Ramazan imdada yetişti

Güncelleme Tarihi:

Ramazan imdada yetişti
Oluşturulma Tarihi: Aralık 10, 2001 12:12

Ekonomik krizle birlikte hemen hemen bütün sektörler dibe vururken, Ramazan esnaf ve perakendecinin sevindiği ay oldu. İndirimler, Ramazan`la birleşince satışlar önceki aylara oranla büyük artış gösterdi

Artan işsizlik, maaşların bir sene öncesine göre reel alım gücünün gerilemesi ve düzenli maaş zamlarının aksaması ekonomik krizin etkilerini artırırken, Ramazan ayı esnafın imdadına yetişti. Bu ayda yaşanan alışverişlerde geçmiş yıllara göre bir azalma yaşansa da Ramazan`ın geleneksel yanı yine ağır bastı. Alışverişi canlandırmak için Türkiye genelinde başlatılan kampanyalar, bu kutsal ayla birleşince ortaya daha umut verici bir tablo çıktı. Bu ortamda özellikle tekstil ve gıda sektöründe Ramazan ayı boyunca bir canlanma yaşandı.

Şeker Bayramı umudu

Öte yandan yaklaşan Ramazan Bayramı şeker sektörünün de canlanacağının açık işareti olarak imalatçıları umutlandırıyor. Şeker bayramını her sene önemli bir fırsat olarak değerlendiren çikolata ve şeker üreticileri ticari faaliyetlerin yeniden yoğunlaşacağını söylüyorlar. Keza büyük alışveriş merkezleri de eylül ayından bu yana sürdürdükleri indirim kampanyalarının Ramazan ayında da devam ettiğini ve hareketliliğin arttığını belirttiler. Migros yetkilileri, daha önceki yıllarda olduğu gibi hazırladıkları Ramazan paketlerine, olan ilginin arttığını söylediler. Yetkililer bu sene Ramazan paketi sayısının yüzde 55 oranında artış gösterdiğini ifade ettiler.

İkinci kaliteye yöneldik

Bununla birlikte tüketiciler, özellikle giysi, dayanıklı tüketim malı gibi ürün alımlarını ertelerlerken, başta gıda olmak üzere zorunlu harcama kalemlerinde ikinci hatta üçüncü sınıf ürünlere yöneldiler. Açık ürünlere olan talep patlama gösterdi. Bunun yanısıra et yerine süt tüketiminin artması örneğinde yaşandığı gibi pahalı ürünler daha ucuz olanlarla ikame edildiler. Öte yandan görüşünü aldığımız sektör temsilcileri, alışveriş kampanyalarının ilgili sektörlere bir dinamizm getirirken, daha az kar marjıyla çalışan gıda sektöründe böyle bir kampanyanın hayata geçmesinin çok zor olduğu görüşünde birleştiler.



--------------------------------------------------------------------------------



671 üründe indirime gittik

Migros yetkilileri 2000 yılıyla 2001 kıyas edildiğinde satışlarda tonaj bazında bir azalma yaşandığını belirterek şu görüşleri dile getirdiler:

Tonajda yaşanan gerilemenin yanı sıra Ramazan ayında bir hareketlilik yaşadık. Et ve et ürünlerinde genel bir düşüş eğilimi var. Ancak cirodan aldığı yüzde ağırlığı açısından süt ürünlerindeki artış, etteki bu açığı kapattı. Geçen yıl bağış, personel yardımı gibi alanlarda değerlendirilen Ramazan kolilerinden 50 bin paket satarken bu sene 70 bin Ramazan kolisi sattık. Yüzde 55`lik bir artış yaşadık bu noktada. Migros olarak 671 üründe indirime gittik. Bazı ürünlerde uyguladığımız indirim yüzde 50`leri buldu. Bu da satışlarımızın canlanmasında önemli bir katkı sağladı.



--------------------------------------------------------------------------------



Çok ve ucuz olması sevindirdi

İstanbul Balık Hali: Balıkta adeta bir talep patlaması yaşandı. Bunun nedeni ise son bir aydır balıkta yaşanan bolluk dolayısıyla fiyatların çok ucuzlaması. Daha önce kırmızı et fiyatına yetişemeyen vatandaş tavuğa yönelirdi. Balık çok ucuzlayınca tavuktan da vazgeçip balığa yöneldi. Yani balık piyasasındaki hareket tamamen fiyatların ucuzlamasına bağlı. Örneğin geçen yıl kasası 25-40 milyon civarında işlem gören çinekopun fiyatı son günlerde 10-15 milyondan işlem görüyor. Satışlar da buna bağlı olarak geçen yıla oranla neredeyse ikiye katlanmış durumda. Yetkililer, vatandaşın balğın sağlık açısından faydasının tam olarak bilinmediğini, bunun kavranabilmesi halinde satışların daha da artacağını vurguluyorlar.



--------------------------------------------------------------------------------



Satış arttı, fiyat aynı

Şemsettin Gökbayrak (İTO Meclis Üyesi ve İstanbul Ticaret Borsası Hububat Bakliyat Meslek Komitesi Başkanı):

Gıda satışları Ramazan ayı dolayısıyla bir artış gösterdi. Ancak geçen yılın Ramazan ayıyla kıyaslandığında pek fazla bir fark yok. Fiyatlarda ise bir değişiklik yok. Yani satışlar arttı diye bizde bir artış olmadı. En son fiyat artışı ekim ayında olmuştu. Perakende piyasada artışlardan bahsediyorlar ancak biz kendi ürünlerimizi perakendede de denetliyoruz. Bazı toptancılar fiyat artışı yapmaya yöneldiler. Ancak onlar da geri çekmek zorunda kaldılar. Piyasalarda indirim kampanyaları yapılıyor, ancak bizde bu da yok. Çünkü zaten satışlar limitte yapılıyor. Bakliyat fiyatları zaten çok yüksek değil. Gıda zorunlu harcama ve insanlar damak tadlarından vazgeçmiyorlar. Bu nedenle örneğin pirinç yerine bulgur alayım diyen yok. Ama birinci kalite alacağına ikinci kaliteye, üçüncü kaliteye kayış var.



--------------------------------------------------------------------------------



Ücretler alt sınırda

Erdal Bahçıvan (İSO Meclis Üyesi): Her Ramazan`da olduğu gibi yine Ramazan dolayısıyla bir talep artışı oldu. Özellikle ilk günlerde bunu belirgin bir şekilde hissettik. Ancak ilk haftadan sonra bu talep kırılmaya başladı. Yani piyasalarda ekstra bir şey yok. Ramazan öncesinde piyasada bir fiyat hareketi yaşandı, ancak talep kırılmaya başlayınca fiyatlar tekrar eski seviyesine geldi. Piyasada ucuza kaçış var. Ambalajlı ürünlerden kaçış var. Yani vatandaş artık, kaliteye, hijyene bakacak durumda değil, önce fiyatına bakıyor. Açık ürünler neredeyse sokaklara düştü. Vatandaş da sokak satıcılarına yönelmeye başladı. Piyasada indirim kampanyalarına gıdanın katılması mümkün değil. Gıdada hem fiyatlar sınırda, hem de zaten marketler gıdada çeşitli promosyonlar yapıyorlar. Ayrıca kampanya olsa bile bu bir ayakkabı, bir gömlek gibi değil. Bu ürünlere talep ertelenebilir, ancak gıdada erteleme olamaz. Bu nedenle bu ürünlere biriken talep yönelmiştir. Piyasaları canlandırmıştır.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!