Güncelleme Tarihi:

GEÇEN yıl ülke genelinde internetten yapılan alışverişlerin hacmi ve genel ticaret içindeki payı belli oldu. 2024 yılı E-Ticaretin Görünümü Raporu’nun tanıtımını dün Ankara’da Ticaret Bakanı Ömer Bolat yaptı. Bolat Türkiye’de e-ticaret hacminin 2024’te bir önceki yıla göre yüzde 61.7 artarak 3 trilyon 162 milyon liraya ulaştığını söyledi. Perakende e-ticaret özelinde ise hacmin yüzde 63.7 artışla 1 trilyon 619 milyar TL’ye yükseldiğine dikkat çeken Bolat, e-ticaret hacmi en yüksek olan sektörün 301.3 milyar TL ile giyim, ayakkabı ve aksesuvar olduğunun altını çizdi. 208 milyar 900 milyon TL ile havayolları ikinci, 180 milyar 230 milyon TL ile seyahat, taşımacılık ve depolama sektörü üçüncü sırada yer aldı.
Rapora göre Türkiye’de geçen yıl internet üzerinden yapılan 301 milyar 340 milyon liralık giyim, ayakkabı ve aksesuvar alışverişinin yüzde 80’i, yani 240 milyar lirası kadın tüketiciler tarafından yapıldı.
TİCARETİN BEŞTE BİRİ DİJİTALDE
Araştırmanın detayları hakkında bilgi veren Bakan Bolat, şunları söyledi:
“2024 sonu itibarıyla dolar bazında Türkiye’de e-ticaret hacmi, önceki yıla göre yüzde 15 artışla 90 milyar dolara yaklaştı. 2019’daki 24 milyar dolarlık hacimle değerlendirildiğinde bu veri, ülkemizde e-ticaretin 2019-2024 yılları arasındaki beş yılda dolar bazında yüzde 274 arttığı anlamına gelir. Bu istatistik, döviz karşısında e-ticaretin reel gücünü ve yatırımcılar nezdindeki cazibesini de göstermektedir. Avrupa, Ortadoğu ve Orta Asya’nın kesişim noktasında bulunan Türkiye, üretim kapasitesiyle, lojistik altyapısıyla ve genç nüfusuyla bu alanda dikkat çekmektedir. Bu büyüme, iyi yönetilerek ülkemizi dijital üretimin ve inovasyonun merkezi haline getirebilir. 2024’te e-ticaretin Türkiye GSYH içindeki payı yüzde 6.5; genel ticaret içindeki payı yüzde 19.1 olarak gerçekleşti. Ticaret hacminin neredeyse beşte birinin dijital ortamda gerçekleştiğini görüyoruz. Bu dönüşüm yalnızca satış değil; üretim, lojistik, ödeme sistemleri, tüketici ilişkileri ve veri güvenliği gibi birçok konuyu doğrudan etkilemektedir.”
‘DİJİTALLEŞME YERELLEŞTİ’
Bakan Bolat e-ticaretin Anadolu’daki güçlenmesine de dikkat çekti. “Artık yalnızca İstanbul, Ankara, İzmir gibi büyükşehirler değil, Anadolu’daki birçok il de bu dönüşümün aktif bir parçası. 2024 E-Ticarete Uyum Endeksi’nde en yüksek skora sahip üç il sırasıyla İstanbul, Kayseri ve İzmir oldu” diyen Bolat, bunun şu önemli mesajları taşıdığını vurguladı:
“Kayseri gibi Anadolu şehirlerinin üst sıralarda yer alması, dijitalleşmenin yerelleştiğini gösteriyor. Kocaeli gibi bazı sanayi kentlerinin de e-ticarete entegre olması, üretimle dijitalleşmenin kesiştiği güçlü bir yapı oluşturmaktadır.”
E-TİCARET YAPAN ESNAFIN YÜZDE 72.8’İ ERKEK
BAKAN Bolat, e-ticaret alanındaki diğer gelişmelere ilişkin ise şu bilgilendirmeyi yaptı:
2022’de yaklaşık 549 bin olan işletme sayısı, 2023’te 559 bine, 2024’te 600 binin üzerine çıktı.
E-ticaret yapan işletmelerin yüzde 78.6’sı şahıs, yüzde 17.8’i limited, yüzde 3.6’sı anonim şirket.
Türkiye’de e-ticaret yapan esnaf işletmelerinin yüzde 27.2’si kadınlara, yüzde 72.8’i erkeklere ait.
Kadın işletme sahiplerinin çoğunluğu 30-34 yaş, erkek işletme sahipleri ise 35-39 yaş aralığında yoğunlaş-maktadır.
E-ticaret faaliye-tinde bulunan işletmeler arasında en yüksek oran yüzde 21.6 ile yemek sektörüne ait. İkinci sırada yüzde 15.6 ile giyim,
ayakkabı ve aksesuvar geliyor. Elektronik sektörü yüzde 12.2’lik payla üçüncü sırada yer alıyor.
İKİNCİ ELDE 9 MİLYAR TL’LİK SATIŞ
RAPORUN en önemli verilerinden birini de sürdürülebilir e-ticarete ilişkin bilgiler oluşturdu. Karbon ayak izinin düşürülmesine yönelik gelişmeler ve benzeri unsurlar göz önüne alındığında tüketiciden tüketiciye C2C olarak adlandırılan satışlarda 9 milyar 800 milyon TL’lik hacim ve 17 milyon 500 bin adet işlem gerçekleşti. Bu hacmin en büyük bölümünü yüzde 53.3 ile giyim, ayakkabı ve aksesuvar oluşturdu. İkinci sırada ise yüzde 16.3 ile elektronik sektörünün satışları yer aldı.
Uber’den Trendyol GO’ya 700 milyon dolar yatırım