Sıfır otomobile ‘maliyet’ ayarı

03.01.2022 - 09:19 | Son Güncelleme :
Sıfır otomobile ‘maliyet’ ayarı | Ekonomi Haberleri

Yeni yılda otomobil almak isteyen vatandaşları zamlı fiyatlar bekliyor. Otomotiv sektörü, dünya çapında artan hammadde, enerji ve nakliye maliyetlerini bu aydan itibaren fiyatlara yansıtmaya hazırlanıyor. Sektör temsilcilerine göre, ÖTV matrahları güncellenmezse iç pazarda satışlar 2021’nin bile altında kalabilir.

Hürriyet gazetesinden Taylan Özgür Dil'in haberine göre; geçtiğimiz yıl çip krizinden dolayı istediği aracı bulmakta zorlanan vatandaşları yılın ilk aylarında yine benzer bir tablo bekliyor. Üstelik otomotiv sektörü dünyada artan hammadde, enerji ve nakliye maliyetleri ile kur farklarını bu aydan itibaren fiyatlara yansıtma hazırlığında. Hatta bazı markalar yeni yılın ilk gününde fiyatları arttırdı bile. Kısacası 2022’nin ilk aylarında çip krizinin etkileri sürerken, sıfır araç fiyatlarına maliyet artışları yansıyacak. Sektörün gözü ise ÖTV matrahlarının güncellenmesinde. Hürriyet’e konuşan sektör temsilcileri ÖTV matrahları güncellenmezse satışların 2021’nin bile altında kalabileceğini belirtirken, olası bir güncellemenin sıfır araca ulaşmayı bir nebze olsun kolaylaştıracağını belirtiyor.

Haberin Devamı

İşte otomotiv sektörü temsilcilerinin 2022 yılına dair ilk öngörüleri:

ARTIŞ KAÇINILMAZ

Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) Yönetim Kurulu Başkanı Haydar Yenigün: Hammadde fiyatlarındaki artışlar ve makroekonomik verilerdeki hareketlilik, haliyle maliyetlerimize direkt etki ediyor. Ticaretin olağan bir sonucu olarak da bu maliyet artışlarının zaman içinde kademeli olarak fiyatlara yansıması kaçınılmaz.

Borusan Otomotiv İcra Kurulu Başkanı Hakan Tiftik: Pandemiyle birlikte otomotiv sektöründe en çok konuştuğumuz konulardan biri çip krizi oldu. Bu süreci en makul şekilde atlatabilmek için maksimum efor sarf ettik. Krize rağmen en yüksek seviyede karşıladığımızı söyleyebilirim. Yeni yılın ilk iki aylık döneminde de müşterimizin taleplerini karşılayıp onları otomobilsiz bırakmayacağız.

EN İYİ SENARYO 2021

Haberin Devamı

Honda Türkiye Genel Müdür Yardımcısı Bülent Kılıçer: Tüketicilerin otomobile ulaşmasını artırmak için fiyat istikrarının sağlanması, taşıt kredisine erişim, faiz oranları ve ÖTV matrah düzenlenmesi gibi koşulların da iyileştirilmesi gerek. Elbette küresel çapta yaşanan pandeminin ve buna bağlı olarak gerçekleşen tedarik zincirindeki bozulmaların seyri de çok önemli bir etken. Önümüzdeki yıl için en iyi senaryo, sektörün bu yıl gerçekleşen üretim, ihracat ve satış rakamlarını yakalaması olacaktır.

Hyundai Genel Müdürü Murat Berkel: Tüm dünyanın ve ülkemizin içinde bulunduğu ekonomik durum bize 2022’nin de oldukça zorlu geçeceğini gösteriyor. Özellikle teknoloji bağlantılı tüm sektörlerde büyük kayıplara neden olan çip krizinin malesef 2022’nin ilk 6 ayında da etkisini hissedilir şekilde sürdürmesi ve hammadde, lojistik ile enerji sektörüne yönelik sıkıntıların daha da büyümesi bekleniyor. 2021’de olduğu gibi 2022’de de mümkün olduğu kadar talebi karşılamak için çalışmaya devam edeceğiz.

MATRAH GÜNCELLENMELİ

Renault MAİS Genel Müdürü Berk Çağdaş: Çip krizinden kaynaklanan tedarik sorunları bir süre daha hayatımızda olmaya devam edecek. Başta yerli modellerimiz olmak üzere tüm iş ortaklarımızla gelen talebi eksiksiz karşılamak adına en iyi ve yeterli stok için çalışıyoruz. Eldeki veriler ve bu paralelde yapılan öngörüler ışığında 2022 ikinci çeyrekten itibaren ise tedarik süreçleri anlamında sektörün elinin daha fazla güçlenmeye başlayacağını söyleyebiliriz.

Toyota Türkiye Pazarlama CEO’su Ali Haydar Bozkurt: Çip krizi aşılır ve ÖTV baremleri gecikmeden güncellenirse 2022’deki satışların 2021 yılı ile aynı seviyelerde olacağını öngörüyorum. Bunun yanında kurlar, faiz seviyesi de çok belirleyici unsur olarak karşımıza çıkıyor. Kurun, enflasyonun ya da faiz oranlarının yüksekliğinden ziyade öngörülebilir olması da gerekiyor. 

TEK KELİMEYLE ZOR BİR SENEYDİ

OTOMOTİV sektörü tarihinin en zor yıllarından birini geride bıraktı. Sebebi, temelinde pandemi ve doğal afetlerin olduğu hammadde, nakliye ve çip kriziydi. İç pazarda ise kurdaki hareketlilik hesapları bozdu. Ülkemizdeki sektör temsilcileri 2021 yılını tek kelimeyle Hürriyet’e özetledi. Ortaya
birbirinden ilgi çekici yanıtlar çıktı. İşte o yanıtlar:

Haberin Devamı

OSD Başkanı Haydar Yenigün: Zor

ODD Genel Koordinatörü Hayri Erce: Volatilite

TAYSAD Başkanı Albert Saydam: Yılmazlık

TOKKDER Başkanı İnan Ekici: Belirsizlik

TOBB Otomotiv Tedarik Sanayi Meclis Başkanı Alper Kanca: Tek kelimeyle iyi, iki kelimeyle iyi değil

Borusan Otomotiv İcra Kurulu Başkanı Hakan Tiftik: Elektrifikasyon

Doğan Trend Otomotiv CEO’su Kağan Dağtekin: Kur ruleti

Honda Türkiye Genel Müdür Yardımcısı Bülent Kılıçer: Unutulmaz

Hyundai Assan Genel Müdürü Murat Berkel: Tedarik

Renault MAİS Genel Müdürü Berk Çağdaş: Adaptasyon

Toyota Türkiye Pazarlama ve Satış CEO’su Ali Haydar Bozkurt: Dengede kalabilme


Etiketler

Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
  • BIST
  • DOLAR
  • EURO
  • ALTIN
9.722 Değişim: 0,80% Hacim : 102.240 Mio.TL Son veri saati : 18:05
Düşük 9.668 24.04.2024 Yüksek 9.767
Açılış: 9.716
32,5469 Değişim: 0,00%
Düşük 32,4062 24.04.2024 Yüksek 32,5881
Açılış: 32,5468
34,8658 Değişim: 0,00%
Düşük 34,7192 24.04.2024 Yüksek 34,9612
Açılış: 34,8658
2.423,23 Değişim: -0,28%
Düşük 2.415,64 24.04.2024 Yüksek 2.445,33
Açılış: 2.430,12
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.