ABD`li çocuk itfaiye aracı bizimkiler tankla oynuyor

Güncelleme Tarihi:

ABD`li çocuk itfaiye aracı bizimkiler tankla oynuyor
Oluşturulma Tarihi: Mart 10, 2003 11:09

Toys`R`US`un patronu Murat Beyazıt, Çocuğun oyuncak seçimi ülkesiyle çok ilgili. ABD`de çocuklar itfaiye aracına bayılırken, Türk çocukları her koşulda tank, tüfek istiyor diyor


Oyuncaksız büyümüş bir neslin çocuklarına oyuncak satmak kolay mıdır? Peki oyuncaksız büyümüş gençlerden, bir oyuncak marketindeki ürünü anne babalara satmasını bekleyebilir misiniz?

Dünyanın en büyük oyuncak hipermarketi Toys `R` Us`ın koridorları arasında dolaşırken, kimi anne-babaların raflara nasıl çaresizce baktıklarını, satış elemanlarının peşinden koştuklarını gördünüz mü hiç?

Peki yine o anne-babaların, çocuklarını kollarından çekerek dışarı çıkartmaya çalışırken, Gelecek ay oğlum, şimdi alamayız dediğine tanık oldunuz mu? Oyuncaksız bir neslin çocuklarına oyuncak satmaya çalışmak, önce büyüklere ürünü anlatmayı, sonra da o anne-babanın cebinde yeterince para olmasını beklemeyi zorunlu kılıyor. Belki de bu yüzden, dışarıdan cıvıl cıvıl, neşeli görünen bir ortam, aslında pek çok iç burkucu öyküyü de içinde barındırıyor.

Dünyanın 27 ülkesinde yaygın Toys `R` Us`ı 1996 yılında Türkiye pazarına getiren Beyazıt Şirketler Grubu`nun ikinci kuşak yöneticisi Murat Beyazıt ile konuşurken, sözün dönüp dolaşıp oyuncaksız büyüyen nesillere gelmesi de belki bu yüzden. Murat Beyazıt, Toys `R` Us 6. yılını dolduruncaya kadar, pek ortalarda gözükmedi. Beyazıt, İş &Finans dergisinde yayınlanan röportajında daha agresif bir büyüme stratejisi izlemeye karar verdiklerini açıklayarak, çocuğu, anneyi ve Türkiye`de oyuncağın yerini anlattı.

FİNANSTAN PERAKENDEYE
Murat Beyazıt, ABD`de Hukuk ve Diplomasi üzerine üniversite eğitimi aldıktan sonra 11 yıl yine ABD`de yöneticilik yaptı. 1984-1987 yılları arasında ünlü yatırım bankası Goldman Sachs`da şirket evlilikleri ve satışlarından sorumlu yöneticilik yaptıktan sonra yine yatırım bankası Morgan Grenfell`de 4 yıl görev aldı.

Sonra bir gün Toys `R` Us`un verdiği bir gazete ilanına gözü takıldı. Ünlü oyuncak hipermarketi Toys R Us, Suudi Arabistan ve Birleşik Arap Emirlikleri`nde mağaza açıyordu. Beyazıt kendi kendine düşündü, 60 milyonluk Türkiye`de niye olmasın? Ve tam iki yıl sonra Toys R Us, Beyazıt Grubu ile İstanbul`da Carousel Alışveriş Merkezi`nde Türk tüketicisi ile buluştu. 25 milyon dolarlık bir yatırımla kurulan Toys R Us, bugün 17 mağazaya ulaştı ve büyük mağazalarda 8 bin çeşidin üzerinde ürün çocuklarla buluşuyor.

İlk yıllara bakıldığında, fiyat politikanız değişmiş gibi görünüyor. Sizi buna şartlar mı zorladı?

İşi öğrendik, fiyatlarımız ilk iki yıla göre dolar bazında yüzde 20 oranında düştü. Bu, 2001 krizinden önce alınmış bir karar. Biz fakir bir ülkeyiz ve baştan beri şunu söylüyoruz `Türkiye`de bir numara olacağız ve bunu müşterilerin satın alma güçlerine adapte olarak gerçekleştireceğiz.`

Ülke olarak oyuncağı, perakendeyi, otomobili ayıramayız. Hepsinin sıkıntısı aynı. SSK iflas durumundaysa Toys R Us nasıl oyuncak satsın? Bence artık dünyada zam yaparak pazar payı artırma dönemi geçti. Bu Türkiye`de de geçerli.

Yıllık cironuz nedir?

1996`dan bu yana 150 milyon dolar ciro yaptık. 2003`te de 40 milyon dolar hedefliyoruz.

İnsanlar çocuklarına oyuncak alabiliyor mu?

Ben çok üzülerek gözlüyorum. Anadolu`da dört mağaza açtık. Adana, Mersin, Konya, Gaziantep. Buralarda puset satamıyoruz. Niye? Çünkü anne, `Üç ay sonra büyüyecek, kucağımda taşırım` diyor. Fiyata falan bakmıyor. Örneğin en fazla trafik kazası Türkiye`de. Araç koltuk yasası yok. Anne baba diyor ki `Arkada oturur, niye araba koltuğu alayım ki`. Ama çok ilginçtir, oyun parkı satılıyor. Çünkü 3-4 değişik fonksiyonla kullanıyor. Yatak olarak, oyun alanı olarak, çocuğun güvenliği için kullanıyor.

Bizim sepetlerimizi müşteri vestiyer olarak kullanıyor. Paltosunu, çantasını koyuyor, çocuğu da oturtuyor ve dolaşıyor. Türkiye`nin gerçeklerini Toys R Us çok iyi biliyor. Oyuncak ihtiyaç mıdır? Evet. Ama benim oyuncak satışım, toplam satışımın yarısı, geri kalanı çikolata ve çocuk bezi. İşte biz biz bu verilerle Türkiye`de büyümeyi hedefliyoruz. Sepet ortalamamız 27 ülkenin en düşüğü, 10 doların altında.

5 yıl sonra Toys`R` Us`ı nerede görmek istiyorsunuz

Türkiye`ye yayılarak mağaza sayımızı en az 3 katına çıkartmak ve Türk Cumhuriyetleri, Romanya ve Moskova`da mağaza açmak.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!