Oluşturulma Tarihi: Temmuz 20, 2001 00:00
`Lüks ürün` olarak kabul edilen saat sektörü de krizden önemli ölçüde etkilendi. 2000`in ilk altı ayında 8 milyon adet saatin ithal edildiği ve satıldığı Türkiye pazarında, 2001`in aynı döneminde ancak 3 milyon adet satılabildi. 2000`de satılan saatlerin yüzde 90`nını, yani 7 milyon 200 binini 1-2
dolar arasındaki fiyatlarla pazarlanan modeller, geri kalan 800 binini ise 100 dolar ve üzerindeki fiyatlarla satılan markalı saatler oluşturdu. 2001`de de krizden dolayı az bir etkilenme ile satışlarına devam eden markalı saatlere karşılık, 1-2 dolar arasındaki fiyatlarla pazarlanan markasız saat satışları yüzde 60 oranında düştü. 2001`de satılan 3 milyon adet saatın 500 binini markalı saatler oluşturdu. Tamamı ithal olan saatlerin büyük bölümü Uzakdoğu`dan, geri kalan kısmı ise Avrupa ve Amerika pazarlarından Türkiye`ye geliyor.
Amerikalı saat markaları Guess, Timberland ve Nautica`nın Türkiye distribütörlüğünü yapan İmaj Saatleri`nin sahibi İbrahim Tetik, Yıllık 400 milyon dolarlık bir pazara tekkabül eden Türkiye saat pazarında tek bir yerli saatin dahi satılmadığını, çünkü Türkiye`de saat üretimine cesaret edilmediğini söyledi.
Marka kazandırıyor
Avrupa ve Amerika`da bir yıl içinde 20 - 30 modelin pazara sürülebildiğini, Türkiye`nin üretim yapması halinde en fazla bir iki model üretebileceğini kaydeden Tetik, saat üretiminin bir cesaret işi olduğunu, bol markalı Avrupalı ve Amerikalı firmalar ile rekabet edilemeyeceğini savundu.
Ekonominin iyi olduğu zamanlarda da kötü olduğu zamanlarda da markalı ürün satışlarının fazla etkilenmediğini belirten Tetik, `Markalı ürünlerin alıcısı belli. Ayrıca bu ürünler tüketicide önemli bir güven oluşturmuş durumda. Bundan dolayı bir Vakko`nun, Beymen`nin, Lee`nin ve Guess`in krizden fazla etkilenmeden çıkması gayet normal. Marka din gibidir. Krizde de, iyi durumda da satar. Türkiye`nin en büyük sorunu da budur. Marka yaratamıyoruz` dedi. Rolex gibi lüks ve pahalı saatlerden 10 bin, bunun altında kalan diğer markalı saatlerden de yıllık 400 ile 800 bin adet arasında bir satışın olduğunu belirten Tetik, firma olarak 2000 yılında 50 bin markalı saat sattıklarını, 2001`de yaşanan kriz nedeniyle 35 bin adet satış beklediklerini ifade etti.