Güncelleme Tarihi:

Yılda 10 milyon adet hasarlı araç sorgusu yapılıyor, ikinci elde yılda 9 milyon araç el değiştiriyor. Quick Finans’ın düzenlendiği 2. EL Oto Zirvesi’nde sigorta ve otomotiv sektörünün temsilcileri bir araya geldi. Toplantıda konuşan Türkiye Sigorta Birliği (TSB) Başkanı Uğur Gülen, otomotiv sektörünün büyümesine paralel sigorta ekosisteminin de büyüyeceğini söyledi.
Türkiye’de sigorta prim üretiminin 2024 yılında 738 milyar TL olduğunu, bunun da 350 milyar TL’sinin oto sigortalarından kaynaklandığını belirten Gülen, “Sigorta ekosisteminin cirosunun yarısı otomotiv sektöründen geliyor. Tamirhane ve yedek parça ekosistemleri hesaba kattığımızda otomotiv endüstrisinin en büyük ödeyicisi sigorta sektörü” dedi.
9 MİLYON ARAÇ EL DEĞİŞTİRİYOR
Uğur Gülen, 2024 yılında, hasar sorgulama hizmetlerine yapılan sorgu miktarının 10 milyon adet olduğuna da dikkat çekerek, “Yılda 10 milyon adet sorgu yapılıyor, ikinci elde de yılda 9 milyon araç el değiştiriyor. Türkiye’de 31 milyon araç var. Ciddi sayıda araç sahibi ikinci el kullanıyor” şeklinde konuştu.
Toplantıda konuşan otomotivciler ise Türkiye’de 31 milyona yakın araç olduğunu, bunun yüzde 51’inin binek araçlardan oluştuğunu ifade ederek, her bin kişiye düşen binek araç sayısının 190 olduğunu, hafif ticari araç ile birlikte bu sayısının 245’e çıktığını vurguladı. Tüm araç grupları hesaba katıldığında bin kişiye düşen araç sayısının 370 olduğunu ifade eden otomotivciler, bunun Avrupa’nın en düşük oranı olduğunu söyledi.
ARAÇLARIN ORTALAMA YAŞI 14.3
Maher Holding Sigorta Grubu Başkanı Ahmet Yaşar, yılda 20 milyon kasko teklifi alındığını bunu sadece 8.5 milyonunun poliçeye dönüştüğünü belirterek, şunları söyledi:
“Kasko fiyatlarının yüksek olduğu yönündeki algı geçerliliğini yitirdi. Rekabetin etkisiyle kasko primleri bu dönem maliyetlerin 10 puan altında artışla seyrediyor. Ancak bu avantaj sahada yeterince karşılık bulamıyor. Teklif alınıyor ama poliçeye dönüşmüyor. Bir diğer önemli sorun, müşterilerin teminat içeriklerini tam olarak anlayamaması. Ucuz bir kasko ile daha kapsamlı bir ürün arasında ne fark olduğunu anlatamazsak, müşteri kararsız kalıyor ve poliçeden vazgeçiyor. Trafik sigortası zorunlu olduğu için yapılırken, kasko hâlâ ertelenebilir bir harcama olarak görülüyor.”
Türkiye’de araç parkının yaşlı olduğunu, trafiğe kayıtlı araçların ortalama yaşının 14.3 yıl, araçların yüzde 26’sının 21 yaş ve üzeri olduğuna değinen Yaşar, “Bu yaş grubu, sigorta şirketleri açısından daha riskli olarak değerlendiriliyor. Dolayısıyla bazı şirketler yaşlı araçlara ya teklif vermiyor ya da çok yüksek primlerle fiyatlıyor. Bu da doğal olarak kasko yaptırmak isteyen kullanıcının karşısına caydırıcı bir tablo çıkarıyor” dedi.
HASARLI ARACI SİGORTA SATIYOR
Otomotivcilerin en çok şikayet ettiği konu ise hasarlı araçların tamir edilerek yeniden trafiğe çıkması oldu. Konuşmacılar, Türkiye’de her yıl 42 bin ağır hasarlı aracın trafikten çekildiğine dikkat çekerek, şunları söyledi: “Ama geri dönüşüm merkezlerine giden, bertaraf edilen araç sayısı 2000, geri kalan 40 bininde nasıl tamir edilip, nasıl trafiğe çıktığıyla ilgili belirsizlik var. Hava yastığı olmayan ya da çok farklı işlemlerden geçmiş aracı sigorta şirketi satıyor, aracın sonra nasıl tamir edildiğini kimse takip etmiyor, muayeneden geçmeden bu araç tekrar trafiğe çıkıyor.”