Güncelleme Tarihi:
Perakendeciler, dört günlük tatil döneminde toplam 130 milyar liralık kartlı alışveriş yapılacağını öngörüyor. E-ticaret tarafında ise bir ayda yaklaşık 400 milyar TL’lık satış gerçekleşmesi öngörülüyor. Bayram alışverişinin etkisini Hürriyet’e değerlendiren Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Sinan Öncel, markalı perakendede 2025’in ilk iki ayında adet satışlar daralırken bayram alışverişinin kısmen de olsa nefes aldıracağını ifade etti.
ORTALAMA YÜZDE 40 ARTIŞ
Öncel, “Önceki yıllardaki gözlemlerimizden dini bayramlar için alışverişin arife günü yoğunlaştığını biliyoruz. Örneğin geçen yıl 4 günlük ramazan bayramı tatilindeki toplam 94.1 milyar liralık kartlı harcamanın, 37 milyar liralık kısmının, yani yüzde 39’unun arife günü gerçekleştirildiğini görüyoruz. Bu yıl 4 günlük bayram tatilinde kartlı harcamanın yıllık enflasyona paralel, yüzde 40 civarında artışla 130 milyar lirayı geçeceğini tahmin ediyoruz. Söz konusu alışverişin yaklaşık yüzde 40’ının, yani 50 milyar liralık kısmının 29 Mart Cumartesi gerçekleşmesini bekliyoruz” değerlendirmesini yaptı.
Öncel, siyasi ve sosyal gelişmelerin tüketimi de etkilediğini ifade ederek, “İnsanlar keyifli oldukları zaman tüketim yapıyorlar. Keyifli olmadıkları zaman tüketimi kesiyor” dedi.
IdeaSoft’un CEO’su Seyhun Özkara da bayram alışverişlerinde bir aylık dönemde yaklaşık 350-400 milyar TL’lik bir e-ticaret hacmi gerçekleşmesini öngördüklerini belirtti. Özkara, “Bayram döneminde tüketicilerin en çok ilgi gösterdiği kategoriler arasında giyim, ayakkabı ve gıda öne çıkıyor. Özellikle tatlılar, çikolata, şekerleme ve kahve büyük talep görüyor. Ayrıca hediyelik eşya alışverişlerinde de ciddi bir artış yaşanıyor” dedi. Kargonomi Genel Müdürü Ersin Ekinci de “Bayramda artan online alışveriş talebi, lojistik firmalarına olan talebi de yüzde 50 civarında artıyor” diye konuştu.