahsetti. Beni Türkiye’ye davet etti’ dedi. ‘Benden Türkiye’deki Ford modellerinin tasarımı için destek istenirse seve seve yardımcı olurum’ diye konuşan Güler, ‘Bu proje Türkiye’deki ekip için de iyi bir ortaklık ve tecrübe olur’ diye konuştu.
Sörf ve boks yapıyorum ilham kaynağım ailem
TASARIM yapmayı otomobil dergilerinden öğrendiğini söyleyen Murat Güler, ‘Ortaokul lise dönemimde defterlerin, kitapların arkasına otomobiller çiziyordum. Benim hayatım otomobildi’ dedi. Tasarımlarındaki ilham kaynağının iyi bir aile olduğunu söyleyen Güler, ‘Ben ayrıca sörf yapıyorum ve amatör olarak boksla ilgileniyorum. Sörf için her yıl Türkiye’de Alaçatı’ya gidiyorum. Öyle televizyon karşısında oturup bira içen bir adam değilim’ diye konuştu.