Armani Varisini arıyor

Güncelleme Tarihi:

Armani Varisini arıyor
Oluşturulma Tarihi: Ekim 04, 2004 10:01

Gençliğinde çoluğa çocuğa karışıp mutlu bir aile hayatı yaşamak istedi mi bilinmez ama markasını bırakacak bir varisinin olmaması Giorgio Armani`yi şimdilerde kara kara düşündürüyor

Giorgio Armani`nin bu yıl Milano Moda Haftası`nda 2005 kış-sonbahar koleksiyonunu sergilemekten çok daha büyük bir derdi var. Armani`nin kurucusu, baş dizaynerı ve yöneticisi olan Giorgio Armani şirketinin geleceği için endişeleniyor. 70 yaşındaki Giorgio Armani`nin çocuğu olmadığı gibi şirketi bırakabileceği bir yeğeni ya da kuzeni de yok. Akranları Valentino Garavani, Emanuuel Ungaro ve Gianfranco Ferre`nin çoktan şirketlerinin geleceklerini planlamaları da Armani`yi zora sokuyor.

The Economist Dergisi haberinde, Armani`-nin çok yakın bir gelecek içinde ciddi kararlar vermek durumunda olduğuna dikkat çekiyor. Armani ya kendi belirlediği yeni bir varis ile yoluna devam edecek ya da istekli olan moda şirketlerinden biriyle masaya oturacak.

KåRLILIĞINI HEP SÜRDÜRDÜ

Armani, İtalyan moda dünyasında farklı bir marka. Farklılığı sadece minimalist çizgisinden değil, 30 yıldır alanında kar etmeyi başaran tek isim olmasından kaynaklanıyor.

Bu da, şirket geleceği için Giorgio Armani`nin önüne pek çok alternatif konulmasını sağlıyor. Geçtiğimiz 30 Eylül`de Armani, 2004 yılının ilk yarısında geçen yılın aynı dönemine oranla yüzde 8`lik artışla ile satışlarının 644 milyon Euro`ya çıktığını açıkladı. Şirketin vergi öncesi karlılığı da yüzde 23 artışla 89 milyon Euro`ya ulaştı.

DEĞERİ 2 İLE 3.4 MİLYAR EURO

Peki Armani`yi kimler almak istiyor? Analistler, Armani`ye 2 ile 3.4 milyar Euro arasında bir değer biçiyor. Armani`yi almak için sıraya girenler arasında en önde Moet Hennessy Louis Vuitton`un (LVMH) patronu Bernard Arnault geliyor. Arnault yakın bir geçmişte Giorgio Armani tarafından geri çevrilse de, marka için hala hevesli görünüyor.

L`Oreal de Armani`ye talip ancak kozmetik modadan oldukça farklı bir alan. Analistlere göre Bulgari ve Hermes Armani`yi satın almak için çok küçük şirketler. PPR ve Prada da kendi borçlarını azaltmak için çaba sarfettiklerinden bu satın almaya yanaşmayacaklar. Armani için diğer olasılıklar ise hotel projesinde birlikte çalışılan Dubaili EMAAR ve Fransız modaevi Chanel olarak sıralanıyor. Doğru ellerde Armani`nin baş dizaynarı Giorgio Armani olmadan da iyi bir gidişat izleyeceği yolunda yorumlar yapılıyor.

Bunun en yakın örneği Chanel`de yaşandı, Coco Chanel`in ölümünden sonra başa gelen Karl Lagerfield ticari zekası ve yaratıcılığıyla şirketi gayet iyi yönetebileceğini dünyaya kanıtladı. Moda çevreleri Giorgio Armani`nin de benzer şekilde iyi bir varis belirleyebileceğine inanıyorlar.

Dizayn ve finans tek elde

Giorgio Armani varis problemi yaşayan son İtalyan modacılardan. Bunun nedeni, diğer İtalyan modaevlerinin aksine finansal açıdan kendi başına çok rahat ayakta durabilmesi. Armani markasının başdizaynerlığını üstlenen Giorgio Armani aynı zamanda şirketin finansal işlerinin de başında. Oysa Avrupa`nn mucizevi ekonomik koşullarında doğan ve yıllardır modada `one-man show` yapan modacılar genelde finans alanında tecrübeli profesyonelleri tercih ediyor. Christian Dior Jacques Rouet ile, Yves Saint Laurent Pierre Berge ile ve Valentino da Giancarlo Giammetti ile çalışıyor. Versace ise, Ağustos ayında Giancarlo di Risio`yu finans alanının yönetimine getirdi. Armani`de ise böyle bir ihtiyaç hiç duyulmadı; çünkü Giorgio Armani yıllarca finans işlerini de üstlendi. Babasının ölümünden sonra 1985`te şirketin yönetimini devralan Giorgio Armani, kendisi için `Ben hem fikirlerin hem de ürünlerin satıcısıyım` diyor. O`nun için moda dünyasında `yaratıcı tüccar` nitelemesi yapılıyor.

Rakiplerinin hatasına düşmedi

Armani satış ve kar marjları olarak moda sanayinin en üst seviyelerini yakalıyor. Bu Armani`nin İtalya`nın yaratıcılıkla ticari zekayı bağdaştıran tek ismi olmasına bağlanıyor. Armani, rakiplerinin düştüğü hatalara asla düşmedi. Pierre Cardin, Christian Dior, Yves Saint Laurent ve İtalyan modaevleri başka firmaların markalarını kullanmasına izin verirken, Armani lisanslarının hepsini elinde tuttu. Lisans hakkı verdiği şirketleri sıkı denetim altına aldı. 1980 yılında parfüm ve kozmetik ürünler için L`Oreal ile anlaştı, aynı yıl dünyanın en büyük gözlük üreticisi Luxottica ile masaya oturdu. Amerikan Fossil Grup, Armani markalı mücevher ve saatler üretmeye başladı. Bir yıl sonra da, Armani gözlük modellerini beğenmediği ve indirim politikasına karşı çıktığı için Luxottica ile uyuşmazlığa düştü ve bir diğer gözlük üreticisi Safilo ile anlaşma imzaladı. 1990`larda diğer lüks şirketler çok markalı stratejiler izlerken Armani bu trendden uzak durdu. Bugün bu şirketlerin yaşadığı borç yüklerinden de böylece kurtuldu. Tek markalı şirketler aslında daha kırılgan olabiliyorlardı ancak Armani minimalist tarzı ile gücünü korudu. Dizaynları hiçbir zaman modanın dışında kalmadı.

EKONOMİ SERVİSİ
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!