Oluşturulma Tarihi: Mayıs 11, 2004 08:512dk okuma
Savunma Sanayii İcra Komitesi`nin cuma günü toplanması ve Türk Silahlı Kuvvetleri`nin yıllardır devam eden ATAK taarruz-taktik-keşif helikopteri projesine ilişkin nihai kararını vermesi bekleniyor
Savunma Sanayii İcra Komitesi`nin cuma günü yapılması planlanan toplantısında Türk Silahlı Kuvvetleri`nin yıllardır devam eden ATAK taarruz-taktik-keşif helikopteri projesine ilişkin nihai kararını vermesi bekleniyor. Projenin başlatılmasından bu yana geçen 10 yıllık süre zarfında ortaya çıkan teknolojik değişikliklerin yanı sıra, ABD firması Bell-Textron ve Rus firması Kamov ile yapılan görüşmelerin sonuç vermemesi nedeniyle ihalenin iptal edilmesi ve yeni bir ihale düzenlenmesi yönünde karar alınmasının ağırlık kazandığı öğrenildi. Diğer bir olasılık ise Türkiye`de üretim yapılmasından vazgeçilmesi ve hazır alımın tercih edilmesi. Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, Genelkurmay Başkanı Orgeneral Hilmi Özkök ve Milli Savunma Bakanı Vecdi Gönül`den oluşan Savunma Sanayii İcra Komitesi, Başbakan Erdoğan`ın göreve gelmesinden bu yana ilk kez toplanacak. Toplantı, üç ay önce işbaşı yapan Savunma Sanayii Müsteşarı Murad Bayar için de bir `ilk` olacak. Komite`nin ağırlıklı gündem maddesi ATAK projesi olacak ve bu konuda nihai karar verilecek. Yaklaşık 10 yıldır sonuçlanmayan proje ilk pakette 50 adet olmak üzere toplam 145 adet tarruz-taktit-keşif helikopteri üretilmesini kapsıyor.
ABD-RUS ÇEKİŞMESİ
ATAK projesinde ABD`nin Bell Textron firmasının ürettiği King Cobra helikopteri ile Rus firması Kamov`un elektronik harp sistemleri İsrail tarafından üretilen Ka-50-2 Erdoğan helikopteri yarışıyor. 2002 yılında yapılan değerlendirmede öncelik ABD firmasına verilmiş, ancak Rus firmasıyla da görüşmeler başlatılmıştı. ABD firması helkopterlerin hazır alımı için 2 milyar
dolar, Türkiye`de üretimi için ise 3.5 milyar dolar seviyesinde maliyet öngörmüş, Rus firması ise yaklaşık 300 milyon dolar daha düşük fiyat vermişti.
Projenin başlatılmasından bu yana geçen 10 yılda TSK`nın ATAK helikopterine yönelik beklentileri değişti. Helikopterlerden öncelikle Güneydoğu`da PKK ile mücadelede yararlanılması düşünülüyordu, ancak bu amaç önemini yitirdi.
Diğer bir önemli gelişme ise teknoloji alanında yaşandı. İnsansız hava araçlarının (İHA) tüm dünyada ön plana çıkmasıyla birlikte TSK da İHA projesi yürütmeye başladı. Böylece helikopterlerin keşif amaçlı görev yapmaları da önemini yitirdi ve keşif görevleri İHA aracılığıyla yapılarak personel zaiyatının asgari düzeye düşürülmesi sağlandı.